- 13841
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 110 سوره کهف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره کهف - آیه 110
قُلْ إِنَّمَآ أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُکُمْ یُوحَى إِلَىَّ أَنَّمَآ إِلَهُکُمْ إِلَهٌ وَ حِدٌ فَمَن کَانَ یَرْجُواْ لِقَآءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صَلِحاً وَلَا یُشْرِکْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَداً
ترجمه
بگو: همانا من بشرى همچون شمایم (جز اینکه) به من وحى مى شود که خداى شما خداى یگانه است. پس هر که به دیدار پروردگارش (در قیامت و به دریافت الطاف او) امید و ایمان دارد، کارى شایسته انجام دهد. و هیچ کس را در عبادت پروردگارش شریک نسازد.
در این آیه هم توحید، «الهٌ واحد» هم نبوّت، «یُوحى الىّ» و هم معاد، «لقاء ربّه» هم امید به رحمت الهى، «یرجوا» هم تلاش در رسیدن به آن، «فلیَعمل» و هم اخلاص در عمل «لایُشرک» آمده است. از این جهت پیامبر فرمود: اگر تنها آیه آخر سوره کهف بر امّت من نازل مى شد، براى آنان کافى بود.
در روایات بسیارى در ذیل این آیه، از اهمیّت اخلاص و خطر ریا و شرک خفىّ، سخن به میان آمده است.
امام رضا (ع) مأمون را در حال وضو گرفتن دید که غلامش روى دست او آب مى ریزد، امام با تلاوت جمله «ولا یشرک بعبادة ربّه احداً» به او فهماند که در وضو و کارهاى عبادى، کمک گرفتن شرک، و موجب بطلان عمل است.
در حدیث آمده است: هر کس هنگام خوابیدن این آیه را بخواند، هر ساعتى که بخواهد از خواب بیدار مى شود.
پیام ها
1- نباید خود را بیش از آنچه هستیم معرّفى کنیم، پیامبران خود را بشر مى دانستند. «أنا بشر مثلکم»
2- شرط نبوّت، انسان بودن است تا پیامبر در عمل نیز الگوى دیگر انسانها باشد. «أنا بشر مثلکم»
3- رهبران الهى باید جلو غُلوّ و مبالغه ها را بگیرند. «أنا بشر مثلکم»
4- براى کار خدایى کردن، حتّى امید به پاداش الهى کافى است گرچه یقین نباشد. «فمن کان یرجوا... فلیعمل»
5 - امید در انسان باید به صورت یک حالت دائمى و پیوسته باشد، نه لحظه اى. «فمن کان یرجوا»
6- امید بدون عمل، کارساز نیست. «یرجوا، فلیعمل»
7- مرگ براى همه حتمى است، امّا ارزشمندتر آن است که انسان آرزوى ملاقات با خدا را داشته باشد. «یرجوا لقاء ربّه»
8 - شرک، به هر نحوى باشد ممنوع است. «لایشرک بعبادة ربّه احداً»
9- ارزش کارها در سه جهت است: اصل کار، انجام دهنده کار و نیّت و هدف آن. در این آیه هر سه جهت آمده است. «عملاً صالحاً، من کان یرجوا، و لایشرک بعبادة ربّه»
10- این آیه، هم توحید در الوهیّت را بیان مى کند، «الهکم اله واحد» هم توحید در ربوبیّت و عبادت را. «لا یشرک بعبادة ربّه احداً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قُلْ إِنَّمَآ أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُکُمْ یُوحَى إِلَىَّ أَنَّمَآ إِلَهُکُمْ إِلَهٌ وَ حِدٌ فَمَن کَانَ یَرْجُواْ لِقَآءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صَلِحاً وَلَا یُشْرِکْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَداً
ترجمه
بگو: همانا من بشرى همچون شمایم (جز اینکه) به من وحى مى شود که خداى شما خداى یگانه است. پس هر که به دیدار پروردگارش (در قیامت و به دریافت الطاف او) امید و ایمان دارد، کارى شایسته انجام دهد. و هیچ کس را در عبادت پروردگارش شریک نسازد.
در این آیه هم توحید، «الهٌ واحد» هم نبوّت، «یُوحى الىّ» و هم معاد، «لقاء ربّه» هم امید به رحمت الهى، «یرجوا» هم تلاش در رسیدن به آن، «فلیَعمل» و هم اخلاص در عمل «لایُشرک» آمده است. از این جهت پیامبر فرمود: اگر تنها آیه آخر سوره کهف بر امّت من نازل مى شد، براى آنان کافى بود.
در روایات بسیارى در ذیل این آیه، از اهمیّت اخلاص و خطر ریا و شرک خفىّ، سخن به میان آمده است.
امام رضا (ع) مأمون را در حال وضو گرفتن دید که غلامش روى دست او آب مى ریزد، امام با تلاوت جمله «ولا یشرک بعبادة ربّه احداً» به او فهماند که در وضو و کارهاى عبادى، کمک گرفتن شرک، و موجب بطلان عمل است.
در حدیث آمده است: هر کس هنگام خوابیدن این آیه را بخواند، هر ساعتى که بخواهد از خواب بیدار مى شود.
پیام ها
1- نباید خود را بیش از آنچه هستیم معرّفى کنیم، پیامبران خود را بشر مى دانستند. «أنا بشر مثلکم»
2- شرط نبوّت، انسان بودن است تا پیامبر در عمل نیز الگوى دیگر انسانها باشد. «أنا بشر مثلکم»
3- رهبران الهى باید جلو غُلوّ و مبالغه ها را بگیرند. «أنا بشر مثلکم»
4- براى کار خدایى کردن، حتّى امید به پاداش الهى کافى است گرچه یقین نباشد. «فمن کان یرجوا... فلیعمل»
5 - امید در انسان باید به صورت یک حالت دائمى و پیوسته باشد، نه لحظه اى. «فمن کان یرجوا»
6- امید بدون عمل، کارساز نیست. «یرجوا، فلیعمل»
7- مرگ براى همه حتمى است، امّا ارزشمندتر آن است که انسان آرزوى ملاقات با خدا را داشته باشد. «یرجوا لقاء ربّه»
8 - شرک، به هر نحوى باشد ممنوع است. «لایشرک بعبادة ربّه احداً»
9- ارزش کارها در سه جهت است: اصل کار، انجام دهنده کار و نیّت و هدف آن. در این آیه هر سه جهت آمده است. «عملاً صالحاً، من کان یرجوا، و لایشرک بعبادة ربّه»
10- این آیه، هم توحید در الوهیّت را بیان مى کند، «الهکم اله واحد» هم توحید در ربوبیّت و عبادت را. «لا یشرک بعبادة ربّه احداً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان
کاربر مهمان