- 3351
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 23 سوره زخرف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره زخرف - آیه 23
وَکَذَ لِکَ مَآ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِکَ فِى قَرْیَةٍ مِّن نَّذِیرٍ إِلَّا قَالَ مُتْرَفُوهَآإِنَّا وَجَدْنَآ آبَآءَنَا عَلَى أُمَّةٍ وَإِنَّا عَلَى آثَارِهِم مُّقْتَدُونَ
ترجمه
و بدین گونه ما در هیچ شهر و دیارى پیش از تو هشدار دهنده اى نفرستادیم مگر آنکه ثروتمندان مغرورشان گفتند: ما پدران خود را برآیینى یافتیم و از آثار آنان پیروى مى کنیم.
«مترف» از «ترفه» به معناى نعمت فراوان است و به کسى گویند که نعمتها او را مغرور و سرمست کرده باشد.
در آیه قبل خواندیم که عوام مردم گمان مى کنند که راه و روش نیاکان درست است و براى رسیدن به هدایت، از آنها پیروى مىکنند. «على آثارهم مهتدون» امّا این آیه مى فرماید: براى مترفین، رفاه و ثروت مطرح است، نه رسیدن به هدایت و لذا پیروى از آداب و رسوم نیاکان براى هدایت نیست. «على آثارهم مقتدون»
در قرآن هرگز کلمه «بعدک» براى پیامبر اسلام به کار نرفته بلکه «قبلک» بکار رفته و این نشانه آنست که پیامبر اسلام آخرین فرستاده الهى است.
پیام ها
1- تکیه بر روش نیاکان، سنّت منحرفان تاریخ بوده است. «و کذلک»
2- انبیا، مخالفانى از طبقه مرفه داشته اند که بهانه هاى همگون و مشابهى مى گرفتند. «ما ارسلنا من قبلک... الاّ قال مترفوها»
3- توجّه به مشکلات پیشینیان سبب آرامش انسان مى شود. «ما ارسلنا من قبلک...»
4- مهمترین نقش انبیا هشدار است. «من نذیر»
5 - سرمستى از ثروت و رفاه هم موجب طغیان است و هم زمینه تقلید و تعصّبهاى نابجا. «قال مترفوها انا وجدنا آبائنا... على آثارهم مقتدون»
6- افکار پیشینیان قابل بازنگرى و بررسى است و اقتداى مطلق و بىچون و چرا به آنان، معنا ندارد. «انّا على آثارهم مقتدون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَکَذَ لِکَ مَآ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِکَ فِى قَرْیَةٍ مِّن نَّذِیرٍ إِلَّا قَالَ مُتْرَفُوهَآإِنَّا وَجَدْنَآ آبَآءَنَا عَلَى أُمَّةٍ وَإِنَّا عَلَى آثَارِهِم مُّقْتَدُونَ
ترجمه
و بدین گونه ما در هیچ شهر و دیارى پیش از تو هشدار دهنده اى نفرستادیم مگر آنکه ثروتمندان مغرورشان گفتند: ما پدران خود را برآیینى یافتیم و از آثار آنان پیروى مى کنیم.
«مترف» از «ترفه» به معناى نعمت فراوان است و به کسى گویند که نعمتها او را مغرور و سرمست کرده باشد.
در آیه قبل خواندیم که عوام مردم گمان مى کنند که راه و روش نیاکان درست است و براى رسیدن به هدایت، از آنها پیروى مىکنند. «على آثارهم مهتدون» امّا این آیه مى فرماید: براى مترفین، رفاه و ثروت مطرح است، نه رسیدن به هدایت و لذا پیروى از آداب و رسوم نیاکان براى هدایت نیست. «على آثارهم مقتدون»
در قرآن هرگز کلمه «بعدک» براى پیامبر اسلام به کار نرفته بلکه «قبلک» بکار رفته و این نشانه آنست که پیامبر اسلام آخرین فرستاده الهى است.
پیام ها
1- تکیه بر روش نیاکان، سنّت منحرفان تاریخ بوده است. «و کذلک»
2- انبیا، مخالفانى از طبقه مرفه داشته اند که بهانه هاى همگون و مشابهى مى گرفتند. «ما ارسلنا من قبلک... الاّ قال مترفوها»
3- توجّه به مشکلات پیشینیان سبب آرامش انسان مى شود. «ما ارسلنا من قبلک...»
4- مهمترین نقش انبیا هشدار است. «من نذیر»
5 - سرمستى از ثروت و رفاه هم موجب طغیان است و هم زمینه تقلید و تعصّبهاى نابجا. «قال مترفوها انا وجدنا آبائنا... على آثارهم مقتدون»
6- افکار پیشینیان قابل بازنگرى و بررسى است و اقتداى مطلق و بىچون و چرا به آنان، معنا ندارد. «انّا على آثارهم مقتدون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است