- 4354
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 1 -4 سوره شوری
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره شوری - آیه 1-4
حم
عسق
کَذَ لِکَ یُوحِى إِلَیْکَ وَإِلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکَ اللَّهُ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ
لَهُ مَا فِى السَّمَوَاتِ وَمَا فِى الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَلِىُّ الْعَظِیمُ
ترجمه
حا، میم، عین، سین، قاف.
اینگونه خداوند عزیز حکیم به تو و کسانى که قبل از تو بوده اند وحى مى کند.
آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است از آنِ اوست و او بلند مرتبه و بزرگ است.
در قرآن کریم کلمه «قبلک» خطاب به پیامبر اکرم زیاد استعمال شده است، یعنى پیش از تو پیامبرانى آمدهاند، امّا در هیچ جا «بعدک» نیامده است و این نشان دهنده خاتمیّت پیامبر اسلام مى باشد.
با اینکه پیامبر اسلام خاتم انبیاست، امّا نامش قبل از دیگران آمده و این نشان عظمت والاى اوست.
عزّت، قدرت، حکمت و عظمت الهى همه و همه در وحى الهى تبلور یافته است، لذا نباید وحى و کلام الهى را ساده انگاشت.
پیامبران بزرگوار، به سرچشمه عزّت و قدرت و عظمت الهى متصل هستند، پس هر کس با آنان در افتد، نابود خواهد شد.
یکى از دلائل اعجاز قرآن این است که از حروف و کلمات عمومى و عادّى، جملات و ترکیبهایى ساخته که احدى مشابه آن را نمى تواند بیاورد.
پیام ها
1- وقتى مى خواهید مطلبى را عنوان کنید براى شنوندگان خود حسّاسیّت و جاذبه ایجاد کنید. «حم. عسق»
2- شیوه و محتواى وحى به انبیا، مشابه یکدیگر است. «کذلک»
3- یکى از سنّتهاى الهى وحى است. «کذلک یوحى...»
4- همه انبیا به یک سرچشمه متصل اند و از یک منبع، وحى دریافت مى کنند. «کذلک یوحى»
5 - وحى از سرچشمه عزّت است، با آن در نیفتید که نابود مى شوید. «یوحى... العزیز»
6- وحى از سوى خداى عزیز و حکیم است و اطاعت از آن، به شما عزّت و استوارى مى دهد. «العزیز الحکیم»
7- نزول وحى بر اساس حکمت است، لذا به هر کس وحى نمى شود. «یوحى... الحکیم»
8 - وحى از سرچشمه حکمت است و لذا مطالب آن ماندگار است و خدشه بردار نیست. «یوحى... الحکیم»
9- عزّت خداوند آمیخته با حکمت و کاردانى اوست. «العزیز الحکیم»
10- نظام تشریع (وحى و هدایت) حقّ کسى است که نظام تکوین (آسمانها و زمین) در اختیار اوست. «له ما فى السموات و...»
11- وحى براى رشد ماست وگرنه او کاملاً بى نیاز است. «له ما فى السموات... العلى العظیم»
12- مالکیّت حقیقى از آنِ خداست، دیگران خیال مالکیّت مى کنند. «له ما فى السموات...»
13- مالکیّت مطلق خداوند بر جهان هستى، پشتوانه عزّت و حکمت اوست. «العزیز الحکیم له ما فى السموات...»
توضیحات
سیماى سوره شورى
این سوره پنجاه و سه آیه دارد و در مکّه نازل شده است. به جهت آیه 38 که به مسأله شورى اشاره دارد نام آن «شورى» مى باشد.
این سوره به مباحث اصول دین از قبیل توحید، معاد و نبوّت و همچنین مباحث اخلاقى و اجتماعى پرداخته است.
در میان 29 سوره اى که با حروف مقطّعه آغاز شده، طولانى ترى حروف مقطّعه در این سوره آمده است و جالب آنکه این سوره، مشکل معناى حروف مقطّعه را حل کرده است زیرا در ادامه این حروف مى فرماید: «کذلک یوحى» یعنى وحى از همین حروف الفباى زبان عربى است که در اختیار همه شماست، اگر مى توانید شما هم مثل آن را بیاورید.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
حم
عسق
کَذَ لِکَ یُوحِى إِلَیْکَ وَإِلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکَ اللَّهُ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ
لَهُ مَا فِى السَّمَوَاتِ وَمَا فِى الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَلِىُّ الْعَظِیمُ
ترجمه
حا، میم، عین، سین، قاف.
