- 2998
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 102 و 103 سوره طه
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره طه- آیه 102 و 103
یَوْمَ یُنفَخُ فِى الصُّورِ وَنَحْشُرُ الْمُجْرِمِینَ یَوْمَئِذٍ زُرْقاً
یَتَخَافَتُونَ بَیْنَهُمْ إِن لَّبِثْتُمْ إِلَّا عَشْراً
ترجمه
(همان) روزى که در صور دمیده مى شود و ما در آن روز، مجرمان را با چشمان تیره (و بدنه اى کبود) محشور مى کنیم.
(آنها) در بین خودشان آهسته با یکدیگر گفتگو مى کنند که شما جز چندى (دهروز در دنیا بیشتر) توقّف نداشتید
کلمه «صُور» یا به معناى شاخ است و یا جمع صورت مى باشد که مراد دمیدن در صورتهاى مردگان براى زنده شدن است.
در قرآن مجید به دو نفخه اشاره شده است که در نفخهى اوّل، همه موجودات مى میرند و در نفخه دوّم انسانها براى حساب زنده مى شوند. «ونفخ فى الصور، فصعق مَن فى السّموات و مَن فى الارض الاّ مَن شاءاللّه، ثمّ نفخ فیه اُخرى فاذا هم قیام ینظرون» و منظور از «ینفخ فى الصور» در این آیه، به قرینه جمله «و نحشر المجرمین»، نفخه دوّم در روز قیامت است.
پیام ها
1- انسانها در انتخاب راه آزادند، مى توانند حقّ را بپذیرند و مى توانند اعراض نمایند. «أعرض»
2- پیامد اعراض از ذکر خدا، تنها به زندگانى نکبت بار در این دنیا خلاصه نمى شود، «مَن أعرض فانّ له معیشة ضنکا» بلکه بدبختى آخرت را نیز به همراه دارد. «مَن أعرض... یحمل یوم القیامة وزراً»
3- میزان خطر و سنگینى بار قیامت، براى کسى روشن نیست. («وزراً» نکره آمده)
4- در قیامت مجرم یا کور و رو سیاه محشور مى شود و یا در اثر ترس، وحشت و خیره نگرى، به کبودى چشم مبتلا مى گردد. «زرقاً»
5 - مدّت زمان دنیا و برزخ نسبت به آخرت بسیار ناچیز و در حکم چند روز است. «اِن لبثتم الا عشراً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
یَوْمَ یُنفَخُ فِى الصُّورِ وَنَحْشُرُ الْمُجْرِمِینَ یَوْمَئِذٍ زُرْقاً
یَتَخَافَتُونَ بَیْنَهُمْ إِن لَّبِثْتُمْ إِلَّا عَشْراً
ترجمه
(همان) روزى که در صور دمیده مى شود و ما در آن روز، مجرمان را با چشمان تیره (و بدنه اى کبود) محشور مى کنیم.
(آنها) در بین خودشان آهسته با یکدیگر گفتگو مى کنند که شما جز چندى (دهروز در دنیا بیشتر) توقّف نداشتید
کلمه «صُور» یا به معناى شاخ است و یا جمع صورت مى باشد که مراد دمیدن در صورتهاى مردگان براى زنده شدن است.
در قرآن مجید به دو نفخه اشاره شده است که در نفخهى اوّل، همه موجودات مى میرند و در نفخه دوّم انسانها براى حساب زنده مى شوند. «ونفخ فى الصور، فصعق مَن فى السّموات و مَن فى الارض الاّ مَن شاءاللّه، ثمّ نفخ فیه اُخرى فاذا هم قیام ینظرون» و منظور از «ینفخ فى الصور» در این آیه، به قرینه جمله «و نحشر المجرمین»، نفخه دوّم در روز قیامت است.
پیام ها
1- انسانها در انتخاب راه آزادند، مى توانند حقّ را بپذیرند و مى توانند اعراض نمایند. «أعرض»
2- پیامد اعراض از ذکر خدا، تنها به زندگانى نکبت بار در این دنیا خلاصه نمى شود، «مَن أعرض فانّ له معیشة ضنکا» بلکه بدبختى آخرت را نیز به همراه دارد. «مَن أعرض... یحمل یوم القیامة وزراً»
3- میزان خطر و سنگینى بار قیامت، براى کسى روشن نیست. («وزراً» نکره آمده)
4- در قیامت مجرم یا کور و رو سیاه محشور مى شود و یا در اثر ترس، وحشت و خیره نگرى، به کبودى چشم مبتلا مى گردد. «زرقاً»
5 - مدّت زمان دنیا و برزخ نسبت به آخرت بسیار ناچیز و در حکم چند روز است. «اِن لبثتم الا عشراً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است