- 1182
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 55 - 61 سوره ص
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره ص- آیه 61 -55
هَذَا وَإِنَّ لِلطَّاغِینَ لَشَرَّ مََابٍ
جَهَنَّمَ یَصْلَوْنَهَا فَبِئْسَ الْمِهَادُ
هَذَا فَلْیَذُوقُوهُ حَمِیمٌ وَ غَسَّاقٌ
وَ آخَرُ مِن شَکْلِهِ أَزْوَاجٌ
هَذَا فَوْجٌ مُّقْتَحِمٌ مَّعَکُمْ لَا مَرْحَباً بِهِمْ إِنَّهُمْ صَالُواْ النَّارِ
قَالُواْ بَلْ أَنتُمْ لَا مَرْحَباً بِکُمْ أَنتُمْ قَدَّمْتُمُوهُ لَنَا فَبِئْسَ الْقَرَارُ
قَالُواْ رَبَّنَا مَن قَدَّمَ لَنَا هَذَا فَزِدْهُ عَذَاباً ضِعْفاً فِى النَّارِ
ترجمه
این (پاداش بهشتیان) و البتّه براى طغیانگران بازگشتگاه بدى است.
دوزخى که در آن وارد مىشوند، چه بد آرامگاهى است.
این آب داغ و چرکابى است که باید آن را بچشند.
و (جز اینها) کیفرهاى دیگرى از همان نوع براى آنان است.
(به سران دوزخى گفته مىشود:) اینها گروهى (از پیروان شما) هستند که همراه شما وارد مى شوند، (آنها مى گویند:) خوش آمدى براى آنان نیست، زیرا که آنان وارد دوزخ شدند.
(آنان به رهبران و پیش کسوتان خود) گویند: بلکه خوش آمد بر شما مباد که شما این عذاب را براى ما پیش فرستادید، پس چه جایگاه بدى است.
گویند: «پروردگارا! هر کس این عذاب را براى ما فراهم ساخته، پس در آتشِ عذابِ او دو برابر بیفزا».
«مِهاد» از «مَهد» به معناى جایگاه و آرامگاه است.
«حمیم» یعنى آب جوشان و «غسّاق» یعنى چرکابى که از پوست دوزخیان مىچکد.
«مقتحم» ورود در کار ترسناک را گویند.
«شَکل» به معناى مثل و مانند و «ازواج» به معناى انواع است. یعنى انواع دیگرى از همین گونه عذاب دارند.
پیام ها
1- سرلوحهى خوبىها، تقوا و سرلوحه بدىها، طغیان و سرکشى است. «ان للمتّقین لحسن مأب - انّ للطاغین لشرّ مأب»
2- طغیان عامل بد عاقبتى است. «للطاغین لشرمأب»
3- عذابهاى دوزخ متنوّع و گوناگون است. «و اخر من شکله ازواج»
4- در قیامت پیروان فساد، از پیشگامان خود تنفّر دارند. «انتم قدّمتموه لنا»
5 - انسان، دوزخِ خود را از پیش مى فرستد. «قدّمتموه لنا»
6- دعوت دیگران به گناه، سبب سلب مسئولیّت از گناهکار نیست. با این که مى گویند: «انتم قدّمتموه لنا» شما این عذاب را براى ما فراهم کردید، ولى خودشان نیز در دوزخ گرفتارند.
7- در نظام تربیتى اسلام، تشویق و تهدید در کنار هم است. (آیاتِ پاداش متّقین و کیفر طاغین)
8 - کسانى که در دنیا و در مدار ایمان، به یکدیگر دعا نکنند، در آخرت و در دوزخ به یکدیگر نفرین خواهند کرد. «ربّنا من قدّم لنا»
9- تنها دعایى که از دوزخیان مستجاب مى شود، دعاى افزودن عذاب براى پیش کسوتان کفر است. «زده عذاباً ضعفا» «لکل ضعف»
10- ردّ و بدل کردن ناسزا یکى از برخوردهاى دوزخیان است. (گروهى مى گویند: «لا مرحبا بکم» ولى جواب مى شنوند: «بل انتم لا مرحبا بکم»)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
هَذَا وَإِنَّ لِلطَّاغِینَ لَشَرَّ مََابٍ
جَهَنَّمَ یَصْلَوْنَهَا فَبِئْسَ الْمِهَادُ
هَذَا فَلْیَذُوقُوهُ حَمِیمٌ وَ غَسَّاقٌ
وَ آخَرُ مِن شَکْلِهِ أَزْوَاجٌ
هَذَا فَوْجٌ مُّقْتَحِمٌ مَّعَکُمْ لَا مَرْحَباً بِهِمْ إِنَّهُمْ صَالُواْ النَّارِ
قَالُواْ بَلْ أَنتُمْ لَا مَرْحَباً بِکُمْ أَنتُمْ قَدَّمْتُمُوهُ لَنَا فَبِئْسَ الْقَرَارُ
قَالُواْ رَبَّنَا مَن قَدَّمَ لَنَا هَذَا فَزِدْهُ عَذَاباً ضِعْفاً فِى النَّارِ
ترجمه
این (پاداش بهشتیان) و البتّه براى طغیانگران بازگشتگاه بدى است.
دوزخى که در آن وارد مىشوند، چه بد آرامگاهى است.
این آب داغ و چرکابى است که باید آن را بچشند.
و (جز اینها) کیفرهاى دیگرى از همان نوع براى آنان است.
(به سران دوزخى گفته مىشود:) اینها گروهى (از پیروان شما) هستند که همراه شما وارد مى شوند، (آنها مى گویند:) خوش آمدى براى آنان نیست، زیرا که آنان وارد دوزخ شدند.
(آنان به رهبران و پیش کسوتان خود) گویند: بلکه خوش آمد بر شما مباد که شما این عذاب را براى ما پیش فرستادید، پس چه جایگاه بدى است.
گویند: «پروردگارا! هر کس این عذاب را براى ما فراهم ساخته، پس در آتشِ عذابِ او دو برابر بیفزا».
«مِهاد» از «مَهد» به معناى جایگاه و آرامگاه است.
«حمیم» یعنى آب جوشان و «غسّاق» یعنى چرکابى که از پوست دوزخیان مىچکد.
«مقتحم» ورود در کار ترسناک را گویند.
«شَکل» به معناى مثل و مانند و «ازواج» به معناى انواع است. یعنى انواع دیگرى از همین گونه عذاب دارند.
پیام ها
1- سرلوحهى خوبىها، تقوا و سرلوحه بدىها، طغیان و سرکشى است. «ان للمتّقین لحسن مأب - انّ للطاغین لشرّ مأب»
2- طغیان عامل بد عاقبتى است. «للطاغین لشرمأب»
3- عذابهاى دوزخ متنوّع و گوناگون است. «و اخر من شکله ازواج»
4- در قیامت پیروان فساد، از پیشگامان خود تنفّر دارند. «انتم قدّمتموه لنا»
5 - انسان، دوزخِ خود را از پیش مى فرستد. «قدّمتموه لنا»
6- دعوت دیگران به گناه، سبب سلب مسئولیّت از گناهکار نیست. با این که مى گویند: «انتم قدّمتموه لنا» شما این عذاب را براى ما فراهم کردید، ولى خودشان نیز در دوزخ گرفتارند.
7- در نظام تربیتى اسلام، تشویق و تهدید در کنار هم است. (آیاتِ پاداش متّقین و کیفر طاغین)
8 - کسانى که در دنیا و در مدار ایمان، به یکدیگر دعا نکنند، در آخرت و در دوزخ به یکدیگر نفرین خواهند کرد. «ربّنا من قدّم لنا»
9- تنها دعایى که از دوزخیان مستجاب مى شود، دعاى افزودن عذاب براى پیش کسوتان کفر است. «زده عذاباً ضعفا» «لکل ضعف»
10- ردّ و بدل کردن ناسزا یکى از برخوردهاى دوزخیان است. (گروهى مى گویند: «لا مرحبا بکم» ولى جواب مى شنوند: «بل انتم لا مرحبا بکم»)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است