- 14394
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 37 سوره سبأ
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره سبأ- آیه 37
وَمَآ أَمْوَالُکُمْ وَلَا أَوْلاَدُکُم بِالَّتِى تُقَرِّبُکُمْ عِندَنَا زُلْفَى إِلَّا مَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صَالِحاً فَأُوْلَئِکَ لَهُمْ جَزَآءُ الضِّعْفِ بِمَا عَمِلُواْ وَهُمْ فِى الْغُرُفَاتِ آمِنُونَ
ترجمه
و اموال و فرزندانتان آن گونه (فضیلتى) نیست که شما را به پیشگاه ما نزدیک گرداند، مگر کسانى که ایمان آورده و کار شایسته انجام داده اند. پس آنانند که برایشان دو برابر آن چه عمل کردند پاداش است و آنانند که در غرفه ها و طبقات (بهشتى) آسوده خاطرند.
خداوند، ایمان و عمل صالح و انفاق و اخلاص را وسیله قرب به خود قرار داده است، ولى گروهى مال و فرزند و نژاد را عامل قرب و سعادت مى پندارند.
در آیه 15 سوره تغابن مى خوانیم: «انّما اموالکم و اولادکم فتنة و اللّه عنده اجر عظیم» همانا اموال و فرزندان، وسیله آزمایش شما هستند و خداست که نزد او پاداش بزرگ است. البتّه ذکر مال و فرزند، از باب مثال است وگرنه جز ایمان و عمل صالح هر چه باشد وسیله قرب نخواهد بود.
کسانى که به مال و فرزند زیاد افتخار مى کنند بدانند که کثرت مال و فرزند همیشه نشانه گشایش رزق نیست، بلکه گاهى خداوند افرادى را با سرمایه عذاب مى دهد. «فلا تعجبک اموالهم و لا اولادهم انّما یرید اللّه لیعذّبهم بها»
پیام ها
1- به تبلیغات و تفکّرات غلط دشمنان پاسخ دهید. کفّار (در آیه 35) مىگفتند: ما با داشتن اموال و فرزندانِ بیشتر، عذاب نمىشویم. «نحن اکثر اموالاً و اولاداً و ما نحن بمعذبین»، این آیه پاسخ مى دهد: که مال و فرزند سبب در امان ماندن از عذاب نیست. «و ما اموالکم و لا اولادکم...»
2- قرب به خدا، همیشه براى انسان یک هدف بوده امّا گاهى انسان براى رسیدن به آن راهها و وسایل نادرستى را انتخاب کرده است، نظیر بت پرستى. «ما نعبدهم الاّ لیقرّبونا الى اللّه زلفى» «و ما اموالکم... عندنا زلفى»
3- داشتن مال و فرزند و سایر امکانات، نشانه رشد و کمال نیست، بلکه بهره گیرى صحیح از آنها کمال است. «و ما اموالکم... الاّ مَن آمن و عمل صالحاً» (آرى، اگر مال و فرزند در راستاى ایمان و عمل صالح باشد، وسیله قرب است.) «و ما اموالکم... الاّ من امن و عمل»
4- گرچه پاداش دو برابر داده مى شود ولى باز هم در برابر عمل است. «جزاء الضعف بما عملوا»
5 - در انتخاب مسکن علاوه بر امنیّت، ویژگى هاى دیگر را هم در نظر بگیرید: داشتن غرفه و طبقه بالا، چشم انداز بهتر، نور بیشتر، هواى لطیف تر. «فى الغرفات آمنون»
6- در بهشت، هیچ گونه بیمارى، ترس، اندوه و اضطرابى وجود ندارد. «آمنون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَمَآ أَمْوَالُکُمْ وَلَا أَوْلاَدُکُم بِالَّتِى تُقَرِّبُکُمْ عِندَنَا زُلْفَى إِلَّا مَنْ آمَنَ وَ عَمِلَ صَالِحاً فَأُوْلَئِکَ لَهُمْ جَزَآءُ الضِّعْفِ بِمَا عَمِلُواْ وَهُمْ فِى الْغُرُفَاتِ آمِنُونَ
ترجمه
و اموال و فرزندانتان آن گونه (فضیلتى) نیست که شما را به پیشگاه ما نزدیک گرداند، مگر کسانى که ایمان آورده و کار شایسته انجام داده اند. پس آنانند که برایشان دو برابر آن چه عمل کردند پاداش است و آنانند که در غرفه ها و طبقات (بهشتى) آسوده خاطرند.
خداوند، ایمان و عمل صالح و انفاق و اخلاص را وسیله قرب به خود قرار داده است، ولى گروهى مال و فرزند و نژاد را عامل قرب و سعادت مى پندارند.
در آیه 15 سوره تغابن مى خوانیم: «انّما اموالکم و اولادکم فتنة و اللّه عنده اجر عظیم» همانا اموال و فرزندان، وسیله آزمایش شما هستند و خداست که نزد او پاداش بزرگ است. البتّه ذکر مال و فرزند، از باب مثال است وگرنه جز ایمان و عمل صالح هر چه باشد وسیله قرب نخواهد بود.
کسانى که به مال و فرزند زیاد افتخار مى کنند بدانند که کثرت مال و فرزند همیشه نشانه گشایش رزق نیست، بلکه گاهى خداوند افرادى را با سرمایه عذاب مى دهد. «فلا تعجبک اموالهم و لا اولادهم انّما یرید اللّه لیعذّبهم بها»
پیام ها
1- به تبلیغات و تفکّرات غلط دشمنان پاسخ دهید. کفّار (در آیه 35) مىگفتند: ما با داشتن اموال و فرزندانِ بیشتر، عذاب نمىشویم. «نحن اکثر اموالاً و اولاداً و ما نحن بمعذبین»، این آیه پاسخ مى دهد: که مال و فرزند سبب در امان ماندن از عذاب نیست. «و ما اموالکم و لا اولادکم...»
2- قرب به خدا، همیشه براى انسان یک هدف بوده امّا گاهى انسان براى رسیدن به آن راهها و وسایل نادرستى را انتخاب کرده است، نظیر بت پرستى. «ما نعبدهم الاّ لیقرّبونا الى اللّه زلفى» «و ما اموالکم... عندنا زلفى»
3- داشتن مال و فرزند و سایر امکانات، نشانه رشد و کمال نیست، بلکه بهره گیرى صحیح از آنها کمال است. «و ما اموالکم... الاّ مَن آمن و عمل صالحاً» (آرى، اگر مال و فرزند در راستاى ایمان و عمل صالح باشد، وسیله قرب است.) «و ما اموالکم... الاّ من امن و عمل»
4- گرچه پاداش دو برابر داده مى شود ولى باز هم در برابر عمل است. «جزاء الضعف بما عملوا»
5 - در انتخاب مسکن علاوه بر امنیّت، ویژگى هاى دیگر را هم در نظر بگیرید: داشتن غرفه و طبقه بالا، چشم انداز بهتر، نور بیشتر، هواى لطیف تر. «فى الغرفات آمنون»
6- در بهشت، هیچ گونه بیمارى، ترس، اندوه و اضطرابى وجود ندارد. «آمنون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است