- 1756
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 16 - 19 سوره صافات
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره صافات- آیه 16 - 19
أَءِذَا مِتْنَا وَکُنَّا تُرَاباً وَعِظَاماً أَءِنَّا لَمَبْعُوثُونَ
أَوَ آبَآؤُنَا الْأَوَّلُونَ
قُلْ نَعَمْ وَأَنتُمْ دَاخِرُونَ
فَإِنَّمَا هِىَ زَجْرَةٌ وَاحِدَةٌ فَإِذَا هُمْ یَنظُرُونَ
ترجمه
(مى گویند:) آیا چون مردیم و خاک و استخوان (پوسیده) شدیم آیا (دوباره) برانگیخته خواهیم شد؟!
و آیا پدران گذشته ما نیز (زنده خواهند شد)؟
بگو: آرى (همه زنده مى شوید) در حالى که خوار و کوچک خواهید بود.
همانا قیامت با یک صیحه است، پس آن گاه آنان (صحنه قیامت را) خواهند دید.
«داخر» به معناى ذلّت و حقارت و «زجرة» به معناى صیحه و بانگ بزرگ است.
بیمار دلان در گسترش شبهات تلاش مى کنند. با این که یک سؤال کافى بود، سه سؤال پى در پى طرح کردند. «ءاذا - ءانّا - أو آباءنا»
پیام ها
1- منکران معاد منطق و استدلال صحیحى ندارند و به جاى استدلال فقط استبعاد مى کنند. «ءاذا...»
2- مشرکان، زنده شدن نیاکان را بعیدتر از زنده شدن خود مى پنداشتند. «ءانّا... أو آباؤنا»
3- سؤالات و شبهات گرچه با لجاجت و سوء نیّت همراه باشد ولى باید با صراحت جواب داده شود. «قل نعم»
4- خاک شدن انسان، مانعى براى زنده شدن دوبارهى او نیست. «قل نعم»
5 - انکار لجوجانه معاد سبب خوارى در قیامت است. «و انتم داخرون»
6- پیدایش قیامت با صوت و صیحه است. «فانما هى زجرة»
7- پیدایش قیامت دفعى است نه تدریجى. «زجرة واحدة»
8 - ایجاد قیامت براى خداوند آسان است. «فانّما هى زجرة واحدة»
9- مشرکان، در قیامت بُهت زده به حال زار خود نظارهگرند. «فاذاهم ینظرون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
أَءِذَا مِتْنَا وَکُنَّا تُرَاباً وَعِظَاماً أَءِنَّا لَمَبْعُوثُونَ
أَوَ آبَآؤُنَا الْأَوَّلُونَ
قُلْ نَعَمْ وَأَنتُمْ دَاخِرُونَ
فَإِنَّمَا هِىَ زَجْرَةٌ وَاحِدَةٌ فَإِذَا هُمْ یَنظُرُونَ
ترجمه
(مى گویند:) آیا چون مردیم و خاک و استخوان (پوسیده) شدیم آیا (دوباره) برانگیخته خواهیم شد؟!
و آیا پدران گذشته ما نیز (زنده خواهند شد)؟
بگو: آرى (همه زنده مى شوید) در حالى که خوار و کوچک خواهید بود.
همانا قیامت با یک صیحه است، پس آن گاه آنان (صحنه قیامت را) خواهند دید.
«داخر» به معناى ذلّت و حقارت و «زجرة» به معناى صیحه و بانگ بزرگ است.
بیمار دلان در گسترش شبهات تلاش مى کنند. با این که یک سؤال کافى بود، سه سؤال پى در پى طرح کردند. «ءاذا - ءانّا - أو آباءنا»
پیام ها
1- منکران معاد منطق و استدلال صحیحى ندارند و به جاى استدلال فقط استبعاد مى کنند. «ءاذا...»
2- مشرکان، زنده شدن نیاکان را بعیدتر از زنده شدن خود مى پنداشتند. «ءانّا... أو آباؤنا»
3- سؤالات و شبهات گرچه با لجاجت و سوء نیّت همراه باشد ولى باید با صراحت جواب داده شود. «قل نعم»
4- خاک شدن انسان، مانعى براى زنده شدن دوبارهى او نیست. «قل نعم»
5 - انکار لجوجانه معاد سبب خوارى در قیامت است. «و انتم داخرون»
6- پیدایش قیامت با صوت و صیحه است. «فانما هى زجرة»
7- پیدایش قیامت دفعى است نه تدریجى. «زجرة واحدة»
8 - ایجاد قیامت براى خداوند آسان است. «فانّما هى زجرة واحدة»
9- مشرکان، در قیامت بُهت زده به حال زار خود نظارهگرند. «فاذاهم ینظرون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است