- 1890
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 24 و 25 سوره زخرف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره زخرف - آیه 24 و 25
قَالَ أَوَلَوْ جِئْتُکُم بِأَهْدَى مِمَّا وَجَدتُّمْ عَلَیْهِ آبَآءَکُمْ قَالُواْ إِنَّا بِمَآأُرْسِلْتُم بِهِ کَافِرُونَ
فَانتَقَمْنَا مِنْهُمْ فَانظُرْ کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الْمُکَذِّبِینَ
ترجمه
(پیامبرشان) گفت: آیا اگر آئینى هدایت بخش تر از آنچه پدرانتان را بر آن یافتید برایتان بیاورم (حاضرید دست از راه نیاکان بردارید) گفتند: ما به آنچه بدان فرستاده شده اید کافریم.
پس ما از آنان انتقام گرفتیم و بنگر که فرجام تکذیب کنندگان چگونه است.
پیام ها
1- در نهى از منکر ابتدا باید معروف بهترى را عرضه کرد و سپس تقاضاى ترک منکر را نمود. «جئتکم بأهدى»
2- یکى از راههاى معرّفى مکتب، مقایسه میان تعالیم مکاتب است. «جئتکم بأهدى» (انبیا در دعوت خود عقل و خرد را مطرح مى کردند و مخالفان تقلید و قومیّت گرایى را)
3- هدایت برتر ملاک انتخاب است، نه چیز دیگر. «جئتکم بأهدى»
4- با اینکه مىدانیم در بت پرستى هدایتى نیست تا دعوت به توحید هدایت برتر باشد، امّا جدال نیکو اقتضا مى کند که براى دعوت به حقّ با مخالفان مماشات کرد. «بأهدى مما وجدتم»
5 - لجاجت که آمد، قدرت تشخیص برتر را مىگیرد. «اهدى مما وجدتم...کافرون»
6- تحجّر و تعصّب، سبب نادیده گرفتن حقایق است. «بما ارسلتم به کافرون»
7- پایان کفر و لجاجت نابودى است. «فانتقمنا منهم»
8 - کیفر الهى، پس از اتمام حجّت است. «جئتکم بأهدى... انا... کافرون فانتقمنا»
9- انتقام و خشونت در جاى خود با رحمت و رأفت الهى منافاتى ندارد. «فانتقمنا منهم»
10- از حوادث تلخ تاریخ عبرت بگیریم. «فانظر... عاقبة المکذّبین»
11- پایان کار ملاک است، نه جلوه هاى زودگذر. «عاقبة المکذّبین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قَالَ أَوَلَوْ جِئْتُکُم بِأَهْدَى مِمَّا وَجَدتُّمْ عَلَیْهِ آبَآءَکُمْ قَالُواْ إِنَّا بِمَآأُرْسِلْتُم بِهِ کَافِرُونَ
فَانتَقَمْنَا مِنْهُمْ فَانظُرْ کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الْمُکَذِّبِینَ
ترجمه
(پیامبرشان) گفت: آیا اگر آئینى هدایت بخش تر از آنچه پدرانتان را بر آن یافتید برایتان بیاورم (حاضرید دست از راه نیاکان بردارید) گفتند: ما به آنچه بدان فرستاده شده اید کافریم.
پس ما از آنان انتقام گرفتیم و بنگر که فرجام تکذیب کنندگان چگونه است.
پیام ها
1- در نهى از منکر ابتدا باید معروف بهترى را عرضه کرد و سپس تقاضاى ترک منکر را نمود. «جئتکم بأهدى»
2- یکى از راههاى معرّفى مکتب، مقایسه میان تعالیم مکاتب است. «جئتکم بأهدى» (انبیا در دعوت خود عقل و خرد را مطرح مى کردند و مخالفان تقلید و قومیّت گرایى را)
3- هدایت برتر ملاک انتخاب است، نه چیز دیگر. «جئتکم بأهدى»
4- با اینکه مىدانیم در بت پرستى هدایتى نیست تا دعوت به توحید هدایت برتر باشد، امّا جدال نیکو اقتضا مى کند که براى دعوت به حقّ با مخالفان مماشات کرد. «بأهدى مما وجدتم»
5 - لجاجت که آمد، قدرت تشخیص برتر را مىگیرد. «اهدى مما وجدتم...کافرون»
6- تحجّر و تعصّب، سبب نادیده گرفتن حقایق است. «بما ارسلتم به کافرون»
7- پایان کفر و لجاجت نابودى است. «فانتقمنا منهم»
8 - کیفر الهى، پس از اتمام حجّت است. «جئتکم بأهدى... انا... کافرون فانتقمنا»
9- انتقام و خشونت در جاى خود با رحمت و رأفت الهى منافاتى ندارد. «فانتقمنا منهم»
10- از حوادث تلخ تاریخ عبرت بگیریم. «فانظر... عاقبة المکذّبین»
11- پایان کار ملاک است، نه جلوه هاى زودگذر. «عاقبة المکذّبین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است