- 4661
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 5 و 6 سوره شوری
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره شوری - آیه 5 و 6
تَکَادُ السَّمَوَاتُ یَتَفَطَّرْنَ مِن فَوْقِهِنَّ وَالْمَلَآئِکَةُ یُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَیَسْتَغْفِرُونَ لِمَن فِى الْأَرْضِ أَلَا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ
وَالَّذِینَ اتَّخَذُواْ مِن دُونِهِ أَوْلِیَآءَ اللَّهُ حَفِیظٌ عَلَیْهِمْ وَمَآ أَنتَ عَلَیْهِم بِوَکِیلٍ
ترجمه
نزدیک است که آسمانها (از عظمت وحى) از فرازشان بشکافند در حالى که فرشتگان همراه با سپاس، پروردگارشان را تسبیح مىکنند و براى کسانى که در زمین هستند آمرزش مىطلبند. آگاه باش که فقط خداوند، بسیار بخشنده و مهربان.
و کسانى که به جاى او سرورانى را به پرستش گرفته اند خداوند مراقب آنان است و تو بر (ایمان آوردن آنان) وکیل نیستى (تا با اجبار وادارشان کنى).
وحى چیست که از عظمت آن نزدیک است آسمانها بشکافد، آسمانهایى که طبقه طبقه هستند، «سبع سموات طباقا» محکم هستند، «سبعاً شدادا» و در محکمى نمونه و ضرب المثل هستند. «ءانتم اشدّ خلقاً ام السماء بناها» آسمانهایى که هزاران کهکشان در بردارند و هر کهکشان منظومه ها و هر منظومه کراتى که بعضى میلیونها برابر زمین هستند و عقل و علم بشرى تاکنون به نزدیکترین آنها نیز احاطه پیدا نکرده است. این است عظمت وحى.
در سوره مبارکه مریم آمده است: «تکاد السموات یتفطّرن منه و تنشق الارض و تخرّ الجبال هدّا أن دعوا للرّحمن ولدا» مشرکان براى خداوند فرزندى مى پنداشتند، نزدیک است به خاطر این عقیده فاسد آسمانها متلاشى شود.
فرشتگان علاوه بر آنکه تدبیر نظام هستى را بر عهده دارند، براى انسانها نیز دعا مى کنند، فرشتگانى که هرگز معصیت نمى کنند «لا یعصون اللّه ما أمرهم» براى افراد گناهکار دعا و استغفار مى کنند. آرى، پاکان باید به فکر دیگران نیز باشند. البتّه استغفار فرشتگان پرتوى از لطف الهى بر بندگان است چون آنها جز دستور خدا کارى نمى کنند.
بر اساس این آیه فرشتگان براى تمام اهل زمین دعا مى کنند. «یستغفرون لمن فى الارض» بر اساس آیه 7 سوره مبارکه غافر فرشتگان براى مؤمنان دعا مى کنند. «و یستغفرون للّذین آمنوا» و جالب اینکه این استغفار به شرطى کارآیى دارد که مؤمنان خود نیز استغفار کنند. «فاغفر للّذین تابوا و اتبعوا سبیلک»
در عفو خدا شک نکنیم. در جمله «ألا انّ اللّه هو الغفور الرحیم» چند نوع تأکید آمده است. («ألا»، «انّ»، «هو»، جمله اسمیّه، قالب «غفور» به جاى «غافر» و الف و لام در «الغفور»)
خداوند با مردم اتمام حجّت کرده است، وحى را سنّت خویش قرار داده و پیامبر را واسطه وحى، ولى مردم باز هم به سراغ دیگران مى روند. «من دونه اولیاء اللّه»
در قرآن و روایات معمولاً حمد و ستایش در کنار تسبیح مطرح است. «یسبحون بحمد ربّهم»، «سبحان ربى الاعلى و بحمده»
پیام ها
1- آسمانها از وحى متأثّرند، چگونه بعضى انسانها اثر نمى پذیرند. «یوحى... تکاد السموات یتفطرن»
2- یکى از آداب دعا و استغفار این است که ابتدا ستایش خداوند را بجا آوریم. «یسبحون... یستغفرون»
3- دعاى فرشتگان مستجاب است. «یستغفرون... ان اللّه هو الغفور الرحیم» (آرى، دعا در حقّ دیگران داراى تأثیر است)
4- هیچ مسئولیّت و کارى (حتّى تدبیر امور هستى) نباید مانع دعا و استغفار شود. (فرشتگانى که تدبیر امور هستى را به عهده دارند، دائماً مشغول تسبیح خداوند و دعا براى انسانها هستند). «یسبحون بحمد ربّهم... یستغفرون»
5 - استغفار دو لطف قطعى را به دنبال دارد: مغفرت و رحمت. «یستغفرون... الغفور الرحیم»
6- چون وحى از بالا نازل مىشود و آسمانها مسیر آن است «سبع طرائق» از هر آسمانى که عبور مى کند نزدیک است شکافته شود. «یتفطرن من فوقهن»
7- شرک با همه ابعادش محکوم است. «اتّخذوا من دونه اولیاء»
8 - مشرکان بدانند که خداوند عقاید و اعمالشان را براى کیفر حفظ مىکند. «اللّه حفیظ علیهم»
9- عدم پذیرش مردم نباید سبب دلسردى شود، پیامبر باید به وظیفه خود عمل کند. «و ما انت علیهم بوکیل»
10- وظیفه پیامبر، ابلاغ وحى است، اگر مردم به سراغ دیگران رفتند پیامبر وظیفهاى ندارد. «ما انت علیهم بوکیل»
11- پیامبر به هدایت مردم اشتیاق و اهتمام فراوان داشت. «ما انت علیهم بوکیل»
12- پیامبر مسئول ارشاد مردم است، نه اجبار آنان به پذیرش. «ما انت علیهم بوکیل»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تَکَادُ السَّمَوَاتُ یَتَفَطَّرْنَ مِن فَوْقِهِنَّ وَالْمَلَآئِکَةُ یُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَیَسْتَغْفِرُونَ لِمَن فِى الْأَرْضِ أَلَا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ
وَالَّذِینَ اتَّخَذُواْ مِن دُونِهِ أَوْلِیَآءَ اللَّهُ حَفِیظٌ عَلَیْهِمْ وَمَآ أَنتَ عَلَیْهِم بِوَکِیلٍ
ترجمه
نزدیک است که آسمانها (از عظمت وحى) از فرازشان بشکافند در حالى که فرشتگان همراه با سپاس، پروردگارشان را تسبیح مىکنند و براى کسانى که در زمین هستند آمرزش مىطلبند. آگاه باش که فقط خداوند، بسیار بخشنده و مهربان.
و کسانى که به جاى او سرورانى را به پرستش گرفته اند خداوند مراقب آنان است و تو بر (ایمان آوردن آنان) وکیل نیستى (تا با اجبار وادارشان کنى).
وحى چیست که از عظمت آن نزدیک است آسمانها بشکافد، آسمانهایى که طبقه طبقه هستند، «سبع سموات طباقا» محکم هستند، «سبعاً شدادا» و در محکمى نمونه و ضرب المثل هستند. «ءانتم اشدّ خلقاً ام السماء بناها» آسمانهایى که هزاران کهکشان در بردارند و هر کهکشان منظومه ها و هر منظومه کراتى که بعضى میلیونها برابر زمین هستند و عقل و علم بشرى تاکنون به نزدیکترین آنها نیز احاطه پیدا نکرده است. این است عظمت وحى.
در سوره مبارکه مریم آمده است: «تکاد السموات یتفطّرن منه و تنشق الارض و تخرّ الجبال هدّا أن دعوا للرّحمن ولدا» مشرکان براى خداوند فرزندى مى پنداشتند، نزدیک است به خاطر این عقیده فاسد آسمانها متلاشى شود.
فرشتگان علاوه بر آنکه تدبیر نظام هستى را بر عهده دارند، براى انسانها نیز دعا مى کنند، فرشتگانى که هرگز معصیت نمى کنند «لا یعصون اللّه ما أمرهم» براى افراد گناهکار دعا و استغفار مى کنند. آرى، پاکان باید به فکر دیگران نیز باشند. البتّه استغفار فرشتگان پرتوى از لطف الهى بر بندگان است چون آنها جز دستور خدا کارى نمى کنند.
بر اساس این آیه فرشتگان براى تمام اهل زمین دعا مى کنند. «یستغفرون لمن فى الارض» بر اساس آیه 7 سوره مبارکه غافر فرشتگان براى مؤمنان دعا مى کنند. «و یستغفرون للّذین آمنوا» و جالب اینکه این استغفار به شرطى کارآیى دارد که مؤمنان خود نیز استغفار کنند. «فاغفر للّذین تابوا و اتبعوا سبیلک»
در عفو خدا شک نکنیم. در جمله «ألا انّ اللّه هو الغفور الرحیم» چند نوع تأکید آمده است. («ألا»، «انّ»، «هو»، جمله اسمیّه، قالب «غفور» به جاى «غافر» و الف و لام در «الغفور»)
خداوند با مردم اتمام حجّت کرده است، وحى را سنّت خویش قرار داده و پیامبر را واسطه وحى، ولى مردم باز هم به سراغ دیگران مى روند. «من دونه اولیاء اللّه»
در قرآن و روایات معمولاً حمد و ستایش در کنار تسبیح مطرح است. «یسبحون بحمد ربّهم»، «سبحان ربى الاعلى و بحمده»
پیام ها
1- آسمانها از وحى متأثّرند، چگونه بعضى انسانها اثر نمى پذیرند. «یوحى... تکاد السموات یتفطرن»
2- یکى از آداب دعا و استغفار این است که ابتدا ستایش خداوند را بجا آوریم. «یسبحون... یستغفرون»
3- دعاى فرشتگان مستجاب است. «یستغفرون... ان اللّه هو الغفور الرحیم» (آرى، دعا در حقّ دیگران داراى تأثیر است)
4- هیچ مسئولیّت و کارى (حتّى تدبیر امور هستى) نباید مانع دعا و استغفار شود. (فرشتگانى که تدبیر امور هستى را به عهده دارند، دائماً مشغول تسبیح خداوند و دعا براى انسانها هستند). «یسبحون بحمد ربّهم... یستغفرون»
5 - استغفار دو لطف قطعى را به دنبال دارد: مغفرت و رحمت. «یستغفرون... الغفور الرحیم»
6- چون وحى از بالا نازل مىشود و آسمانها مسیر آن است «سبع طرائق» از هر آسمانى که عبور مى کند نزدیک است شکافته شود. «یتفطرن من فوقهن»
7- شرک با همه ابعادش محکوم است. «اتّخذوا من دونه اولیاء»
8 - مشرکان بدانند که خداوند عقاید و اعمالشان را براى کیفر حفظ مىکند. «اللّه حفیظ علیهم»
9- عدم پذیرش مردم نباید سبب دلسردى شود، پیامبر باید به وظیفه خود عمل کند. «و ما انت علیهم بوکیل»
10- وظیفه پیامبر، ابلاغ وحى است، اگر مردم به سراغ دیگران رفتند پیامبر وظیفهاى ندارد. «ما انت علیهم بوکیل»
11- پیامبر به هدایت مردم اشتیاق و اهتمام فراوان داشت. «ما انت علیهم بوکیل»
12- پیامبر مسئول ارشاد مردم است، نه اجبار آنان به پذیرش. «ما انت علیهم بوکیل»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است