- 1978
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 117 -119سوره طه
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره طه- آیه 117 - 119
فَقُلْنَا یَآ آدَمُ إِنَّ هَذَا عَدُوٌّ لَّکَ وَلِزَوْجِکَ فَلَا یُخْرِجَنَّکُمَا مِنَ الْجَنَّةِ فَتَشْقَى
إِنَّ لَکَ أَلَّا تَجُوعَ فِیهَا وَلَا تَعْرَى
وَأَنَّکَ لَا تَظْمَؤُاْ فِیهَا وَلَا تَضْحَى
ترجمه
پس گفتیم: اى آدم! همانا این (ابلیس) دشمن تو و همسر توست، پس (مواظب باش که با وسوسه هایش) شما را از بهشت بیرون نکند که به رنج و مشقّت خواهى افتاد.
(در صورتى که) همانا تو در آنجا (بهشت)، نه گرسنه مى شوى و نه برهنه مىمانى.
و در آنجا (بهشت)، نه تشنه مى شوى و نه از حرارت آفتاب آزار مى بینى.
گرچه شیطان در اینجا، تنها دشمن آدم و حوا معرّفى شده است، ولى در جاى دیگر به دشمنى او با همه انسانها هشدار داده شده است. «عدوٌ لکم»
مراد از «تشقى» در اینجا، مشقّت هاى زندگى مادّى است که از آیات بعدى استفاده مى شود که مى فرماید: در بهشت، گرسنگى، برهنگى و تشنگى نیست، یعنى اگر از بهشت بیرون شدید، به مشقّت مبتلا خواهید شد.
پیام ها
1- از بزرگترین الطاف الهى بر بندگان، معرّفى خطر شیطان است. «هذا عدوٌ»
2- جنگ و دشمنى میان حقّ و باطل، از ابتداى آفرینش انسان وجود داشته است. «هذا عدوٌ لک و لزوجک»
3- زن و مرد، هر دو در تیررس تبلیغات دشمن و وسوسه هاى شیطان قرار دارند. «عدوٌ لک و لزوجک»
4- سنّت الهى بر اتمام حجّت با بندگان است. «هذا عدوٌ لک و لزوجک»
5 - زندگى در دنیا، همراه با مشقّت است. «فتشقى»
6- نیازها و خواسته هاى اولیّه انسان در چهار چیز نمود پیدا مى کند: گرسنگى و تشنگى که مشقّت درونى است و برهنگى و بىم سکنى که مشقّت بیرونى است و در آیه به هر چهار مورد اشاره شده است. «الاّ تجوع، لاتعرى، لاتظمأ لاتضحى»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
فَقُلْنَا یَآ آدَمُ إِنَّ هَذَا عَدُوٌّ لَّکَ وَلِزَوْجِکَ فَلَا یُخْرِجَنَّکُمَا مِنَ الْجَنَّةِ فَتَشْقَى
إِنَّ لَکَ أَلَّا تَجُوعَ فِیهَا وَلَا تَعْرَى
وَأَنَّکَ لَا تَظْمَؤُاْ فِیهَا وَلَا تَضْحَى
ترجمه
پس گفتیم: اى آدم! همانا این (ابلیس) دشمن تو و همسر توست، پس (مواظب باش که با وسوسه هایش) شما را از بهشت بیرون نکند که به رنج و مشقّت خواهى افتاد.
(در صورتى که) همانا تو در آنجا (بهشت)، نه گرسنه مى شوى و نه برهنه مىمانى.
و در آنجا (بهشت)، نه تشنه مى شوى و نه از حرارت آفتاب آزار مى بینى.
گرچه شیطان در اینجا، تنها دشمن آدم و حوا معرّفى شده است، ولى در جاى دیگر به دشمنى او با همه انسانها هشدار داده شده است. «عدوٌ لکم»
مراد از «تشقى» در اینجا، مشقّت هاى زندگى مادّى است که از آیات بعدى استفاده مى شود که مى فرماید: در بهشت، گرسنگى، برهنگى و تشنگى نیست، یعنى اگر از بهشت بیرون شدید، به مشقّت مبتلا خواهید شد.
پیام ها
1- از بزرگترین الطاف الهى بر بندگان، معرّفى خطر شیطان است. «هذا عدوٌ»
2- جنگ و دشمنى میان حقّ و باطل، از ابتداى آفرینش انسان وجود داشته است. «هذا عدوٌ لک و لزوجک»
3- زن و مرد، هر دو در تیررس تبلیغات دشمن و وسوسه هاى شیطان قرار دارند. «عدوٌ لک و لزوجک»
4- سنّت الهى بر اتمام حجّت با بندگان است. «هذا عدوٌ لک و لزوجک»
5 - زندگى در دنیا، همراه با مشقّت است. «فتشقى»
6- نیازها و خواسته هاى اولیّه انسان در چهار چیز نمود پیدا مى کند: گرسنگى و تشنگى که مشقّت درونى است و برهنگى و بىم سکنى که مشقّت بیرونى است و در آیه به هر چهار مورد اشاره شده است. «الاّ تجوع، لاتعرى، لاتظمأ لاتضحى»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است