- 6066
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 36 و 37 سوره زمر
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره زمر - آیه 36 و 37
أَلَیْسَ اللَّهُ بِکَافٍ عَبْدَهُ وَیُخَوِّفُونَکَ بِالَّذِینَ مِن دُونِهِ وَمَن یُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ
وَمَن یَهْدِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِن مُّضِلٍّ أَلَیْسَ اللَّهُ بِعَزِیزٍ ذِى انتِقَامٍ
ترجمه
آیا خداوند براى بنده اش کافى نیست؟ و مردم تو را از غیر خدا مى ترسانند و هر که را خدا گمراه کند پس هیچ راهنمایى براى او نخواهد بود.
و هر که را خداوند هدایت کند، پس هیچ گمراه کنندهاى براى او نیست، آیا خداوند، نفوذناپذیر و صاحب انتقام نیست.
بت پرستان به پیامبر اسلام مى گفتند: اگر بتهاى ما را تحقیر کنى، به تو بلا و آزار مىرسد. این آیه نازل شد و به حضرت دلدارى داد که: «ألیس اللّه بکافٍ عبده»
قرآن، با تعبیرهاى گوناگونى مصونیّت پیامبر اکرم را از انواع توطئه ها مطرح کرده است: نظیر آیهى «و اللّه یعصمک من الناس» و «انّا کفیناک المستهزئین» چنانکه خداوند نوح را از غرق شدن و ابراهیم را از آتش و موسى را از خطر فرعون و عیسى را از به دار آویخته شدن حفظ کرد.
وظیفه ما در هر شرایطى بندگى خداست. در حدیث مى خوانیم: «مَن أصبح و همومه هَمٌّ واحد، کفاه اللّه هموم الدنیا والآخرة» کسى که همهى تلاش و همتش بندگى خدا باشد، خداوند خواستههاى دنیا و آخرتش را برآورده مى کند.
پیام ها
1- اگر انسان بنده خدا شد، بیمه مى شود و خداوند امور او را کفایت و کفالت مى کند. «ألیس اللّه بکاف عبده»
2- در برابر تهدیدهاى دشمنان، با یاد امداد و تکفّل الهى، خود را آرام کنیم. «ألیس اللّه بکافٍ عبده و یخوّفونک»
3- ابزار کافران، ایجاد محیط رعب و وحشت است. «یخوفونک بالّذین من دونه»
4- هدایت و ضلالت به دست خداست، «یضلل اللّه - یهد اللّه» لکن مقدّمات دریافت هدایت یا محروم شدن از آن، به دست انسان است. چنانکه در آیات دیگر مى خوانیم: «یهدى اللّه من ینیب» و «لا یهدى من هو مسرف کذّاب»
5 - از کمى تعداد و امکانات نترسید، از این بترسید که از مدار بندگى خدا بیرون روید، که اگر بنده او باشید هیچ قدرتى شما را نمى شکند. «فما له من مضل»
6- انسان موجودى است که در سنگدلى به جایى مىرسد که هیچ راهنمایى در او مؤثّر نیست. «فما له مِن هاد» و در ایمان به جایى مى رسد که هیچ حادثه اى او را منحرف نمى کند. «فماله من مضل»
7- گمراه شدن انسان از سوى خداوند بى مقدّمه نیست، کیفر عملکرد خود انسان است. «ذى انتقام»
8 - حمایت خداوند گاهى در قالب تکفل بنده است و گاهى در قالب انتقام از مخالفان. «ذى انتقام»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
أَلَیْسَ اللَّهُ بِکَافٍ عَبْدَهُ وَیُخَوِّفُونَکَ بِالَّذِینَ مِن دُونِهِ وَمَن یُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ
وَمَن یَهْدِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِن مُّضِلٍّ أَلَیْسَ اللَّهُ بِعَزِیزٍ ذِى انتِقَامٍ
ترجمه
آیا خداوند براى بنده اش کافى نیست؟ و مردم تو را از غیر خدا مى ترسانند و هر که را خدا گمراه کند پس هیچ راهنمایى براى او نخواهد بود.
و هر که را خداوند هدایت کند، پس هیچ گمراه کنندهاى براى او نیست، آیا خداوند، نفوذناپذیر و صاحب انتقام نیست.
بت پرستان به پیامبر اسلام مى گفتند: اگر بتهاى ما را تحقیر کنى، به تو بلا و آزار مىرسد. این آیه نازل شد و به حضرت دلدارى داد که: «ألیس اللّه بکافٍ عبده»
قرآن، با تعبیرهاى گوناگونى مصونیّت پیامبر اکرم را از انواع توطئه ها مطرح کرده است: نظیر آیهى «و اللّه یعصمک من الناس» و «انّا کفیناک المستهزئین» چنانکه خداوند نوح را از غرق شدن و ابراهیم را از آتش و موسى را از خطر فرعون و عیسى را از به دار آویخته شدن حفظ کرد.
وظیفه ما در هر شرایطى بندگى خداست. در حدیث مى خوانیم: «مَن أصبح و همومه هَمٌّ واحد، کفاه اللّه هموم الدنیا والآخرة» کسى که همهى تلاش و همتش بندگى خدا باشد، خداوند خواستههاى دنیا و آخرتش را برآورده مى کند.
پیام ها
1- اگر انسان بنده خدا شد، بیمه مى شود و خداوند امور او را کفایت و کفالت مى کند. «ألیس اللّه بکاف عبده»
2- در برابر تهدیدهاى دشمنان، با یاد امداد و تکفّل الهى، خود را آرام کنیم. «ألیس اللّه بکافٍ عبده و یخوّفونک»
3- ابزار کافران، ایجاد محیط رعب و وحشت است. «یخوفونک بالّذین من دونه»
4- هدایت و ضلالت به دست خداست، «یضلل اللّه - یهد اللّه» لکن مقدّمات دریافت هدایت یا محروم شدن از آن، به دست انسان است. چنانکه در آیات دیگر مى خوانیم: «یهدى اللّه من ینیب» و «لا یهدى من هو مسرف کذّاب»
5 - از کمى تعداد و امکانات نترسید، از این بترسید که از مدار بندگى خدا بیرون روید، که اگر بنده او باشید هیچ قدرتى شما را نمى شکند. «فما له من مضل»
6- انسان موجودى است که در سنگدلى به جایى مىرسد که هیچ راهنمایى در او مؤثّر نیست. «فما له مِن هاد» و در ایمان به جایى مى رسد که هیچ حادثه اى او را منحرف نمى کند. «فماله من مضل»
7- گمراه شدن انسان از سوى خداوند بى مقدّمه نیست، کیفر عملکرد خود انسان است. «ذى انتقام»
8 - حمایت خداوند گاهى در قالب تکفل بنده است و گاهى در قالب انتقام از مخالفان. «ذى انتقام»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است