- 2834
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 92 و 93 سوره کهف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره کهف - آیه 92 و 93
ثُمَّ أَتْبَعَ سَبَباً
حَتَّى إِذَا بَلَغَ بَیْنَ السَّدَّیْنِ وَجَدَ مِن دُونِهِمَا قَوْماً لَا یَکَادُونَ یَفْقَهُونَ قَوْلاً
ترجمه
سپس (براى سفرى دیگر از اسبابى که در اختیار داشت) سببى را پیگیرى کرد.
تاآنگاه که به میان دو سدّ (کوه) رسید، پشت آن دو کوه مردمى را یافت که گویا هیچ سخنى را نمى فهمیدند.
با توجّه به آیه بعد که مردم، ذوالقرنین را به کمال، قدرت، دلسوزى و لیاقت شناختند و ناامنى را مهمترین مسئله تشخیص داده و حلّ آن را به دست ذوالقرنین دانستند و با او گفتگو کردند. بنابراین مراد از جمله «لایکادون یفقهون قولا» این است که فرهنگشان پایین بود. چنانکه در آیه 78 سوره نساء مى خوانیم: «فمالِ هؤلاء القوم لایکادون یفقهون حدیثاً» چرا اینها هیچ سخن و گفتارى را نمىفهمند؟ که مراد آیه، آشنایى نداشتن با زبان و لهجه خاصّى نیست، بلکه مراد این است که چرا در خط صحیح قرار نمى گیرند!؟
در این سوره، سه ماجرا نقل شده است که در هر سه، حرکت و هجرت وجود دارد: هجرت اصحاب کهف، هجرت موسى براى دیدار خضر، هجرت ذوالقرنین؛ اوّلى هجرت براى حفظ ایمان است، دوّمى براى تحصیل دانش و سوّمى براى نجات محرومان مى باشد.
پیام ها
1- قوانین حاکم بر طبیعت را باید کشف و بکار بست. «ثمّ اَتْبع سبباً»
2- هر حرکت و هدف و سفرى، وسیله اى خاص نیاز دارد. جمله «اَتبَع سببا» براى هر حرکت و سفرى تکرار شده است.
3- براى مردان خدا، توقّف از فعالیّت و فراغت و بازنشستگى معنى ندارد. «ثمّ اَتْبَعَ سبباً»
4- پیشواى مردم باید به مناطق دیگر هم سرکشى کند و در جریان اوضاع قرار گیرد. «حتّى اذا بلغ ...»
5 - تا حرکت و کاوش نباشد، نیازها و واقعیّات شناخته نمى شود. «اذا بلغ ... وجد»
6- خدمت به محرومان یک ارزش است، چه با فرهنگ باشند یا نباشند. «لایکادون یفقهون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
ثُمَّ أَتْبَعَ سَبَباً
حَتَّى إِذَا بَلَغَ بَیْنَ السَّدَّیْنِ وَجَدَ مِن دُونِهِمَا قَوْماً لَا یَکَادُونَ یَفْقَهُونَ قَوْلاً
ترجمه
سپس (براى سفرى دیگر از اسبابى که در اختیار داشت) سببى را پیگیرى کرد.
تاآنگاه که به میان دو سدّ (کوه) رسید، پشت آن دو کوه مردمى را یافت که گویا هیچ سخنى را نمى فهمیدند.
با توجّه به آیه بعد که مردم، ذوالقرنین را به کمال، قدرت، دلسوزى و لیاقت شناختند و ناامنى را مهمترین مسئله تشخیص داده و حلّ آن را به دست ذوالقرنین دانستند و با او گفتگو کردند. بنابراین مراد از جمله «لایکادون یفقهون قولا» این است که فرهنگشان پایین بود. چنانکه در آیه 78 سوره نساء مى خوانیم: «فمالِ هؤلاء القوم لایکادون یفقهون حدیثاً» چرا اینها هیچ سخن و گفتارى را نمىفهمند؟ که مراد آیه، آشنایى نداشتن با زبان و لهجه خاصّى نیست، بلکه مراد این است که چرا در خط صحیح قرار نمى گیرند!؟
در این سوره، سه ماجرا نقل شده است که در هر سه، حرکت و هجرت وجود دارد: هجرت اصحاب کهف، هجرت موسى براى دیدار خضر، هجرت ذوالقرنین؛ اوّلى هجرت براى حفظ ایمان است، دوّمى براى تحصیل دانش و سوّمى براى نجات محرومان مى باشد.
پیام ها
1- قوانین حاکم بر طبیعت را باید کشف و بکار بست. «ثمّ اَتْبع سبباً»
2- هر حرکت و هدف و سفرى، وسیله اى خاص نیاز دارد. جمله «اَتبَع سببا» براى هر حرکت و سفرى تکرار شده است.
3- براى مردان خدا، توقّف از فعالیّت و فراغت و بازنشستگى معنى ندارد. «ثمّ اَتْبَعَ سبباً»
4- پیشواى مردم باید به مناطق دیگر هم سرکشى کند و در جریان اوضاع قرار گیرد. «حتّى اذا بلغ ...»
5 - تا حرکت و کاوش نباشد، نیازها و واقعیّات شناخته نمى شود. «اذا بلغ ... وجد»
6- خدمت به محرومان یک ارزش است، چه با فرهنگ باشند یا نباشند. «لایکادون یفقهون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است