- 2317
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 29 - 34 سوره طه
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره طه- آیه 29 - 34
وَاجْعَل لِّى وَزِیراً مِّنْ أَهْلِى
هَارُونَ أَخِى
اُشْدُدْ بِهِ أَزْرِى
وَأَشْرِکْهُ فِى أَمْرِى
کَىْ نُسَبِّحَکَ کَثِیراً
وَنَذْکُرَکَ کَثِیراً
ترجمه
و از خاندانم (یاور و) وزیرى برایم قرار بده.
برادرم هارون را.
(و اینگونه) پشت مرا با او استوار ساز.
و او را در کارم شریک گردان.
تا ما تورا بسیار به پاکى بستاییم.
و تورا بسیار یاد نماییم.
«وزیر» از «وِزْر» به معناى بار سنگین، به کسى گفته مى شود که بار مسئولیت دیگرى را نیز بر دوش مى کشد. کلمه «اَزْرى»، نیز به معناى «پُشت من» است.
در تفاسیر آمده است که پیامبر گرامى اسلام بارها این آیات را مى خواند و مى فرمود: خدایا من نیز مثل موسى (ع) وزیرى از اهل خودم مى خواهم.
حضرت موسى (ع) در دریافت وحى مشکلى نداشت و وزیر خواستن او تنها به خاطر سنگینى مسئولیت رسالت و سختى تبلیغ بود.
هارون علیه السلام سه سال از حضرت موسى بزرگتر بود و به همین مقدار، زودتر از موسى (ع) از دنیا رفت. و انبیاى بعدى، همه از نسل هارون (ع) هستند.
علامه طباطبایى در تفسیر المیزان مى فرماید: حدیث منزلت که پیامبر اکرم به حضرت على (ع) فرمود: «انت منّى بمنزلة هارون من موسى الاّ أنّه لانبىّ بعدى» از صد طریق از اهل سنّت و هفتاد طریق از شیعه نقل شده است.
استمداد از مردم، منافاتى با توکّل و کمک از خداوند نداشته و شرک نیست. در قرآن بارها به مسئله استمداد و تعاون اشاره شده است، از جمله: «تعاونوا على البِرّ و التّقوى» یکدیگر را در کار خیر یارى کنید. چنانکه حضرت عیسى فرمود: «مَن انصارى الى اللّه»، یاور من به سوى خدا کیست؟ یا خداوند در جواب پیامبر مى فرماید: «حسبک اللّه و مَن اتّبعک من المؤمنین»، خداوند و مؤمنان پیرو، براى تو کافى هستند. یا ذوالقرنین از مردم براى ساختن سد کمک درخواست کرد و فرمود: «اعینونى بقوّة...» با نیروى خود مرا کمک کنید. و در این ماجرا نیز حضرت موسى از خداوند انسانى شایسته را به کمک مىطلبد تا او را در امر تبلیغ دین یارى نماید.
پیام ها
1- مبارزه با طاغوتى مثل فرعون به تنهایى ممکن نیست. «اِجعل لى وزیراً»
2- هرچه کار مهم تر باشد، انتخاب وزیر و همراه نیز حسّاستر است، وزیر پیشنهادى موسى (ع) را باید خداوند تأیید فرماید. «اِجعل لى وزیراً»
3- اگر همکار انسان از اهل خود او باشد بهتر است. «من اهلى»
4- رهبرى و مدیریّت باید متمرکز در شخص واحد باشد و دیگران با او همکارى کنند. «اُشدُد به أزرى، أشرکهُ فى أمرى»
5 - همکارى مایه پیشرفت امور است که همفکر و همراه باشد، نه در مقابل. «أشرکه فى أمرى»
6- تسبیح واقعى، در فضاى مبارزه با طاغوت است. «اِنّه طَغى، کى نسبّحک»
7- فلسفه حکومت و قدرت، برپایى و ارتقاى معنویّت در جامعه است. «اُشدُد به أزرى کى نسبّحک کثیراً و نذکرک کثیرا»
8 - وظیفه انبیا، تنزیه خداوند از شرک، اوهام و خرافات است. «نسبّحک»
9- مسئولیّت زیاد، تسبیح زیاد لازم دارد. «نُسبّحک، کثیراً»
10- ابتدا خداوند را از هر عیب و نقصى تنزیه کنیم، سپس به ذکر و شکر او بپردازیم. «نسبّحک، نذکرک»
11- آنچه ارزش دارد ذکر کثیر است وگرنه هر انسانى هنگام خطر و گرفتارى یاد خدا مى کند. «نذکرک کثیراً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَاجْعَل لِّى وَزِیراً مِّنْ أَهْلِى
هَارُونَ أَخِى
اُشْدُدْ بِهِ أَزْرِى
وَأَشْرِکْهُ فِى أَمْرِى
کَىْ نُسَبِّحَکَ کَثِیراً
وَنَذْکُرَکَ کَثِیراً
ترجمه
و از خاندانم (یاور و) وزیرى برایم قرار بده.
