سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره یس - آیه 12
إِنَّا نَحْنُ نُحْىِ الْمَوْتَى وَنَکْتُبُ مَا قَدَّمُواْ وَآثَارَهُمْ وَکُلَّ شَىْءٍ أَحْصَیْنَاهُ فِى إِمَامٍ مُّبِینٍ
ترجمه
همانا ما مردگان را زنده مى کنیم و آن چه را از پیش فرستاده اند و آثارشان را مى نویسیم و هر چیزى را در (کتاب و) پیشوایى روشن برشمرده ایم.
آنچه از انسان سرمى زند، در پرونده عمل او ثبت مى شود و در قیامت به شکل کتابى در اختیار او قرار مى گیرد. این کتابها سه نوع است:
الف: کتاب شخصى. «اقرء کتابک»
ب: کتاب امّتها. «کلّ اُمّة تدعى الى کتابها»
ج: کتاب جامع. «کلّ شىء احصیناه فى امام مبین»، «فى لوح محفوظ»
کلمه «امام»، هم به کتاب گفته شده، «و من قبله کتاب موسى اماما» و هم به اشخاص، «انّى جاعلک للنّاس اماما» در روایات، حضرت علىّ بن ابىطالب به عنوان یکى از مصادیق «امام مبین» معرّفى شده که همهى علوم در نزد اوست.
بیشتر مفسّران مراد از «امام مبین» را لوح محفوظ دانستهاند که در قرآن به آن «اُمّ الکتاب» گفته شده است و از آن جایى که این کتاب حاوى تمام دانشها است و همه چیز و همه کس تابع مقدّراتى است که در آن نوشته شده، به آن «امام» گفته اند.
پیام ها
1- در برابر عقاید انحرافى و انکارآمیز کافران، با صراحت و قاطعیّت سخن بگویید. «انّا نحن نُحى»
2- همه مردگان در قیامت زنده مىشوند. «نحىِ الموتى»
3- پروندهى عمل انسان، حتّى پس از مرگ او تا قیامت باز است. «نکتب... و آثارهم»
4- نه فقط اعمال، بلکه همه آثار آن نیز ثبت مىشود و در حساب قیامت لحاظ مىگردد. «نکتب ما قدّموا آثارهم» (خواه آثار خیر نظیر وقف و صدقه جاریه و آموختن علم به مردم و... یا آثار شرّ مثل تأسیس مراکز فحشا.)
5 - سروکار ما در قیامت با خداست. «انّا، نحن، نحى، نکتب، احصینا»
6- انسان، تنها ضامن اعمال خود نیست، بلکه مسئول پیامدهاى آن نیز هست. «و آثارهم»
7- دستگاه محاسباتى خداوند دقیق است. «کلّ شىء احصیناه»
8 - دادگاه الهى، پیش روى همه روشن است. «احصیناه فى امام مبین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
إِنَّا نَحْنُ نُحْىِ الْمَوْتَى وَنَکْتُبُ مَا قَدَّمُواْ وَآثَارَهُمْ وَکُلَّ شَىْءٍ أَحْصَیْنَاهُ فِى إِمَامٍ مُّبِینٍ
ترجمه
همانا ما مردگان را زنده مى کنیم و آن چه را از پیش فرستاده اند و آثارشان را مى نویسیم و هر چیزى را در (کتاب و) پیشوایى روشن برشمرده ایم.
آنچه از انسان سرمى زند، در پرونده عمل او ثبت مى شود و در قیامت به شکل کتابى در اختیار او قرار مى گیرد. این کتابها سه نوع است:
الف: کتاب شخصى. «اقرء کتابک»
ب: کتاب امّتها. «کلّ اُمّة تدعى الى کتابها»
ج: کتاب جامع. «کلّ شىء احصیناه فى امام مبین»، «فى لوح محفوظ»
کلمه «امام»، هم به کتاب گفته شده، «و من قبله کتاب موسى اماما» و هم به اشخاص، «انّى جاعلک للنّاس اماما» در روایات، حضرت علىّ بن ابىطالب به عنوان یکى از مصادیق «امام مبین» معرّفى شده که همهى علوم در نزد اوست.
بیشتر مفسّران مراد از «امام مبین» را لوح محفوظ دانستهاند که در قرآن به آن «اُمّ الکتاب» گفته شده است و از آن جایى که این کتاب حاوى تمام دانشها است و همه چیز و همه کس تابع مقدّراتى است که در آن نوشته شده، به آن «امام» گفته اند.
پیام ها
1- در برابر عقاید انحرافى و انکارآمیز کافران، با صراحت و قاطعیّت سخن بگویید. «انّا نحن نُحى»
2- همه مردگان در قیامت زنده مىشوند. «نحىِ الموتى»
3- پروندهى عمل انسان، حتّى پس از مرگ او تا قیامت باز است. «نکتب... و آثارهم»
4- نه فقط اعمال، بلکه همه آثار آن نیز ثبت مىشود و در حساب قیامت لحاظ مىگردد. «نکتب ما قدّموا آثارهم» (خواه آثار خیر نظیر وقف و صدقه جاریه و آموختن علم به مردم و... یا آثار شرّ مثل تأسیس مراکز فحشا.)
5 - سروکار ما در قیامت با خداست. «انّا، نحن، نحى، نکتب، احصینا»
6- انسان، تنها ضامن اعمال خود نیست، بلکه مسئول پیامدهاى آن نیز هست. «و آثارهم»
7- دستگاه محاسباتى خداوند دقیق است. «کلّ شىء احصیناه»
8 - دادگاه الهى، پیش روى همه روشن است. «احصیناه فى امام مبین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است