- 2966
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 51 - 53 سوره یس
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره یس- آیه 51 -53
وَنُفِخَ فِى الصُّورِ فَإِذَا هُم مِّنَ الْأَجْدَاثِ إِلَى رَبِّهِمْ یَنسِلُونَ
قَالُواْ یَا وَیْلَنَا مَن بَعَثَنَا مِن مَّرْقَدِنَا هَذَا مَا وَعَدَ الرَّحْمَنُ وَ صَدَقَ الْمُرْسَلُونَ
إِن کَانَتْ إِلَّا صَیْحَةً وَاحِدَةً فَإِذَا هُمْ جَمِیعٌ لَّدَیْنَا مُحْضَرُونَ
ترجمه
و در صور دمیده شود، پس ناگاه آنان از گورها (برخاسته،) شتابان به سوى پروردگارشان مى آیند.
گویند: واى بر ما، چه کسى ما را از خوابگاه مان برانگیخت؟ این همان است که خداى رحمان وعده داد و پیامبران راست گفتند.
(آرى،) جز یک بانگ نبود که ناگهان همگى نزد ما احضار شدند.
در قرآن، دو بار دمیدن در صور مطرح شده است؛ یکى براى انقراض دنیا و دیگرى براى برپایى قیامت.
مراد از نفخ صور در این آیه، دمیده شدن در صور براى بار دوم و زنده شدن مردگان است.
«اَجداث» جمع «جَدَث» به معناى قبر است. «ینسلون» از «نسلان» به معناى رفتن با سرعت و کلمه «مَرقد» اسم مکان از «رقاد» به معناى محلّ استراحت و مراد از آن در اینجا قبر است.
امام باقر (ع) مى فرماید: جمله «هذا ما وعد الرّحمن و صدق المرسلون»، کلام فرشتگان به اهل قیامت است.
پیام ها
1- آغاز قیامت با صوتى است که از دمیده شدن در صور شنیده مى شود. «نفخ فى الصور فاذا هم من الاجداث»
2- معاد جسمانى است و بدنها از همین قبرها خارج مى شوند. «من الاجداث... ینسلون... بعثنا من مرقدنا»
3- زنده شدن انسانها در قیامت بسیار سریع و با آسانى خواهد بود. «نفخ فاذا هم...»
4- حرکت شتابان، نشانه اضطراب و هیجان مردم در قیامت است. «ینسلون»
5 - قیامت، روز حسرت کفّار است. «یا ویلنا»
6- قیامت، صحنه بیدارى و اقرار و اعتراف است. «هذا ما وَعد الرّحمن و صدق المرسلون»
7- برپایى قیامت و حسابرسى، لازمه رحمان بودن خداست. «هذا ما وَعد الرّحمن»
8- در قیامت همه مردم در یک جا حاضر مى شوند. «جمیع لدینا محضرون»
9- حضور در قیامت با اختیار نیست. «مُحضرون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَنُفِخَ فِى الصُّورِ فَإِذَا هُم مِّنَ الْأَجْدَاثِ إِلَى رَبِّهِمْ یَنسِلُونَ
قَالُواْ یَا وَیْلَنَا مَن بَعَثَنَا مِن مَّرْقَدِنَا هَذَا مَا وَعَدَ الرَّحْمَنُ وَ صَدَقَ الْمُرْسَلُونَ
إِن کَانَتْ إِلَّا صَیْحَةً وَاحِدَةً فَإِذَا هُمْ جَمِیعٌ لَّدَیْنَا مُحْضَرُونَ
ترجمه
و در صور دمیده شود، پس ناگاه آنان از گورها (برخاسته،) شتابان به سوى پروردگارشان مى آیند.
گویند: واى بر ما، چه کسى ما را از خوابگاه مان برانگیخت؟ این همان است که خداى رحمان وعده داد و پیامبران راست گفتند.
(آرى،) جز یک بانگ نبود که ناگهان همگى نزد ما احضار شدند.
در قرآن، دو بار دمیدن در صور مطرح شده است؛ یکى براى انقراض دنیا و دیگرى براى برپایى قیامت.
مراد از نفخ صور در این آیه، دمیده شدن در صور براى بار دوم و زنده شدن مردگان است.
«اَجداث» جمع «جَدَث» به معناى قبر است. «ینسلون» از «نسلان» به معناى رفتن با سرعت و کلمه «مَرقد» اسم مکان از «رقاد» به معناى محلّ استراحت و مراد از آن در اینجا قبر است.
امام باقر (ع) مى فرماید: جمله «هذا ما وعد الرّحمن و صدق المرسلون»، کلام فرشتگان به اهل قیامت است.
پیام ها
1- آغاز قیامت با صوتى است که از دمیده شدن در صور شنیده مى شود. «نفخ فى الصور فاذا هم من الاجداث»
2- معاد جسمانى است و بدنها از همین قبرها خارج مى شوند. «من الاجداث... ینسلون... بعثنا من مرقدنا»
3- زنده شدن انسانها در قیامت بسیار سریع و با آسانى خواهد بود. «نفخ فاذا هم...»
4- حرکت شتابان، نشانه اضطراب و هیجان مردم در قیامت است. «ینسلون»
5 - قیامت، روز حسرت کفّار است. «یا ویلنا»
6- قیامت، صحنه بیدارى و اقرار و اعتراف است. «هذا ما وَعد الرّحمن و صدق المرسلون»
7- برپایى قیامت و حسابرسى، لازمه رحمان بودن خداست. «هذا ما وَعد الرّحمن»
8- در قیامت همه مردم در یک جا حاضر مى شوند. «جمیع لدینا محضرون»
9- حضور در قیامت با اختیار نیست. «مُحضرون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است