برادرم هارون را.
(و اینگونه) پشت مرا با او استوار ساز.
و او را در کارم شریک گردان.
تا ما تورا بسیار به پاکى بستاییم.
و تورا بسیار یاد نماییم.
«وزیر» از «وِزْر» به معناى بار سنگین، به کسى گفته مى شود که بار مسئولیت دیگرى را نیز بر دوش مى کشد. کلمه «اَزْرى»، نیز به معناى «پُشت من» است.
در تفاسیر آمده است که پیامبر گرامى اسلام بارها این آیات را مى خواند و مى فرمود: خدایا من نیز مثل موسى (ع) وزیرى از اهل خودم مى خواهم.
حضرت موسى (ع) در دریافت وحى مشکلى نداشت و وزیر خواستن او تنها به خاطر سنگینى مسئولیت رسالت و سختى تبلیغ بود.
هارون علیه السلام سه سال از حضرت موسى بزرگتر بود و به همین مقدار، زودتر از موسى (ع) از دنیا رفت. و انبیاى بعدى، همه از نسل هارون (ع) هستند.
علامه طباطبایى در تفسیر المیزان مى فرماید: حدیث منزلت که پیامبر اکرم به حضرت على (ع) فرمود: «انت منّى بمنزلة هارون من موسى الاّ أنّه لانبىّ بعدى» از صد طریق از اهل سنّت و هفتاد طریق از شیعه نقل شده است.
استمداد از مردم، منافاتى با توکّل و کمک از خداوند نداشته و شرک نیست. در قرآن بارها به مسئله استمداد و تعاون اشاره شده است، از جمله: «تعاونوا على البِرّ و التّقوى» یکدیگر را در کار خیر یارى کنید. چنانکه حضرت عیسى فرمود: «مَن انصارى الى اللّه»، یاور من به سوى خدا کیست؟ یا خداوند در جواب پیامبر مى فرماید: «حسبک اللّه و مَن اتّبعک من المؤمنین»، خداوند و مؤمنان پیرو، براى تو کافى هستند. یا ذوالقرنین از مردم براى ساختن سد کمک درخواست کرد و فرمود: «اعینونى بقوّة...» با نیروى خود مرا کمک کنید. و در این ماجرا نیز حضرت موسى از خداوند انسانى شایسته را به کمک مىطلبد تا او را در امر تبلیغ دین یارى نماید.
پیام ها
1- مبارزه با طاغوتى مثل فرعون به تنهایى ممکن نیست. «اِجعل لى وزیراً»
2- هرچه کار مهم تر باشد، انتخاب وزیر و همراه نیز حسّاستر است، وزیر پیشنهادى موسى (ع) را باید خداوند تأیید فرماید. «اِجعل لى وزیراً»
3- اگر همکار انسان از اهل خود او باشد بهتر است. «من اهلى»
4- رهبرى و مدیریّت باید متمرکز در شخص واحد باشد و دیگران با او همکارى کنند. «اُشدُد به أزرى، أشرکهُ فى أمرى»
5 - همکارى مایه پیشرفت امور است که همفکر و همراه باشد، نه در مقابل. «أشرکه فى أمرى»
6- تسبیح واقعى، در فضاى مبارزه با طاغوت است. «اِنّه طَغى، کى نسبّحک»
7- فلسفه حکومت و قدرت، برپایى و ارتقاى معنویّت در جامعه است. «اُشدُد به أزرى کى نسبّحک کثیراً و نذکرک کثیرا»
8 - وظیفه انبیا، تنزیه خداوند از شرک، اوهام و خرافات است. «نسبّحک»
9- مسئولیّت زیاد، تسبیح زیاد لازم دارد. «نُسبّحک، کثیراً»
10- ابتدا خداوند را از هر عیب و نقصى تنزیه کنیم، سپس به ذکر و شکر او بپردازیم. «نسبّحک، نذکرک»
11- آنچه ارزش دارد ذکر کثیر است وگرنه هر انسانى هنگام خطر و گرفتارى یاد خدا مى کند. «نذکرک کثیراً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است