- 2619
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 68 - 70 سوره طه
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره طه - آیه 68 - 70
قُلْنَا لَا تَخَفْ إِنَّکَ أَنتَ الْأَعْلَى
وَأَلْقِ مَا فِى یَمِینِکَ تَلْقَفْ مَا صَنَعُواْ إِنَّمَا صَنَعُواْ کَیْدُ سَاحِرٍ وَ لَایُفْلِحُ السَّاحِرُ حَیْثُ أَتَى
فَأُلْقِىَ السَّحَرَةُ سُجَّداً قَالُواْ آمَنَّا بِرَبِّ هَارُونَ وَ مُوسَى
ترجمه
ما (به موسى) گفتیم: نترس! همانا تو خودت برترى.
و آنچه را در دست راستت دارى بیفکن تا هر چه را آنان ساخته اند در کام خود فرو برد (و ببلعد). همانا آنچه آنان ساخته اند (فقط) حیله ساحر است و ساحر هر جا رود (و هر چه کند پیروز) و رستگار نگردد.
پس (وقتى آنان معجزه موسى را دیدند که چگونه اژدها همه بافته هایشان را بلعید، تمام) ساحران به سجده افتادند و گفتند: ما به پروردگار هارون و موسى ایمان آوردیم.
همین که ساحران فهمیدند کار موسى (ع) سحر و جادو نیست، بى اختیار به سجده افتادند و در حالى که صبح از کافران به شمار مى آمدند، غروب به جمع شهداء راه خدا پیوستند و با بیان «آمنّا بربّ هارون و موسى» اظهار داشتند که کار ما غلط بوده است، و چون فرعون خود را «ربّ» مردم مىدانست، آنها هم کلمه «رّب هارون و موسى» را به کار بردند، زیرا اگر آنها تنها مىگفتند: «ربّ موسى»، فرعون مى گفت: موسى را من تربیت کردهام، از اینروى ساحران، بعد از کلمه «ربّ» ابتدا نام هارون و سپس نام موسى (ع) را ذکر کردند.
خداوند بدون شرط به پیامبرش وعده برترى مىدهد، «انّک انت الاعلى» ولى به مؤمنین به شرط وفادارى به ایمان، وعده برترى مىدهد، «و انتم الاعلون ان کنتم مؤمنین» زیرا انبیا وفادار هستند، ولى مؤمنین ممکن است دست از وفادارى بردارند، لذا خداوند مى فرماید: آنان به شرط وفادارى برترند.
پیام ها
1- هر کجا که نگرانى زیادتر باشد، تأیید و تأکید بیشترى را مى طلبد. «لا تخف انّک انت الاعلى»
2- تلقین، عامل تقویت روحیه است. «انّک انت الاعلى»
3- جواب باید متناسب با سخن مجادله گر باشد وبا زبان خود او سخن بگوییم. فرعون گفت: «قدافلحالیوم مَن استعلى»، خداوند فرمود: «انّک انت الاعلى»
4- حقّ، باطل را نابود مى سازد. «تلقف ما صنعوا»، «انّ الباطل کان زهوقا»
5 - نه تنها ساحران زمان حضرت موسى که تمام ساحران تاریخ تیره بخت هستند. «لا یفلح السّاحر»
6- براى افراد سالم و غیر لجوج، روشن شدن حقّ همان و تسلیم شدن همان. «اُلقى» (گویا در باطن مجبور به سجده شدند)
7- انسان، موجودى است که مى تواند در یک لحظه تصمیم بگیرد و تغییر عقیده و ایدئولوژى دهد. «اُلقى السحرة»
8 - راه توبه براى همگان باز است، توبه از شرک، ایمان آوردن به خداست. «اُلقى السحرة» هر انسان منحرفى را بد ندانیم، شاید توبه کند.
9- انسانها در انتخاب عقیده آزادند و مجبور محیط نیستند. «القى السحرة»
10- سجده، از آثار یقین است، ایمان بدون سجده نمى شود. «القى السحرة سجّدا»
11- ساحران، در یک جمله، ایمان خود را به توحید و نبوّت اظهار داشتند. «آمنّا برّب هارون و موسى» (قدر زر زرگر شناسد، قدر گوهر گوهرى) آوردن حرف تأکید «انّ» و تکرار ضمیر متصل و منفصل مخاطب «ک و انت» به همراه کلمه علّو آن هم در قالب «اعلى» و جمله اسمیّه، همه تأییدى براى آن دلهره هاست. الف و لام در کلمه «الساحر» براى عموم است.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قُلْنَا لَا تَخَفْ إِنَّکَ أَنتَ الْأَعْلَى
وَأَلْقِ مَا فِى یَمِینِکَ تَلْقَفْ مَا صَنَعُواْ إِنَّمَا صَنَعُواْ کَیْدُ سَاحِرٍ وَ لَایُفْلِحُ السَّاحِرُ حَیْثُ أَتَى
فَأُلْقِىَ السَّحَرَةُ سُجَّداً قَالُواْ آمَنَّا بِرَبِّ هَارُونَ وَ مُوسَى
ترجمه
ما (به موسى) گفتیم: نترس! همانا تو خودت برترى.
