- 6090
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 34 سوره لقمان
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره لقمان - آیه 34
إِنَّ اللَّهَ عِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَیُنَزِّلُ الْغَیْثَ وَیَعْلَمُ مَا فِى الْأَرْحَامِ وَ مَا تَدْرِى نَفْسٌ مَّاذَا تَکْسِبُ غَداً وَمَا تَدْرِى نَفْسٌ بِأَىِّ أَرْضٍ تَمُوتُ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ
ترجمه
بى گمان آگاهى از زمان (برپایى قیامت) مخصوص خداست، و اوست که باران را نازل مى کند، و آنچه را در رحمهاست مىداند، و هیچ کس نمى داند که فردا چه به دست مىآورد، و هیچ کس نمىداند که در چه سرزمینى مىمیرد، همانا خداوند علیم و خبیر است.
علم به زمان وقوع مرگ و قیامت، مخصوص خداست. اگر انسانها بدانند که مرگ آنها دور است و قیامت به این زودى برپا نمى شود، مغرور شده و بیشتر به گناه آلوده مى شوند و اگر بدانند که قیامت به زودى برپا مىشود، وحشت کرده و دست از کار و فعالیّت بر مىدارند، بنابراین ما که زمان مرگ و قیامت را نمىدانیم باید همواره آماده باشیم.
علم به نوزادنِ در رحمِ مادران، مخصوص خداست. گرچه دستگاه ها و آزمایشهاى علمى امروز نشان مىدهند که جنین پسر است یا دختر؛ امّا علم خداوند ازلى و نامحدود است؛ علاوه بر این، علم به «ما فى الارحام» تنها مربوط به پسر یا دختر بودن جنین نیست، بلکه استعدادها، حالات، روحیّات، و صدها دانستنى دیگر را نیز شامل مىشود که با هیچ دستگاه و آزمایش و امکانات بشرى، قابل دستیابى نیست.
حضرت على مىفرماید: «عرفتُ اللّه بِفَسخِ العَزائم و حلّ العقود»، خدا را با شکسته شدن ارادهها و تغییر تصمیمها شناختم.
حضرت على ذیل آیه فرمودند: «مِن قَدَم الى قَدَم»، یعنى انسان یک گام که بر مى دارد، از گام آینده خود خبر ندارد.
پیام ها
1- علم بشر محدود است و قابل مقایسه با علم بىنهایت خداوند نیست. «یعلم... ما تدرى نفس»
2- برنامهریزى، تدبیر و تنظیم امور لازم است؛ امّا قدرتى مافوق در کار است که انسان نمى داند فردا چه مى شود. «و ما تدرى نفس ماذا تکسب غداً»
3- هیچ کس به زمان و مکان مرگ خویش آگاه نیست. «و ما تدرى نفس بأى ارض تموت» (اگر در روایات مىخوانیم که فلان ولىّ خدا، مکان یا زمانِ فوت یا شهادت خود را مىدانست، آگاهى و علمى است که از طرف خداوند به او عطا شده است، وگرنه به طور استقلالى هیچ کس خبر ندارد.)
4- به گفته کاهنان، فال بینان، کف بینان و پیشگویان در مورد آیندهى خود اعتماد نکنیم. «و ما تدرى نفس ماذا تکسب غداً»
5 - انسانى که نه از مرگ خود خبر دارد، نه از موقعیّت فرداى خود، چرا مغرور است؟ «ما تدرى نفس...»
6- انسان باید همواره آماده حضور در صحنه و پاسخگویى باشد. «و ما تدرى نفس باىّ ارض تموت»
پروردگار!
قرآن را نور ما، قانون ما، امید ما، منطق ما، مایهى تعقّل و تفکّر ما، موعظهى ما، شفاى ما، آرامش ما و نجات ما قرار بده.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
إِنَّ اللَّهَ عِندَهُ عِلْمُ السَّاعَةِ وَیُنَزِّلُ الْغَیْثَ وَیَعْلَمُ مَا فِى الْأَرْحَامِ وَ مَا تَدْرِى نَفْسٌ مَّاذَا تَکْسِبُ غَداً وَمَا تَدْرِى نَفْسٌ بِأَىِّ أَرْضٍ تَمُوتُ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ
ترجمه
بى گمان آگاهى از زمان (برپایى قیامت) مخصوص خداست، و اوست که باران را نازل مى کند، و آنچه را در رحمهاست مىداند، و هیچ کس نمى داند که فردا چه به دست مىآورد، و هیچ کس نمىداند که در چه سرزمینى مىمیرد، همانا خداوند علیم و خبیر است.
علم به زمان وقوع مرگ و قیامت، مخصوص خداست. اگر انسانها بدانند که مرگ آنها دور است و قیامت به این زودى برپا نمى شود، مغرور شده و بیشتر به گناه آلوده مى شوند و اگر بدانند که قیامت به زودى برپا مىشود، وحشت کرده و دست از کار و فعالیّت بر مىدارند، بنابراین ما که زمان مرگ و قیامت را نمىدانیم باید همواره آماده باشیم.
علم به نوزادنِ در رحمِ مادران، مخصوص خداست. گرچه دستگاه ها و آزمایشهاى علمى امروز نشان مىدهند که جنین پسر است یا دختر؛ امّا علم خداوند ازلى و نامحدود است؛ علاوه بر این، علم به «ما فى الارحام» تنها مربوط به پسر یا دختر بودن جنین نیست، بلکه استعدادها، حالات، روحیّات، و صدها دانستنى دیگر را نیز شامل مىشود که با هیچ دستگاه و آزمایش و امکانات بشرى، قابل دستیابى نیست.
حضرت على مىفرماید: «عرفتُ اللّه بِفَسخِ العَزائم و حلّ العقود»، خدا را با شکسته شدن ارادهها و تغییر تصمیمها شناختم.
حضرت على ذیل آیه فرمودند: «مِن قَدَم الى قَدَم»، یعنى انسان یک گام که بر مى دارد، از گام آینده خود خبر ندارد.
پیام ها
1- علم بشر محدود است و قابل مقایسه با علم بىنهایت خداوند نیست. «یعلم... ما تدرى نفس»
2- برنامهریزى، تدبیر و تنظیم امور لازم است؛ امّا قدرتى مافوق در کار است که انسان نمى داند فردا چه مى شود. «و ما تدرى نفس ماذا تکسب غداً»
3- هیچ کس به زمان و مکان مرگ خویش آگاه نیست. «و ما تدرى نفس بأى ارض تموت» (اگر در روایات مىخوانیم که فلان ولىّ خدا، مکان یا زمانِ فوت یا شهادت خود را مىدانست، آگاهى و علمى است که از طرف خداوند به او عطا شده است، وگرنه به طور استقلالى هیچ کس خبر ندارد.)
4- به گفته کاهنان، فال بینان، کف بینان و پیشگویان در مورد آیندهى خود اعتماد نکنیم. «و ما تدرى نفس ماذا تکسب غداً»
5 - انسانى که نه از مرگ خود خبر دارد، نه از موقعیّت فرداى خود، چرا مغرور است؟ «ما تدرى نفس...»
6- انسان باید همواره آماده حضور در صحنه و پاسخگویى باشد. «و ما تدرى نفس باىّ ارض تموت»
پروردگار!
قرآن را نور ما، قانون ما، امید ما، منطق ما، مایهى تعقّل و تفکّر ما، موعظهى ما، شفاى ما، آرامش ما و نجات ما قرار بده.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان