- 12242
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 1-3 سوره عنکبوت
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره عنکبوت - آیه 1- 3
الم
أَحَسِبَ النَّاسُ أن یُتْرَکُواْ أَن یَقُولُواْ آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ
وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُواْ وَ لَیَعْلَمَنَّ الْکَاذِبِینَ
ترجمه
الف، لام، میم. آیا مردم پنداشتند که چون گفتند: ایمان آوردیم، رها مى شوند و دیگر مورد آزمایش قرار نمى گیرند؟!
در حالى که بدون تردید کسانى را که پیش از ایشان بودند آزمودیم تا خداوند کسانى را که راست گفتند معلوم دارد و دروغگویان را (نیز) معلوم نماید.
کلمه «فتنة» به معناى گداختن طلا براى جدا کردن ناخالصى هاى آن است و چون در حوادث و سختىها، جوهره انسان از شعارهاى دروغین جدا مى شود، حوادث و آزمایشها را «فتنه» مى گویند.
پیام ها
1- ایمان، تنها با زبان و شعار نیست، بلکه همراه با آزمایش است.«أحسب... هم لایفتنون» (ادّعا کافى نیست، باید عملکرد را دید و قضاوت کرد.)
سعدیا گرچه سخندان و نصحیت گویى
زعمل کار برآید به سخندانى نیست
2- آزمایش، یک سنّت الهى در طول تاریخ است. «ولقد فتنّا الّذین من قبلهم»
3- حوادث را تصادف نپنداریم؛ همه اسباب آزمایش ماست. «فتنّا»
4- آشنایى با تاریخ و حوادث پیشینیان، مردم را براى پذیرش حوادث آماده مى کند. «من قبلهم»
5 - دلیل آزمایش هاى الهى، عینى و محقّق شدن علم ازلى خداوند و جدا شدن مؤمنان واقعى و شکوفا شدن استعدادهاى درونى و به فعلیّت رسیدن آنهاست. «فلیعلمنّ... الّذین صدقوا و... الکاذبین»
توضیحات
سیماى سوره عنکبوت
این سوره در مکّه نازل گردیده و شصت و نه آیه دارد. نامِ برخى از سوره هاى قرآن همچون بقره، فیل، نمل و نحل، برگرفته از نام حیواناتى است که در این سوره ها به گونه اى مطرح شده اند.
در آیه 41 این سوره، بناىِ شرک همچون خانه عنکبوت سست و ناپایدار شمرده شده و لذا این سوره به عنکبوت نام گرفته است.
این سوره درباره چند موضوع، مطالبى را بیان مى کند از جمله: ایمان، تکلیف بشر، آزمایش الهى، تاریخ برخى انبیا، نهى از مجادله غیر نیکو و تکیه بر غیر خدا.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
الم
أَحَسِبَ النَّاسُ أن یُتْرَکُواْ أَن یَقُولُواْ آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ
وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُواْ وَ لَیَعْلَمَنَّ الْکَاذِبِینَ
ترجمه
الف، لام، میم. آیا مردم پنداشتند که چون گفتند: ایمان آوردیم، رها مى شوند و دیگر مورد آزمایش قرار نمى گیرند؟!
در حالى که بدون تردید کسانى را که پیش از ایشان بودند آزمودیم تا خداوند کسانى را که راست گفتند معلوم دارد و دروغگویان را (نیز) معلوم نماید.
کلمه «فتنة» به معناى گداختن طلا براى جدا کردن ناخالصى هاى آن است و چون در حوادث و سختىها، جوهره انسان از شعارهاى دروغین جدا مى شود، حوادث و آزمایشها را «فتنه» مى گویند.
پیام ها
1- ایمان، تنها با زبان و شعار نیست، بلکه همراه با آزمایش است.«أحسب... هم لایفتنون» (ادّعا کافى نیست، باید عملکرد را دید و قضاوت کرد.)
سعدیا گرچه سخندان و نصحیت گویى
زعمل کار برآید به سخندانى نیست
2- آزمایش، یک سنّت الهى در طول تاریخ است. «ولقد فتنّا الّذین من قبلهم»
3- حوادث را تصادف نپنداریم؛ همه اسباب آزمایش ماست. «فتنّا»
4- آشنایى با تاریخ و حوادث پیشینیان، مردم را براى پذیرش حوادث آماده مى کند. «من قبلهم»
5 - دلیل آزمایش هاى الهى، عینى و محقّق شدن علم ازلى خداوند و جدا شدن مؤمنان واقعى و شکوفا شدن استعدادهاى درونى و به فعلیّت رسیدن آنهاست. «فلیعلمنّ... الّذین صدقوا و... الکاذبین»
توضیحات
سیماى سوره عنکبوت
این سوره در مکّه نازل گردیده و شصت و نه آیه دارد. نامِ برخى از سوره هاى قرآن همچون بقره، فیل، نمل و نحل، برگرفته از نام حیواناتى است که در این سوره ها به گونه اى مطرح شده اند.
در آیه 41 این سوره، بناىِ شرک همچون خانه عنکبوت سست و ناپایدار شمرده شده و لذا این سوره به عنکبوت نام گرفته است.
این سوره درباره چند موضوع، مطالبى را بیان مى کند از جمله: ایمان، تکلیف بشر، آزمایش الهى، تاریخ برخى انبیا، نهى از مجادله غیر نیکو و تکیه بر غیر خدا.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان
کاربر مهمان