- 2296
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 9 و 8 سوره فصلت
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره فصلت - آیه 9 و8
إِنَّ الَّذِینَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ لَهُمْ أَجْرٌ غَیْرُ مَمْنُونٍ
قُلْ أَئِنَّکُمْ لَتَکْفُرُونَ بِالَّذِى خَلَقَ الْأَرْضَ فِى یَوْمَیْنِ وَتَجْعَلُونَ لَهُ أَندَاداً ذَلِکَ رَبُّ الْعَالَمِینَ
ترجمه
همانا کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام مى دهند برایشان پاداش دائمى (و بى منّت) است.
بگو: آیا شما به کسى که زمین را در دو روز آفریده است کفر مى ورزید و براى او همتایانى قرار مى دهید؟ اوست پروردگار جهانیان.
«ممنون» به معناى قطع شده یا مورد منّت است.
در آیه پنجم خواندیم که کفّار با پنج عبارت گوناگون، لجاجت خود را مطرح کردند و گفتند: دلهاى ما در پرده و گوشهایمان سنگین است و... در این آیه، خداوند به پیامبرش مى فرماید: به اظهارات سنگدلانه آنها توجّه نکن و با سؤال و استدلال به کار خود ادامه بده. «قل ءَانکم لتکفرون»
مراد از آفرینش کره زمین در دو روز، دو مرحله و دوره است، قبل از آفرینش زمین و آسمان و پیدایش شب و روز و ماه و سال، روز معنا نداشته که بگوییم خداوند زمین را در دو روز آفریده است.
قدرت خداوند همراه با حکمت او اعمال مى شود. با این که خداوند مى تواند با یک اراده آسمانها و زمین و آن چه را که میان آنهاست خلق کند و بارها با جمله «کن فیکون» از این قدرت سخن به میان آورده است، ولى آفرینش آسمانها و زمین را در چند مرحله و دوران قرار داده و این نشان آن است که اِعمال قدرت باید همراه با مصلحت باشد و مصلحت آفرینش در چند مرحله بوده است.
سؤال:
در هفت مورد، قرآن مى فرماید: آفرینش در شش روز بوده است، چهار مورد درباره آفرینش زمین و آسمان و سه مورد درباره آفرینش زمین و آسمان و آنچه میان آنهاست. البتّه از سه آیهى دوم مى توان فهمید که آیات اول نیز مربوط به آفرینش آسمانها و زمین و آنچه میان آنهاست مىباشد. در این جا سؤالى مطرح است و آن این که در این آیه مى فرماید: زمین در دو روز آفریده شده و در آیه 12 مى فرماید: آسمانها نیز در دو روز آفریده شدند. در آیه 10 مى فرماید: روزى شما در چهار روز تقدیر شد که جمعاً هشت روز مى شود و با آیات شش روزه منافات دارد.
پاسخ:
آفرینش غیر از تقدیرِ روزى است و لذا جمع کردن این دو با یکدیگر که هشت روز مىشود، درست نیست بلکه این آیات فقط به چهار روز از مجموع شش روزِ آفرینش اشاره کرده و دو روز دیگر مربوط به آفرینش میان آسمانها و زمین است و یا امور دیگر که این آیات از بیان آن ساکت است.
پیام ها
1- در کنار تهدیدِ کافران، ستایش از خوبان لازم است. «ویلٌ للمشرکین... ان الّذین آمنوا...»
2- ایمان و عمل نیکو از هم جدا نیست. «آمنوا و عملوا الصالحات»
3- ایمان قبل از عمل است. («آمنوا» قبل از «عملوا» آمده است).
4- کسانى که در دنیا عملِ بى منّت انجام مى دهند، در بهشت پاداش بى منّت دریافت مى نمایند. «لهم اجر غیر ممنون»
5 - خداى بزرگ براى آن همه نعمتهاى ابدى در بهشت منت نمى گذارد. (چه زشت است که ما به خاطر یک احسان کوچک و موقت منت بگذاریم).«اجر غیر ممنون»
6- بهترین راه دعوت کفّار، بیان لطف خداوند است. «لتکفرون بالّذى خلق...»
7- آفرینش کره زمین به تدریج و طىّ دو دوران اتفاق افتاده است. «خلق الارض فى یومین»
8 - چگونه براى خداوند شریک قائل مى شوید، در حالى که او در آفرینش زمین شریک نداشته است. «خلق الارض فى یومین و تجعلون له انداداً»
9- آفریدگار، همان پروردگار یکتاست. «خَلق... ربّ العالمین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
إِنَّ الَّذِینَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ لَهُمْ أَجْرٌ غَیْرُ مَمْنُونٍ
قُلْ أَئِنَّکُمْ لَتَکْفُرُونَ بِالَّذِى خَلَقَ الْأَرْضَ فِى یَوْمَیْنِ وَتَجْعَلُونَ لَهُ أَندَاداً ذَلِکَ رَبُّ الْعَالَمِینَ
ترجمه
همانا کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام مى دهند برایشان پاداش دائمى (و بى منّت) است.
بگو: آیا شما به کسى که زمین را در دو روز آفریده است کفر مى ورزید و براى او همتایانى قرار مى دهید؟ اوست پروردگار جهانیان.
«ممنون» به معناى قطع شده یا مورد منّت است.
در آیه پنجم خواندیم که کفّار با پنج عبارت گوناگون، لجاجت خود را مطرح کردند و گفتند: دلهاى ما در پرده و گوشهایمان سنگین است و... در این آیه، خداوند به پیامبرش مى فرماید: به اظهارات سنگدلانه آنها توجّه نکن و با سؤال و استدلال به کار خود ادامه بده. «قل ءَانکم لتکفرون»
مراد از آفرینش کره زمین در دو روز، دو مرحله و دوره است، قبل از آفرینش زمین و آسمان و پیدایش شب و روز و ماه و سال، روز معنا نداشته که بگوییم خداوند زمین را در دو روز آفریده است.
قدرت خداوند همراه با حکمت او اعمال مى شود. با این که خداوند مى تواند با یک اراده آسمانها و زمین و آن چه را که میان آنهاست خلق کند و بارها با جمله «کن فیکون» از این قدرت سخن به میان آورده است، ولى آفرینش آسمانها و زمین را در چند مرحله و دوران قرار داده و این نشان آن است که اِعمال قدرت باید همراه با مصلحت باشد و مصلحت آفرینش در چند مرحله بوده است.
سؤال:
در هفت مورد، قرآن مى فرماید: آفرینش در شش روز بوده است، چهار مورد درباره آفرینش زمین و آسمان و سه مورد درباره آفرینش زمین و آسمان و آنچه میان آنهاست. البتّه از سه آیهى دوم مى توان فهمید که آیات اول نیز مربوط به آفرینش آسمانها و زمین و آنچه میان آنهاست مىباشد. در این جا سؤالى مطرح است و آن این که در این آیه مى فرماید: زمین در دو روز آفریده شده و در آیه 12 مى فرماید: آسمانها نیز در دو روز آفریده شدند. در آیه 10 مى فرماید: روزى شما در چهار روز تقدیر شد که جمعاً هشت روز مى شود و با آیات شش روزه منافات دارد.
پاسخ:
آفرینش غیر از تقدیرِ روزى است و لذا جمع کردن این دو با یکدیگر که هشت روز مىشود، درست نیست بلکه این آیات فقط به چهار روز از مجموع شش روزِ آفرینش اشاره کرده و دو روز دیگر مربوط به آفرینش میان آسمانها و زمین است و یا امور دیگر که این آیات از بیان آن ساکت است.
پیام ها
1- در کنار تهدیدِ کافران، ستایش از خوبان لازم است. «ویلٌ للمشرکین... ان الّذین آمنوا...»
2- ایمان و عمل نیکو از هم جدا نیست. «آمنوا و عملوا الصالحات»
3- ایمان قبل از عمل است. («آمنوا» قبل از «عملوا» آمده است).
4- کسانى که در دنیا عملِ بى منّت انجام مى دهند، در بهشت پاداش بى منّت دریافت مى نمایند. «لهم اجر غیر ممنون»
5 - خداى بزرگ براى آن همه نعمتهاى ابدى در بهشت منت نمى گذارد. (چه زشت است که ما به خاطر یک احسان کوچک و موقت منت بگذاریم).«اجر غیر ممنون»
6- بهترین راه دعوت کفّار، بیان لطف خداوند است. «لتکفرون بالّذى خلق...»
7- آفرینش کره زمین به تدریج و طىّ دو دوران اتفاق افتاده است. «خلق الارض فى یومین»
8 - چگونه براى خداوند شریک قائل مى شوید، در حالى که او در آفرینش زمین شریک نداشته است. «خلق الارض فى یومین و تجعلون له انداداً»
9- آفریدگار، همان پروردگار یکتاست. «خَلق... ربّ العالمین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است