- 9869
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 9 سوره بقره
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه ی نهم
«شعور» از ریشه «شَعر» به معنای مو میباشد. کسی که دارای فهم دقیق و موشکافانه باشد، اهل درک و شعور است. بنابراین منافق گمان میکند که دیگران را فریب میدهد، زیرا درک درست ندارد. «لایشعرون»
مراد از حیله ومکر منافقان با خدا، یا خدعه ونیرنگ آنان با احکام خدا و دین الهی است که آن را مورد تمسخر و بازیچه قرار میدهند و یا به معنای فریبکاری نسبت به پیامبر خداست. یعنی همانگونه که اطاعت و بیعت با رسولخدا، اطاعت و بیعت با خداست و خدعه با رسولخدا به منزله خدعه با خدا میباشد که روشن است این گونه فریبکاری و نیرنگ بازی با دین، خدعه و نیرنگ نسبت به خود است. چنانکه اگر پزشک، دستور مصرفِ دارویی را بدهد و بیمار به دروغ بگوید که آنها را مصرف کرده ام، به گمان خودش پزشک را فریب داده و در حقیقت خود را فریب داده است که فریب پزشک، فریب خود است.
برخورد اسلام با منافق، همانند برخورد منافق با اسلام است. او در ظاهر اسلام می آورد، اسلام نیز او را در ظاهر مسلمان می شمارد. او در دل ایمان ندارد و کافر است، خداوند نیز در قیامت او را با کافران محشور میکند.
در روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله می خوانیم: ریاکاری، خدعه با خداوند است.
قرآن، بازتاب کار نیک و بد انسان را برای خود او می داند. چنانکه در این آیه می فرماید: خدعه با دین، خدعه با خود است نه خدا. و در جای دیگر می فرماید: «اِن أحسنتم أحسنتم لانفسکم و اِن أسأتم فلها»اگر نیکی کنید، به خود نیکی کرده اید و اگر بدی کنید، به خود کرده اید. یا در جای دیگر می فرماید: «ولا یَحیق المَکر السیّیء الاّ بَاهلِه»نیرنگ بد، جز سازندهاش را فرا نگیرد.
«شعور» از ریشه «شَعر» به معنای مو میباشد. کسی که دارای فهم دقیق و موشکافانه باشد، اهل درک و شعور است. بنابراین منافق گمان میکند که دیگران را فریب میدهد، زیرا درک درست ندارد. «لایشعرون»
مراد از حیله ومکر منافقان با خدا، یا خدعه ونیرنگ آنان با احکام خدا و دین الهی است که آن را مورد تمسخر و بازیچه قرار میدهند و یا به معنای فریبکاری نسبت به پیامبر خداست. یعنی همانگونه که اطاعت و بیعت با رسولخدا، اطاعت و بیعت با خداست و خدعه با رسولخدا به منزله خدعه با خدا میباشد که روشن است این گونه فریبکاری و نیرنگ بازی با دین، خدعه و نیرنگ نسبت به خود است. چنانکه اگر پزشک، دستور مصرفِ دارویی را بدهد و بیمار به دروغ بگوید که آنها را مصرف کرده ام، به گمان خودش پزشک را فریب داده و در حقیقت خود را فریب داده است که فریب پزشک، فریب خود است.
برخورد اسلام با منافق، همانند برخورد منافق با اسلام است. او در ظاهر اسلام می آورد، اسلام نیز او را در ظاهر مسلمان می شمارد. او در دل ایمان ندارد و کافر است، خداوند نیز در قیامت او را با کافران محشور میکند.
در روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله می خوانیم: ریاکاری، خدعه با خداوند است.
قرآن، بازتاب کار نیک و بد انسان را برای خود او می داند. چنانکه در این آیه می فرماید: خدعه با دین، خدعه با خود است نه خدا. و در جای دیگر می فرماید: «اِن أحسنتم أحسنتم لانفسکم و اِن أسأتم فلها»اگر نیکی کنید، به خود نیکی کرده اید و اگر بدی کنید، به خود کرده اید. یا در جای دیگر می فرماید: «ولا یَحیق المَکر السیّیء الاّ بَاهلِه»نیرنگ بد، جز سازندهاش را فرا نگیرد.
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان