- 5946
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 35 و 34 سوره ص
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره ص- آیه 35 - 34
وَلَقَدْ فَتَنَّا سُلَیْمَانَ وَأَلْقَیْنَا عَلَى کُرْسِیِّهِ جَسَداً ثُمَّ أَنَابَ
قَالَ رَبِّ اغْفِرْ لِى وَهَبْ لِى مُلْکاً لَّا یَنبَغِى لِأَحَدٍ مِّن بَعْدِى إِنَّکَ أَنتَ الْوَهَّابُ
ترجمه
و به راستى ما سلیمان را آزمودیم و بر تخت او جسدى افکندیم پس به درگاه خدا انابه و توبه کرد.
و گفت: پروردگارا! مرا بیامرز و به من فرمانروایى و ملکى عطا کن که پس از من سزاوار هیچ کس نباشد، همانا تو بسیار بخشنده اى.
در این آیات سخن از آزمایش سخت حضرت سلیمان است. امّا در اینکه این آزمایش چه بوده، چند نظر است:
الف) سلیمان چندین همسر داشت و آرزو داشت فرزندان زیاد و برومندى نصیبش شود که بازوى او در اداره کشور باشند، امّا از خداوند غافل شد و «ان شاء اللّه» نگفت، لذا هیچ فرزندى براى او تولّد نیافت جز فرزندى ناقص الخلقه که همچون جسدى بى روح آن را بر تخت او افکند.
ب) خداوند، خود سلیمان را به بیمارى سختى گرفتار کرد که همچون جسدى بى روح روى تخت افتاده بود سپس او را به حالت اول برگرداند و شفا داد. (با توجّه به اینکه «اناب» به معناى برگشتن است).
ج) خداوند، جنازه فرزندش را که بسیار مورد علاقه او بود به روى تختش انداخت.
پیام ها
1- همه مردم حتّى انبیا آزمایش مى شوند. «فتنّا سلیمان»
2- آزمایش وسیله صیقلى شدن روح و قرب به خداست. «فتنّا... ثمّ اناب»
3- انحصار قدرت در افراد معصوم و الهى، سبب استبداد و انحراف نمى شود. «هب لى ملکاً لا ینبغى لاحد»
4- اول خود را با توبه و انابه پاک کنیم و ظرف روح را شستشو دهیم، سپس از خداوند حکومت و قدرت بخواهیم. «ربّ اغفرلى و هب لى»
5 - استغفار قبل از دعا، سبب استجابت دعاست. «ربّ اغفرلى و هب لى ملکاً»
6- برخى انبیا به سراغ قدرت و حکومت مى رفتند. «هب لى ملکاً»
7- قدرت انبیا با زور و کودتا نیست، از طریق الطاف الهى است. «هب لى ملکاً»
8 - لازمه کسب معنویّت و انابه و تضرّع، انزوا و گوشه گیرى نیست. «ثمّ اناب... هب لى ملکاً»
9- عدم دخالت در سیاست قداست آفرین است. «هب لى ملکاً»
10- از خداوند تنها رفع مشکل و شفاى مرض را نخواهید بلکه علاوه بر جبران و اصلاح گذشته، کسب قدرت و نجات امّت را نیز درخواست کنید. «ثمّ اناب... هب لى ملکاً»
11- همّت بلند حضرت سلیمان، سبب درخواستهاى بلند او از خداوند مى شود. «ملکاً لا ینبغى لاحد»
12- در دعا و مناجات، صفات و نامهایى را درباره خداوند ذکر کنید که با دعا تناسب داشته باشد. «هب لى - انت الوهّاب»
13- بخشش گسترده و پى در پى مخصوص خداوند است. «انّک انت الوهاب»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَلَقَدْ فَتَنَّا سُلَیْمَانَ وَأَلْقَیْنَا عَلَى کُرْسِیِّهِ جَسَداً ثُمَّ أَنَابَ
قَالَ رَبِّ اغْفِرْ لِى وَهَبْ لِى مُلْکاً لَّا یَنبَغِى لِأَحَدٍ مِّن بَعْدِى إِنَّکَ أَنتَ الْوَهَّابُ
ترجمه
و به راستى ما سلیمان را آزمودیم و بر تخت او جسدى افکندیم پس به درگاه خدا انابه و توبه کرد.
و گفت: پروردگارا! مرا بیامرز و به من فرمانروایى و ملکى عطا کن که پس از من سزاوار هیچ کس نباشد، همانا تو بسیار بخشنده اى.
در این آیات سخن از آزمایش سخت حضرت سلیمان است. امّا در اینکه این آزمایش چه بوده، چند نظر است:
الف) سلیمان چندین همسر داشت و آرزو داشت فرزندان زیاد و برومندى نصیبش شود که بازوى او در اداره کشور باشند، امّا از خداوند غافل شد و «ان شاء اللّه» نگفت، لذا هیچ فرزندى براى او تولّد نیافت جز فرزندى ناقص الخلقه که همچون جسدى بى روح آن را بر تخت او افکند.
ب) خداوند، خود سلیمان را به بیمارى سختى گرفتار کرد که همچون جسدى بى روح روى تخت افتاده بود سپس او را به حالت اول برگرداند و شفا داد. (با توجّه به اینکه «اناب» به معناى برگشتن است).
ج) خداوند، جنازه فرزندش را که بسیار مورد علاقه او بود به روى تختش انداخت.
پیام ها
1- همه مردم حتّى انبیا آزمایش مى شوند. «فتنّا سلیمان»
2- آزمایش وسیله صیقلى شدن روح و قرب به خداست. «فتنّا... ثمّ اناب»
3- انحصار قدرت در افراد معصوم و الهى، سبب استبداد و انحراف نمى شود. «هب لى ملکاً لا ینبغى لاحد»
4- اول خود را با توبه و انابه پاک کنیم و ظرف روح را شستشو دهیم، سپس از خداوند حکومت و قدرت بخواهیم. «ربّ اغفرلى و هب لى»
5 - استغفار قبل از دعا، سبب استجابت دعاست. «ربّ اغفرلى و هب لى ملکاً»
6- برخى انبیا به سراغ قدرت و حکومت مى رفتند. «هب لى ملکاً»
7- قدرت انبیا با زور و کودتا نیست، از طریق الطاف الهى است. «هب لى ملکاً»
8 - لازمه کسب معنویّت و انابه و تضرّع، انزوا و گوشه گیرى نیست. «ثمّ اناب... هب لى ملکاً»
9- عدم دخالت در سیاست قداست آفرین است. «هب لى ملکاً»
10- از خداوند تنها رفع مشکل و شفاى مرض را نخواهید بلکه علاوه بر جبران و اصلاح گذشته، کسب قدرت و نجات امّت را نیز درخواست کنید. «ثمّ اناب... هب لى ملکاً»
11- همّت بلند حضرت سلیمان، سبب درخواستهاى بلند او از خداوند مى شود. «ملکاً لا ینبغى لاحد»
12- در دعا و مناجات، صفات و نامهایى را درباره خداوند ذکر کنید که با دعا تناسب داشته باشد. «هب لى - انت الوهّاب»
13- بخشش گسترده و پى در پى مخصوص خداوند است. «انّک انت الوهاب»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان