- 2449
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 75 و 76 سوره غافر
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره غافر - آیه 75 و 76
ذَلِکُم بِمَا کُنتُمْ تَفْرَحُونَ فِى الْأَرْضِ بِغَیْرِ الْحَقِّ وَبِمَا کُنتُمْ تَمْرَحُونَ
ادْخُلُواْ أَبْوَابَ جَهَنَّمَ خَالِدِینَ فِیهَا فَبِئْسَ مَثْوَى الْمُتَکَبِّرِینَ
ترجمه
این (عذاب) به خاطر آن است که در زمین به ناحقّ شادى مى کردید و در ناز و سرمستى به سر مى بردید.
از دره اى دوزخ وارد شوید که جاودانه در آنید و چه بد است جایگاه متکبّران.
«فرح» به شادى طبیعى و «مرح» به شادى بیش از حد گویند که سبب غرور و سرمستى انسان شود.
«مثوى» به معناى اقامت همراه با استمرار است، یعنى جایگاه همیشگى و ابدى.
اسلام و تفریح
اسلام دین فطرت است و با تفریح و شادى کردن که خواسته غریزى انسان است، مخالفتى ندارد، آن چه مورد انتقاد است تفریحات و شادى هاى نا به جاست که قرآن مواردى از آن را بیان مى فرماید:
* شادى عدّه اى که به خاطر اینکه به جبهه نمى رفتند شاد بودند. «فرح المخلفون بمقعدهم خلاف رسول اللّه»
* شادى به خاطر کامیابىهاى دنیوى و همراه با غفلت از آخرت. «فرحوا بالحیاة الدنیا»
* شادى به خاطر کسب ثروت. به قارون گفته شد: «لا تفرح»
* شادى به خاطر سختىهایى که به مؤمنان مى رسد. «اِن تصبکم سیئة فرحوا بها»
* شادى به خاطر داشتن علم. «فرحوا بما عندهم من العلم»
اما اگر شادى بر اساس حقّ و لطف الهى و خدمت به مردم و رسیدن به کمالات باشد، نه تنها بد که یک ارزش است. «قل بفضل اللّه و برحمته فبذلک فلیفرحوا»
پیام ها
1- دلایل کیفر و قهر الهى را باید گفت، تا مجرم طلبکار نشود و دیگران نیز متنبّه شوند. «ذلکم بما کنتم»
2- سرمستى و تفریح نابجا، سبب قهر الهى است. «کنتم تفرحون»
3- تفریح باید بر اساس حقّ و به مقدار غافل نشدن و در مدار توحید باشد. «تفرحون... بغیر الحقّ»
4- شادکامى هاى نابجاى امروز که بر اساس تجاوز و تصاحب و قتل و غارت و به مسخره گرفتن ارزشها و مقدّسات است، روزگارى به غل و زنجیر و رفتن به دوزخ همراه با تحقیر و ذلّت تبدیل خواهد شد. «ذلکم بما کنتم تفرحون... بغیر الحقّ»
5 - شادى اگر بر حقّ باشد، پسندیده است ولى اگر بر اساس باطل باشد مورد انتقاد است. «تفرحون... بغیر الحقّ»
6- درهاى دوزخ متعدّد است. «ادخلوا ابواب»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
ذَلِکُم بِمَا کُنتُمْ تَفْرَحُونَ فِى الْأَرْضِ بِغَیْرِ الْحَقِّ وَبِمَا کُنتُمْ تَمْرَحُونَ
ادْخُلُواْ أَبْوَابَ جَهَنَّمَ خَالِدِینَ فِیهَا فَبِئْسَ مَثْوَى الْمُتَکَبِّرِینَ
ترجمه
این (عذاب) به خاطر آن است که در زمین به ناحقّ شادى مى کردید و در ناز و سرمستى به سر مى بردید.
از دره اى دوزخ وارد شوید که جاودانه در آنید و چه بد است جایگاه متکبّران.
«فرح» به شادى طبیعى و «مرح» به شادى بیش از حد گویند که سبب غرور و سرمستى انسان شود.
«مثوى» به معناى اقامت همراه با استمرار است، یعنى جایگاه همیشگى و ابدى.
اسلام و تفریح
اسلام دین فطرت است و با تفریح و شادى کردن که خواسته غریزى انسان است، مخالفتى ندارد، آن چه مورد انتقاد است تفریحات و شادى هاى نا به جاست که قرآن مواردى از آن را بیان مى فرماید:
* شادى عدّه اى که به خاطر اینکه به جبهه نمى رفتند شاد بودند. «فرح المخلفون بمقعدهم خلاف رسول اللّه»
* شادى به خاطر کامیابىهاى دنیوى و همراه با غفلت از آخرت. «فرحوا بالحیاة الدنیا»
* شادى به خاطر کسب ثروت. به قارون گفته شد: «لا تفرح»
* شادى به خاطر سختىهایى که به مؤمنان مى رسد. «اِن تصبکم سیئة فرحوا بها»
* شادى به خاطر داشتن علم. «فرحوا بما عندهم من العلم»
اما اگر شادى بر اساس حقّ و لطف الهى و خدمت به مردم و رسیدن به کمالات باشد، نه تنها بد که یک ارزش است. «قل بفضل اللّه و برحمته فبذلک فلیفرحوا»
پیام ها
1- دلایل کیفر و قهر الهى را باید گفت، تا مجرم طلبکار نشود و دیگران نیز متنبّه شوند. «ذلکم بما کنتم»
2- سرمستى و تفریح نابجا، سبب قهر الهى است. «کنتم تفرحون»
3- تفریح باید بر اساس حقّ و به مقدار غافل نشدن و در مدار توحید باشد. «تفرحون... بغیر الحقّ»
4- شادکامى هاى نابجاى امروز که بر اساس تجاوز و تصاحب و قتل و غارت و به مسخره گرفتن ارزشها و مقدّسات است، روزگارى به غل و زنجیر و رفتن به دوزخ همراه با تحقیر و ذلّت تبدیل خواهد شد. «ذلکم بما کنتم تفرحون... بغیر الحقّ»
5 - شادى اگر بر حقّ باشد، پسندیده است ولى اگر بر اساس باطل باشد مورد انتقاد است. «تفرحون... بغیر الحقّ»
6- درهاى دوزخ متعدّد است. «ادخلوا ابواب»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است