- 2194
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 71 و 72 سوره کهف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره کهف - آیه 71 و 72
فَانطَلَقَا حَتَّى إِذَا رَکِبَا فِى السَّفِینَةِ خَرَقَهَا قَالَ أَخَرَقْتَهَا لِتُغْرِقَ أَهْلَهَا لَقَدْ جِئْتَ شَیْئاً إِمْراً
قَالَ أَلَمْ أَقُلْ إِنَّکَ لَن تَسْتَطِیعَ مَعِىَ صَبْراً
ترجمه
پس آن دو (موسى و خضر) به راه افتادند، تا آنکه سوار کشتى شدند. (خضر) آن را سوراخ کرد. موسى (از روى اعتراض یا تعجّب) گفت: آیا آن را سوراخ کردى تا سرنشینان آن را غرق کنى؟ راستى که کار ناروایى انجام دادى!
(خضر) گفت: آیا نگفتم تو هرگز نمى توانى همراه من شکیبا باشى؟
«خَرق» به معناى پاره کردن چیزى از روى فساد و بدون مطالعه است. کلمه «اِمر» به کار مهم شگفت آور یا بسیار زشت گفته مى شود.
پیام ها
1- در آموزش، زمان را از دست ندهید. «فانطلقا» (حرف «ف» نشانه فوریّت است)
2- همراهى افراد، گاهى تا پایان راه نیست. همسفر اوّل موسى، در ادامه راه با آنان نبود و موسى وخضر، دو نفرى به راه افتادند. «فانطلقا» و نفرمود: «فانطلقوا»
3- فراگیرى علم، محدود به زمان و مکان و وسیله خاصّى نیست. «رکبا فى السفینة» (در دریا و سوار بر کشتى و در سفر هم مى توان آموخت.)
4- اگر علم و حکمتِ کسى را پذیرفتیم باید در برابر کارهایش، حتّى اگر به نظر ما عجیب آید، سکوت کنیم. «السفینة خرقها»
5 - گاهى لازمه آموزش، خراب کردن است. «خرقها»
6- هنگام خطر، هر کسى خود و منافع خود را مىبیند، ولى انبیا به فکر دیگرانند. «لتغرق اهلها» و نفرمود: «لتغرقنا»
7- سوراخ کردن کشتى، به ظاهر هم تصرّف بىاجازه در مال دیگرى بود، هم زیان و خسارت رساندن بى دلیل به مال و جان خود و دیگران، لذا حضرت موسى اعتراض کرد. «شیئاً اِمراً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
فَانطَلَقَا حَتَّى إِذَا رَکِبَا فِى السَّفِینَةِ خَرَقَهَا قَالَ أَخَرَقْتَهَا لِتُغْرِقَ أَهْلَهَا لَقَدْ جِئْتَ شَیْئاً إِمْراً
قَالَ أَلَمْ أَقُلْ إِنَّکَ لَن تَسْتَطِیعَ مَعِىَ صَبْراً
ترجمه
پس آن دو (موسى و خضر) به راه افتادند، تا آنکه سوار کشتى شدند. (خضر) آن را سوراخ کرد. موسى (از روى اعتراض یا تعجّب) گفت: آیا آن را سوراخ کردى تا سرنشینان آن را غرق کنى؟ راستى که کار ناروایى انجام دادى!
(خضر) گفت: آیا نگفتم تو هرگز نمى توانى همراه من شکیبا باشى؟
«خَرق» به معناى پاره کردن چیزى از روى فساد و بدون مطالعه است. کلمه «اِمر» به کار مهم شگفت آور یا بسیار زشت گفته مى شود.
پیام ها
1- در آموزش، زمان را از دست ندهید. «فانطلقا» (حرف «ف» نشانه فوریّت است)
2- همراهى افراد، گاهى تا پایان راه نیست. همسفر اوّل موسى، در ادامه راه با آنان نبود و موسى وخضر، دو نفرى به راه افتادند. «فانطلقا» و نفرمود: «فانطلقوا»
3- فراگیرى علم، محدود به زمان و مکان و وسیله خاصّى نیست. «رکبا فى السفینة» (در دریا و سوار بر کشتى و در سفر هم مى توان آموخت.)
4- اگر علم و حکمتِ کسى را پذیرفتیم باید در برابر کارهایش، حتّى اگر به نظر ما عجیب آید، سکوت کنیم. «السفینة خرقها»
5 - گاهى لازمه آموزش، خراب کردن است. «خرقها»
6- هنگام خطر، هر کسى خود و منافع خود را مىبیند، ولى انبیا به فکر دیگرانند. «لتغرق اهلها» و نفرمود: «لتغرقنا»
7- سوراخ کردن کشتى، به ظاهر هم تصرّف بىاجازه در مال دیگرى بود، هم زیان و خسارت رساندن بى دلیل به مال و جان خود و دیگران، لذا حضرت موسى اعتراض کرد. «شیئاً اِمراً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است