- 2343
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 15 - 17 سوره زخرف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره زخرف - آیه 15 - 17
وَجَعَلُواْ لَهُ مِنْ عِبَادِهِ جُزْءًا إِنَّ الْإِنسَانَ لَکَفُورٌ مُّبِینٌ
أَمِ اتَّخَذَ مِمَّا یَخْلُقُ بَنَاتٍ وَأَصْفَاکُم بِالْبَنِینَ
وَإِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُم بِمَا ضَرَبَ لِلرَّحْمَنِ مَثَلًا ظَلَّ وَجَْهُهُ مُسْوَدّاً وَ هُوَ کَظِیمٌ
ترجمه
(مشرکان گفتند: ملائکه دختران خدایند) و براى او از بندگانش جزئى قرار دادند. همانا انسان، کفران پیشه آشکار است.
آیا از آنچه مى آفریند دخترانى برگرفته و براى شما پسران را برگزیده است.
در حالى که هرگاه یکى از آن مشرکان را به آنچه براى خداوند رحمن پسندیده است مژده دهند چهره اش سیاه گردد و اندوه خود را فرو برد.
مراد از «عباده» فرشتگان است که مشرکان آنها را از جنس دختر مى دانستند و مراد از «جزءاً» آن است که مشرکان، فرشتگان را همچون فرزند، جزئى از خدا مى پنداشتند.
پیام ها
1- نقل عقاید خرافى اگر همراه با پاسخ باشد مانعى ندارد. «جعلوا له...»
2- شریک دانستن مخلوق در کارهاى خالق، ناسپاسى آشکار است. «جعلوا له... لکفور مبین»
3- در گفتگوها مى توان بر اساس عقاید خود مردم، با آنان جدال کرد. «ام اتّخذ...»
4- دختر پنداشتن فرشتگان که معمولاً در نقاشىها و تصاویر نیز دیده مى شود، نوعى خرافه شرک آلود است. «ام اتّخذ مما یخلق بنات»
5 - چه زشت است که انسان، دختر را براى خود ننگ بداند ولى فرزندان خدا را دختر بشمارد. «ضرب للرحمن مثلاً»
6- آنان که به واسطه شنیدن تولد فرزند دختر، اندوهگین مى شوند و گمان دارند که پسر برتر از دختر است، دچار خرافه اى شرک آلودند. «اذا بشّر احدهم... وجهه مسودّاً و هو کظیم»
7- حالات روانى انسان، در جسم او اثر مى گذارد. «ظلّ وجهه مسودّاً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَجَعَلُواْ لَهُ مِنْ عِبَادِهِ جُزْءًا إِنَّ الْإِنسَانَ لَکَفُورٌ مُّبِینٌ
أَمِ اتَّخَذَ مِمَّا یَخْلُقُ بَنَاتٍ وَأَصْفَاکُم بِالْبَنِینَ
وَإِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُم بِمَا ضَرَبَ لِلرَّحْمَنِ مَثَلًا ظَلَّ وَجَْهُهُ مُسْوَدّاً وَ هُوَ کَظِیمٌ
ترجمه
(مشرکان گفتند: ملائکه دختران خدایند) و براى او از بندگانش جزئى قرار دادند. همانا انسان، کفران پیشه آشکار است.
آیا از آنچه مى آفریند دخترانى برگرفته و براى شما پسران را برگزیده است.
در حالى که هرگاه یکى از آن مشرکان را به آنچه براى خداوند رحمن پسندیده است مژده دهند چهره اش سیاه گردد و اندوه خود را فرو برد.
مراد از «عباده» فرشتگان است که مشرکان آنها را از جنس دختر مى دانستند و مراد از «جزءاً» آن است که مشرکان، فرشتگان را همچون فرزند، جزئى از خدا مى پنداشتند.
پیام ها
1- نقل عقاید خرافى اگر همراه با پاسخ باشد مانعى ندارد. «جعلوا له...»
2- شریک دانستن مخلوق در کارهاى خالق، ناسپاسى آشکار است. «جعلوا له... لکفور مبین»
3- در گفتگوها مى توان بر اساس عقاید خود مردم، با آنان جدال کرد. «ام اتّخذ...»
4- دختر پنداشتن فرشتگان که معمولاً در نقاشىها و تصاویر نیز دیده مى شود، نوعى خرافه شرک آلود است. «ام اتّخذ مما یخلق بنات»
5 - چه زشت است که انسان، دختر را براى خود ننگ بداند ولى فرزندان خدا را دختر بشمارد. «ضرب للرحمن مثلاً»
6- آنان که به واسطه شنیدن تولد فرزند دختر، اندوهگین مى شوند و گمان دارند که پسر برتر از دختر است، دچار خرافه اى شرک آلودند. «اذا بشّر احدهم... وجهه مسودّاً و هو کظیم»
7- حالات روانى انسان، در جسم او اثر مى گذارد. «ظلّ وجهه مسودّاً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است