- 2397
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 20 - 24 سوره صافات
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره صافات- آیه 20 - 24
وَ قَالُواْ یَا وَیْلَنَا هَذَا یَوْمُ الدِّینِ
هَذَا یَوْمُ الْفَصْلِ الَّذِى کُنتُم بِهِ تُکَذِّبُونَ
احْشُرُواْ الَّذِینَ ظَلَمُواْ وَ أَزْوَاجَهُمْ وَ مَا کَانُواْ یَعْبُدُونَ
مِن دُونِ اللَّهِ فَاهْدُوهُمْ إِلَى صِرَاطِ الْجَحِیمِ
وَقِفُوهُمْ إِنَّهُم مَّسْئُولُونَ
ترجمه
و گویند: واى بر ما این روز جزاست.
(به آنها گفته مى شود:) این همان روز جدایى (حقّ از باطل) است که دائماً آن را تکذیب مى کردید.
(خداوند به فرشتگان دستور مى دهد:) ستمکاران و هم ردیفان آنان و آن چه را به جاى خداوند مى پرستیدند (در یک جا) گرد آورید.
پس همه را به راه دوزخ راهنمایى کنید.
آنان را متوقف کنید، زیرا که آنان مورد سؤال و باز خواست هستند.
«ازواج» هم مى تواند به معناى همفکران باشد و هم به معناى همسران مشرک باشد.
در روایات شیعه و سنّى آمده که از مصادیق سؤال در آیهى «وقفوهم انّهم مسئولون» سؤال از ولایت و رهبرى علىّ بن ابىطالب است
در روایات آمده است که در قیامت از چند چیز سؤال مىشود: رهبرى امام معصوم عمر و جوانى، درآمد و خرج و مصرف و رسیدگى به فقرا و بدعتها.
پیام ها
1- انکار معاد سبب حسرت کفّار خواهد بود. «یا ویلنا»
2- قیامت، روز حسرت و اقرار منکران است. «یا ویلنا...» ولى این حسرتها سودى ندارد و فرمان هدایت به دوزخ صادر خواهد شد. «فاهدوهم»
3- در قیامت علاوه بر دوزخ، تحقیر و انتقاد و شکنجهى روحى نیز هست. «هذا یوم الفصل الّذى کنتم به تکذّبون» (در همین قسمت نیز مىخوانیم: «فاهدوهم الى صراط الجحیم» با اینکه واژه هدایت براى راهنمایى به کار خیر است ولى به عنوان مسخره و تحقیر براى دوزخ بکار مىرود).
4- کفّار به کیفر مىنگرند، «یوم الدین» ولى خداوند به داورى مىنگرد. «هذا یوم الفصل»
5 - بدتر از تکذیب حقّ، تداوم تکذیب است. «کنتم به تکذبون»
6- تکذیب معاد، ظلم به خویشتن است. «تکذبون... الّذین ظلموا...» همان گونه که شرک ظلم بزرگ است. (آرى، بزرگترین مشخّصه دوزخیان ظلم است)
7- فرشتگان، دست اندرکار جمع آورى و روانه کردن مشرکان به دوزخند. به فرشتگان خطاب مى شود: «احشروا الّذین ظلموا»
8 - هر کس با همفکر و محبوب خویش محشور و همراه مى شود. «ظلموا و ازواجهم و ما کانوا یعبدون»
9- معبودهاى باطل نه تنها گره گشا نیستند بلکه خود نیز گرفتارند. «و ما کانوا یعبدون»
10- براى بدبختى انسان همین بس که با بتهاى بىجان محشور شود. «احشروا... و ما کانوا یعبدون»
11- کسى که هدایت الهى را در دنیا نپذیرد، در قیامت به دوزخ هدایت مىشود. «فاهدوهم»
12- پایان شرک و کفر دوزخ است. «فاهدوهم الى صراط الجحیم»
13- با اینکه پایان راه و سرنوشت منکران معاد، دوزخ است. «فاهدوهم الى صراط الجحیم» لیکن از نعمتها و تکالیف نیز بازپرسى مى شوند. «مسئولون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَ قَالُواْ یَا وَیْلَنَا هَذَا یَوْمُ الدِّینِ
هَذَا یَوْمُ الْفَصْلِ الَّذِى کُنتُم بِهِ تُکَذِّبُونَ
احْشُرُواْ الَّذِینَ ظَلَمُواْ وَ أَزْوَاجَهُمْ وَ مَا کَانُواْ یَعْبُدُونَ
مِن دُونِ اللَّهِ فَاهْدُوهُمْ إِلَى صِرَاطِ الْجَحِیمِ
وَقِفُوهُمْ إِنَّهُم مَّسْئُولُونَ
ترجمه
و گویند: واى بر ما این روز جزاست.