اینگونه خداوند عزیز حکیم به تو و کسانى که قبل از تو بوده اند وحى مى کند.
آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است از آنِ اوست و او بلند مرتبه و بزرگ است.
در قرآن کریم کلمه «قبلک» خطاب به پیامبر اکرم زیاد استعمال شده است، یعنى پیش از تو پیامبرانى آمدهاند، امّا در هیچ جا «بعدک» نیامده است و این نشان دهنده خاتمیّت پیامبر اسلام مى باشد.
با اینکه پیامبر اسلام خاتم انبیاست، امّا نامش قبل از دیگران آمده و این نشان عظمت والاى اوست.
عزّت، قدرت، حکمت و عظمت الهى همه و همه در وحى الهى تبلور یافته است، لذا نباید وحى و کلام الهى را ساده انگاشت.
پیامبران بزرگوار، به سرچشمه عزّت و قدرت و عظمت الهى متصل هستند، پس هر کس با آنان در افتد، نابود خواهد شد.
یکى از دلائل اعجاز قرآن این است که از حروف و کلمات عمومى و عادّى، جملات و ترکیبهایى ساخته که احدى مشابه آن را نمى تواند بیاورد.
پیام ها
1- وقتى مى خواهید مطلبى را عنوان کنید براى شنوندگان خود حسّاسیّت و جاذبه ایجاد کنید. «حم. عسق»
2- شیوه و محتواى وحى به انبیا، مشابه یکدیگر است. «کذلک»
3- یکى از سنّتهاى الهى وحى است. «کذلک یوحى...»
4- همه انبیا به یک سرچشمه متصل اند و از یک منبع، وحى دریافت مى کنند. «کذلک یوحى»
5 - وحى از سرچشمه عزّت است، با آن در نیفتید که نابود مى شوید. «یوحى... العزیز»
6- وحى از سوى خداى عزیز و حکیم است و اطاعت از آن، به شما عزّت و استوارى مى دهد. «العزیز الحکیم»
7- نزول وحى بر اساس حکمت است، لذا به هر کس وحى نمى شود. «یوحى... الحکیم»
8 - وحى از سرچشمه حکمت است و لذا مطالب آن ماندگار است و خدشه بردار نیست. «یوحى... الحکیم»
9- عزّت خداوند آمیخته با حکمت و کاردانى اوست. «العزیز الحکیم»
10- نظام تشریع (وحى و هدایت) حقّ کسى است که نظام تکوین (آسمانها و زمین) در اختیار اوست. «له ما فى السموات و...»
11- وحى براى رشد ماست وگرنه او کاملاً بى نیاز است. «له ما فى السموات... العلى العظیم»
12- مالکیّت حقیقى از آنِ خداست، دیگران خیال مالکیّت مى کنند. «له ما فى السموات...»
13- مالکیّت مطلق خداوند بر جهان هستى، پشتوانه عزّت و حکمت اوست. «العزیز الحکیم له ما فى السموات...»
توضیحات
سیماى سوره شورى
این سوره پنجاه و سه آیه دارد و در مکّه نازل شده است. به جهت آیه 38 که به مسأله شورى اشاره دارد نام آن «شورى» مى باشد.
این سوره به مباحث اصول دین از قبیل توحید، معاد و نبوّت و همچنین مباحث اخلاقى و اجتماعى پرداخته است.
در میان 29 سوره اى که با حروف مقطّعه آغاز شده، طولانى ترى حروف مقطّعه در این سوره آمده است و جالب آنکه این سوره، مشکل معناى حروف مقطّعه را حل کرده است زیرا در ادامه این حروف مى فرماید: «کذلک یوحى» یعنى وحى از همین حروف الفباى زبان عربى است که در اختیار همه شماست، اگر مى توانید شما هم مثل آن را بیاورید.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است