- 2046
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 65 - 70 سوره ص
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره ص- آیه 65 - 70
قُلْ إِنَّمَآ أَنَاْ مُنذِرٌ وَمَا مِنْ إِلَهٍ إِلَّا اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ
رَبُّ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَیْنَهُمَا الْعَزِیزُ الْغَفَّارُ
قُلْ هُوَ نَبَؤٌاْ عَظِیمٌ
أَنتُمْ عَنْهُ مُعْرِضُونَ
مَا کَانَ لِىَ مِنْ عِلْمٍ بِالْمَلَإِ الْأَعْلَى إِذْ یَخْتَصِمُونَ
إِن یُوحَى إِلَىَّ إِلَّا أَنَّمَآ أَنَاْ نَذِیرٌ مُبِینٌ
ترجمه
بگو: من فقط بیم دهنده ام و هیچ معبودى جز خداوند یکتاى قهار و مقتدر نیست.
پروردگار آسمانها و زمین و آنچه میان آن دو است، نفوذناپذیر و بسیار آمرزنده.
بگو: او خبر بزرگى است، که شما از او رویگردانید.
براى من نسبت به عالم بالا هیچ آگاهى نبود، آن گاه که (درباره او با یکدیگر) مجادله مى کردند.
به من چیزى وحى نمى شود مگر از آن رو که من هشدار دهندهاى آشکارم.
«قهّار» به معناى قدرت قاهره اى است که همه قدرتها، مقهور و محکوم او هستند.
در روایات مى خوانیم که: «نبأ عظیم» علىّ بن ابىطالب است و خود حضرت فرمود: «انا النبأ العظیم» چنانکه در دعاى ندبه نیز خطاب به حضرت مهدى مى گوییم: «یابن النباء العظیم»
این معنا با ضمیر «هو» که در مورد انسان به کار مىرود، نه اشیا، سازگارتر است.
مراد از «ملاء اعلى» همان «افق اعلى» است که در سوره نجم مى خوانیم: «و هو بالافق الاعلى» و هدف معراج، بالا بردن سطح علمى پیامبر بود. «لنریه من آیاتنا»
بنابراین شاید آیات مذکور این مطلب را دنبال مى کنند که:
اى پیامبر! به مردم بگو: علىّ بن ابیطالب خبر بزرگى است که برخى از شما مسلمانان از او اعراض مى کنید (و به سراغ دیگرى مىروید).
من از عالم بالا بى خبر بودم آنگاه که مردم بر ولایت او مخاصمه مى کردند ولى در سفر معراج، امامت على بن ابیطالب مطرح و تثبیت شد و فکر نکنید امامت او نظر شخصى من است، هر چه هست وحى الهى است.
البتّه این معنا با استمداد از روایات متعدّد و رهنمود تفسیر اطیب البیان استفاده شد ولى تفاسیر دیگر این آیه را مقدّمهى آیات بعد در مورد آفرینش آدم دانسته اند.
پیام ها
1- وظیفه و جایگاه پیامبر باید به مردم اعلام شود. «قل»
2- جایى که غفلت همه را فراگرفته، باید از زاویهى انذار سخن گفت. «انّما أنا منذر»
3- انسان با خطرها و آسیبهایى روبه رو است که بواسطه انذار انبیا مىتواند رهائى یابد. «أنا منذر»
4- نقش هشدار و انذار در تربیت، بیش از نقش بشارت است. «أنا منذر»
5 - انذار، زمانى مؤثّر است که از سرچشمه قدرت باشد. «أنا منذر - الواحد القهّار»
6- اقتدار، در سایه وحدت است. «الواحد القهّار» (در قرآن شش مورد کلمهى قهار آمده که در کنار همه آنها کلمهى واحد است).
7- همه هستى تحت یک مدیریّت و اراده است. «الواحد القهّار ربّ السموات والارض»
8 - خداوند تمام هستى را پرورش مىدهد و همه را رو به کمال مىبرد. «رب السموات والارض و ما بینهما»
9- مربّى باید هم قدرت داشته باشد و هم رحمت. «ربّ... العزیز الغفّار»
10- اقبال یا اعراض مردم نشانه حقّانیّت یا بطلان امرى نیست. «هو نبؤ عظیم انتم عنه معرضون»
11- در تبلیغ و هدایت مردم از روشهاى روشن و بدون ابهام استفاده کنید. «نذیر مبین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قُلْ إِنَّمَآ أَنَاْ مُنذِرٌ وَمَا مِنْ إِلَهٍ إِلَّا اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ
رَبُّ السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَیْنَهُمَا الْعَزِیزُ الْغَفَّارُ
قُلْ هُوَ نَبَؤٌاْ عَظِیمٌ
أَنتُمْ عَنْهُ مُعْرِضُونَ
مَا کَانَ لِىَ مِنْ عِلْمٍ بِالْمَلَإِ الْأَعْلَى إِذْ یَخْتَصِمُونَ
إِن یُوحَى إِلَىَّ إِلَّا أَنَّمَآ أَنَاْ نَذِیرٌ مُبِینٌ
ترجمه
بگو: من فقط بیم دهنده ام و هیچ معبودى جز خداوند یکتاى قهار و مقتدر نیست.
پروردگار آسمانها و زمین و آنچه میان آن دو است، نفوذناپذیر و بسیار آمرزنده.
بگو: او خبر بزرگى است، که شما از او رویگردانید.
براى من نسبت به عالم بالا هیچ آگاهى نبود، آن گاه که (درباره او با یکدیگر) مجادله مى کردند.
به من چیزى وحى نمى شود مگر از آن رو که من هشدار دهندهاى آشکارم.
«قهّار» به معناى قدرت قاهره اى است که همه قدرتها، مقهور و محکوم او هستند.
در روایات مى خوانیم که: «نبأ عظیم» علىّ بن ابىطالب است و خود حضرت فرمود: «انا النبأ العظیم» چنانکه در دعاى ندبه نیز خطاب به حضرت مهدى مى گوییم: «یابن النباء العظیم»
این معنا با ضمیر «هو» که در مورد انسان به کار مىرود، نه اشیا، سازگارتر است.
مراد از «ملاء اعلى» همان «افق اعلى» است که در سوره نجم مى خوانیم: «و هو بالافق الاعلى» و هدف معراج، بالا بردن سطح علمى پیامبر بود. «لنریه من آیاتنا»
بنابراین شاید آیات مذکور این مطلب را دنبال مى کنند که:
اى پیامبر! به مردم بگو: علىّ بن ابیطالب خبر بزرگى است که برخى از شما مسلمانان از او اعراض مى کنید (و به سراغ دیگرى مىروید).
من از عالم بالا بى خبر بودم آنگاه که مردم بر ولایت او مخاصمه مى کردند ولى در سفر معراج، امامت على بن ابیطالب مطرح و تثبیت شد و فکر نکنید امامت او نظر شخصى من است، هر چه هست وحى الهى است.
البتّه این معنا با استمداد از روایات متعدّد و رهنمود تفسیر اطیب البیان استفاده شد ولى تفاسیر دیگر این آیه را مقدّمهى آیات بعد در مورد آفرینش آدم دانسته اند.
پیام ها
1- وظیفه و جایگاه پیامبر باید به مردم اعلام شود. «قل»
2- جایى که غفلت همه را فراگرفته، باید از زاویهى انذار سخن گفت. «انّما أنا منذر»
3- انسان با خطرها و آسیبهایى روبه رو است که بواسطه انذار انبیا مىتواند رهائى یابد. «أنا منذر»
4- نقش هشدار و انذار در تربیت، بیش از نقش بشارت است. «أنا منذر»
5 - انذار، زمانى مؤثّر است که از سرچشمه قدرت باشد. «أنا منذر - الواحد القهّار»
6- اقتدار، در سایه وحدت است. «الواحد القهّار» (در قرآن شش مورد کلمهى قهار آمده که در کنار همه آنها کلمهى واحد است).
7- همه هستى تحت یک مدیریّت و اراده است. «الواحد القهّار ربّ السموات والارض»
8 - خداوند تمام هستى را پرورش مىدهد و همه را رو به کمال مىبرد. «رب السموات والارض و ما بینهما»
9- مربّى باید هم قدرت داشته باشد و هم رحمت. «ربّ... العزیز الغفّار»
10- اقبال یا اعراض مردم نشانه حقّانیّت یا بطلان امرى نیست. «هو نبؤ عظیم انتم عنه معرضون»
11- در تبلیغ و هدایت مردم از روشهاى روشن و بدون ابهام استفاده کنید. «نذیر مبین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است