- 2576
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 21 سوره زمر
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره زمر - آیه 21
أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنزَلَ مِنَ السَّمَآءِ مَآءً فَسَلَکَهُ یَنَابِیعَ فِى الْأَرْضِ ثُمَّ یُخْرِجُ بِهِ زَرْعاً مُّخْتَلِفاً أَلْوَانُهُ ثُمَّ یَهِیجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرّاً ثُمَّ یَجْعَلُهُ حُطَاماً إِنَّ فِى ذَ لِکَ لَذِکْرَى لِأُولِى الْأَلْبَابِ
ترجمه
آیا ندیده اى که خداوند از آسمان آبى فرو فرستاد، پس آن را به صورت چشمه هایى در زمین راه داد، سپس با آن، زراعتى که رنگهاى گوناگونى دارد بیرون مى آورد، آن گاه آن کشت (و زراعت) با هیجان رشد مى کند (تا آن که مى خشکد) پس آن را زرد مى بینى، سپس آن را به صورت کاه و خاشاک در مى آورد، همانا در این (تغییر و تحوّل) براى خردمندان پند و یادآورى است (که بدانند دنیا ناپایدار است).
«سلک» از «سلوک» به معناى دخول و نفوذ است و «ینابیع» جمع «ینبوع» به معناى چشمه است.
«یهیج» از هیجان به معناى حرکت تند و با جوش و خروش است. این کلمه هرگاه به کشت و نبات نسبت داده شود به معناى آغاز خشک شدن است.
«حُطام» به معناى خرده هاى گیاه خشک شده و کاه است، «ألباب» جمع «لُبّ» به معناى مغز و عقل است.
پیام ها
1- از کنار پدیده هاى طبیعت غافلانه نگذریم. «اَلَم تر»
2- یکى از راههاى خداشناسى دقّت در پدیده هاست. «اَلَم تر»
3- باران آسمان منبع چشمه سارها و آبهاى زیر زمینى است. «انزل من السماء ماء فسلکه ینابیع»
4- عوامل طبیعى بستر و مجراى اراده خداوند است. (رویاندن گیاهان کار خداست ولى از طریق آب). «یخرج به زرعا»
5 - رنگهاى گوناگون گیاهان، میوه ها و گل ها که از یک آب و خاک مى روید نشانه قدرت خداست. «زرعاً مختلفاً الوانه»
6- آفرینش همه پدیده ها به اراده الهى است. «سلکه - یخرج - یجعله»
7- کسانى که به سرچشمه هستى و هدف آن نمى اندیشند، بىخردند. «لذکرى لاولى الالباب»
8 - پندپذیرى، نشانه عقل است. «ذکرى لاولى الالباب»
9- مؤمن، خردمند و کافر، لجوج و بى خرد است. «لذکرى لاولى الالباب»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنزَلَ مِنَ السَّمَآءِ مَآءً فَسَلَکَهُ یَنَابِیعَ فِى الْأَرْضِ ثُمَّ یُخْرِجُ بِهِ زَرْعاً مُّخْتَلِفاً أَلْوَانُهُ ثُمَّ یَهِیجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرّاً ثُمَّ یَجْعَلُهُ حُطَاماً إِنَّ فِى ذَ لِکَ لَذِکْرَى لِأُولِى الْأَلْبَابِ
ترجمه
آیا ندیده اى که خداوند از آسمان آبى فرو فرستاد، پس آن را به صورت چشمه هایى در زمین راه داد، سپس با آن، زراعتى که رنگهاى گوناگونى دارد بیرون مى آورد، آن گاه آن کشت (و زراعت) با هیجان رشد مى کند (تا آن که مى خشکد) پس آن را زرد مى بینى، سپس آن را به صورت کاه و خاشاک در مى آورد، همانا در این (تغییر و تحوّل) براى خردمندان پند و یادآورى است (که بدانند دنیا ناپایدار است).
«سلک» از «سلوک» به معناى دخول و نفوذ است و «ینابیع» جمع «ینبوع» به معناى چشمه است.
«یهیج» از هیجان به معناى حرکت تند و با جوش و خروش است. این کلمه هرگاه به کشت و نبات نسبت داده شود به معناى آغاز خشک شدن است.
«حُطام» به معناى خرده هاى گیاه خشک شده و کاه است، «ألباب» جمع «لُبّ» به معناى مغز و عقل است.
پیام ها
1- از کنار پدیده هاى طبیعت غافلانه نگذریم. «اَلَم تر»
2- یکى از راههاى خداشناسى دقّت در پدیده هاست. «اَلَم تر»
3- باران آسمان منبع چشمه سارها و آبهاى زیر زمینى است. «انزل من السماء ماء فسلکه ینابیع»
4- عوامل طبیعى بستر و مجراى اراده خداوند است. (رویاندن گیاهان کار خداست ولى از طریق آب). «یخرج به زرعا»
5 - رنگهاى گوناگون گیاهان، میوه ها و گل ها که از یک آب و خاک مى روید نشانه قدرت خداست. «زرعاً مختلفاً الوانه»
6- آفرینش همه پدیده ها به اراده الهى است. «سلکه - یخرج - یجعله»
7- کسانى که به سرچشمه هستى و هدف آن نمى اندیشند، بىخردند. «لذکرى لاولى الالباب»
8 - پندپذیرى، نشانه عقل است. «ذکرى لاولى الالباب»
9- مؤمن، خردمند و کافر، لجوج و بى خرد است. «لذکرى لاولى الالباب»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است