(به آنها گفته مى شود:) این همان روز جدایى (حقّ از باطل) است که دائماً آن را تکذیب مى کردید.
(خداوند به فرشتگان دستور مى دهد:) ستمکاران و هم ردیفان آنان و آن چه را به جاى خداوند مى پرستیدند (در یک جا) گرد آورید.
پس همه را به راه دوزخ راهنمایى کنید.
آنان را متوقف کنید، زیرا که آنان مورد سؤال و باز خواست هستند.
«ازواج» هم مى تواند به معناى همفکران باشد و هم به معناى همسران مشرک باشد.
در روایات شیعه و سنّى آمده که از مصادیق سؤال در آیهى «وقفوهم انّهم مسئولون» سؤال از ولایت و رهبرى علىّ بن ابىطالب است
در روایات آمده است که در قیامت از چند چیز سؤال مىشود: رهبرى امام معصوم عمر و جوانى، درآمد و خرج و مصرف و رسیدگى به فقرا و بدعتها.
پیام ها
1- انکار معاد سبب حسرت کفّار خواهد بود. «یا ویلنا»
2- قیامت، روز حسرت و اقرار منکران است. «یا ویلنا...» ولى این حسرتها سودى ندارد و فرمان هدایت به دوزخ صادر خواهد شد. «فاهدوهم»
3- در قیامت علاوه بر دوزخ، تحقیر و انتقاد و شکنجهى روحى نیز هست. «هذا یوم الفصل الّذى کنتم به تکذّبون» (در همین قسمت نیز مىخوانیم: «فاهدوهم الى صراط الجحیم» با اینکه واژه هدایت براى راهنمایى به کار خیر است ولى به عنوان مسخره و تحقیر براى دوزخ بکار مىرود).
4- کفّار به کیفر مىنگرند، «یوم الدین» ولى خداوند به داورى مىنگرد. «هذا یوم الفصل»
5 - بدتر از تکذیب حقّ، تداوم تکذیب است. «کنتم به تکذبون»
6- تکذیب معاد، ظلم به خویشتن است. «تکذبون... الّذین ظلموا...» همان گونه که شرک ظلم بزرگ است. (آرى، بزرگترین مشخّصه دوزخیان ظلم است)
7- فرشتگان، دست اندرکار جمع آورى و روانه کردن مشرکان به دوزخند. به فرشتگان خطاب مى شود: «احشروا الّذین ظلموا»
8 - هر کس با همفکر و محبوب خویش محشور و همراه مى شود. «ظلموا و ازواجهم و ما کانوا یعبدون»
9- معبودهاى باطل نه تنها گره گشا نیستند بلکه خود نیز گرفتارند. «و ما کانوا یعبدون»
10- براى بدبختى انسان همین بس که با بتهاى بىجان محشور شود. «احشروا... و ما کانوا یعبدون»
11- کسى که هدایت الهى را در دنیا نپذیرد، در قیامت به دوزخ هدایت مىشود. «فاهدوهم»
12- پایان شرک و کفر دوزخ است. «فاهدوهم الى صراط الجحیم»
13- با اینکه پایان راه و سرنوشت منکران معاد، دوزخ است. «فاهدوهم الى صراط الجحیم» لیکن از نعمتها و تکالیف نیز بازپرسى مى شوند. «مسئولون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است