و آنچه را در دست راستت دارى بیفکن تا هر چه را آنان ساخته اند در کام خود فرو برد (و ببلعد). همانا آنچه آنان ساخته اند (فقط) حیله ساحر است و ساحر هر جا رود (و هر چه کند پیروز) و رستگار نگردد.
پس (وقتى آنان معجزه موسى را دیدند که چگونه اژدها همه بافته هایشان را بلعید، تمام) ساحران به سجده افتادند و گفتند: ما به پروردگار هارون و موسى ایمان آوردیم.
همین که ساحران فهمیدند کار موسى (ع) سحر و جادو نیست، بى اختیار به سجده افتادند و در حالى که صبح از کافران به شمار مى آمدند، غروب به جمع شهداء راه خدا پیوستند و با بیان «آمنّا بربّ هارون و موسى» اظهار داشتند که کار ما غلط بوده است، و چون فرعون خود را «ربّ» مردم مىدانست، آنها هم کلمه «رّب هارون و موسى» را به کار بردند، زیرا اگر آنها تنها مىگفتند: «ربّ موسى»، فرعون مى گفت: موسى را من تربیت کردهام، از اینروى ساحران، بعد از کلمه «ربّ» ابتدا نام هارون و سپس نام موسى (ع) را ذکر کردند.
خداوند بدون شرط به پیامبرش وعده برترى مىدهد، «انّک انت الاعلى» ولى به مؤمنین به شرط وفادارى به ایمان، وعده برترى مىدهد، «و انتم الاعلون ان کنتم مؤمنین» زیرا انبیا وفادار هستند، ولى مؤمنین ممکن است دست از وفادارى بردارند، لذا خداوند مى فرماید: آنان به شرط وفادارى برترند.
پیام ها
1- هر کجا که نگرانى زیادتر باشد، تأیید و تأکید بیشترى را مى طلبد. «لا تخف انّک انت الاعلى»
2- تلقین، عامل تقویت روحیه است. «انّک انت الاعلى»
3- جواب باید متناسب با سخن مجادله گر باشد وبا زبان خود او سخن بگوییم. فرعون گفت: «قدافلحالیوم مَن استعلى»، خداوند فرمود: «انّک انت الاعلى»
4- حقّ، باطل را نابود مى سازد. «تلقف ما صنعوا»، «انّ الباطل کان زهوقا»
5 - نه تنها ساحران زمان حضرت موسى که تمام ساحران تاریخ تیره بخت هستند. «لا یفلح السّاحر»
6- براى افراد سالم و غیر لجوج، روشن شدن حقّ همان و تسلیم شدن همان. «اُلقى» (گویا در باطن مجبور به سجده شدند)
7- انسان، موجودى است که مى تواند در یک لحظه تصمیم بگیرد و تغییر عقیده و ایدئولوژى دهد. «اُلقى السحرة»
8 - راه توبه براى همگان باز است، توبه از شرک، ایمان آوردن به خداست. «اُلقى السحرة» هر انسان منحرفى را بد ندانیم، شاید توبه کند.
9- انسانها در انتخاب عقیده آزادند و مجبور محیط نیستند. «القى السحرة»
10- سجده، از آثار یقین است، ایمان بدون سجده نمى شود. «القى السحرة سجّدا»
11- ساحران، در یک جمله، ایمان خود را به توحید و نبوّت اظهار داشتند. «آمنّا برّب هارون و موسى» (قدر زر زرگر شناسد، قدر گوهر گوهرى) آوردن حرف تأکید «انّ» و تکرار ضمیر متصل و منفصل مخاطب «ک و انت» به همراه کلمه علّو آن هم در قالب «اعلى» و جمله اسمیّه، همه تأییدى براى آن دلهره هاست. الف و لام در کلمه «الساحر» براى عموم است.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است