- 2396
- 1000
- 1000
- 1000
نفسیر آیه 70 - 67 سوره کهف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره کهف - آیه 70 - 67
قَالَ إِنَّکَ لَن تَسْتَطِیعَ مَعِىَ صَبْراً
وَکَیْفَ تَصْبِرُ عَلَى مَا لَمْ تُحِطْ بِهِ خُبْراً
قَالَ سَتَجِدُنِى إِن شَآءَ اللَّهُ صَابِراً وَلَا أَعْصِى لَکَ أَمْراً
قَالَ فَإِن اتَّبَعْتَنِى فَلَا تَسْئَلْنِى عَن شَىْءٍ حَتَّى أُحْدِثَ لَکَ مِنْهُ ذِکْراً
ترجمه
(خضر) گفت: تو هرگز نمى توانى بر همراهى من صبر کنى.
و چگونه بر چیزى که آگاهى کامل به (راز) آن ندارى صبر مى کنى؟
(موسى) گفت: به خواست خدا مرا شکیبا خواهى یافت و در هیچ کارى، تو را نافرمانى نخواهم کرد.
(خضر) گفت: پس اگر در پى من آمدى، از چیزى (از کارهاى شگفت من) مپرس، تا آنکه خودم دربارهى آن سخن آغاز کنم.
ن
چنانکه در آیات قبل بیان کردیم؛ حضرت موسى با آنکه از پیامبران اولواالعزم است و در علم شریعت، اعلم مى باشد، ولى در سایر علوم، دانش خضر بیشتر بوده است.
پیام ها
1- مربّى و معلّم باید از ظرفیّت شاگردان آگاه باشد. «اِنّک لن تستطیع...»
2- در واگذارى مسئولیّتهاى فرهنگى، باید لیاقتها شناخته و ضعفها گوشزد شود. «اِنّک لن تستطیع...»
3- ظرفیّت افراد براى آگاهىها متفاوت است، حتّى موسى تحمّل کارهاى خضر را ندارد. «لن تستطیع»
4- رشد علمى بدون صبر، میسّر نیست. «رشداً ... و کیف تصبر»
5 - بسیارى از مجادلات و کدورتها، در اثر بىاطلاعى افراد از افکار و اهداف یکدیگر است. «و کیف تصبر ...»
6- آگاهى و احاطه علمى، ظرفیّت و صبر انسان را بالا مى برد. «کیف تصبر على مالم تحط به خُبرا»
7- با صبر و لطف الهى مى توان به رشد و کمال رسید. «ان شاءاللّه صابراً»
8 - براى هر کارى که در آینده مى خواهیم انجام دهیم، مشیّت الهى را فراموش نکرده و «ان شاءاللّه» بگوییم. «ستجدنى ان شاء اللّه صابرا»
9- خضر معصوم بود، چون موسى تعهّد کرد که از دستورهاى او نافرمانى نکند. «لا اعصى لک امراً»
10- اطاعت از معلّم وصبر در راه تحصیل، ادب و شرط تعلّم است. «ستجدنى... صابرا»
11- تعهّد گرفتن در مسایل علمى و تربیتى جایز است. «فان اتبعتنى فلا تسئلنى»
12- سؤال کردن، زمان دارد و شتابزدگى در سؤال، ممنوع است. «فلا تسئلنى... حتّى احدث لک»
13- تمام کارهاى انبیا، با دلیل، منطق و حکیمانه است. «احدث لک منه ذکراً»
14- استاد و مربّى باید از ذهن شاگردان، ابهام زدایى کند. «حتى احدث لک منه ذکراً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قَالَ إِنَّکَ لَن تَسْتَطِیعَ مَعِىَ صَبْراً
وَکَیْفَ تَصْبِرُ عَلَى مَا لَمْ تُحِطْ بِهِ خُبْراً
قَالَ سَتَجِدُنِى إِن شَآءَ اللَّهُ صَابِراً وَلَا أَعْصِى لَکَ أَمْراً
قَالَ فَإِن اتَّبَعْتَنِى فَلَا تَسْئَلْنِى عَن شَىْءٍ حَتَّى أُحْدِثَ لَکَ مِنْهُ ذِکْراً
ترجمه
(خضر) گفت: تو هرگز نمى توانى بر همراهى من صبر کنى.
و چگونه بر چیزى که آگاهى کامل به (راز) آن ندارى صبر مى کنى؟
(موسى) گفت: به خواست خدا مرا شکیبا خواهى یافت و در هیچ کارى، تو را نافرمانى نخواهم کرد.
(خضر) گفت: پس اگر در پى من آمدى، از چیزى (از کارهاى شگفت من) مپرس، تا آنکه خودم دربارهى آن سخن آغاز کنم.
ن
چنانکه در آیات قبل بیان کردیم؛ حضرت موسى با آنکه از پیامبران اولواالعزم است و در علم شریعت، اعلم مى باشد، ولى در سایر علوم، دانش خضر بیشتر بوده است.
پیام ها
1- مربّى و معلّم باید از ظرفیّت شاگردان آگاه باشد. «اِنّک لن تستطیع...»
2- در واگذارى مسئولیّتهاى فرهنگى، باید لیاقتها شناخته و ضعفها گوشزد شود. «اِنّک لن تستطیع...»
3- ظرفیّت افراد براى آگاهىها متفاوت است، حتّى موسى تحمّل کارهاى خضر را ندارد. «لن تستطیع»
4- رشد علمى بدون صبر، میسّر نیست. «رشداً ... و کیف تصبر»
5 - بسیارى از مجادلات و کدورتها، در اثر بىاطلاعى افراد از افکار و اهداف یکدیگر است. «و کیف تصبر ...»
6- آگاهى و احاطه علمى، ظرفیّت و صبر انسان را بالا مى برد. «کیف تصبر على مالم تحط به خُبرا»
7- با صبر و لطف الهى مى توان به رشد و کمال رسید. «ان شاءاللّه صابراً»
8 - براى هر کارى که در آینده مى خواهیم انجام دهیم، مشیّت الهى را فراموش نکرده و «ان شاءاللّه» بگوییم. «ستجدنى ان شاء اللّه صابرا»
9- خضر معصوم بود، چون موسى تعهّد کرد که از دستورهاى او نافرمانى نکند. «لا اعصى لک امراً»
10- اطاعت از معلّم وصبر در راه تحصیل، ادب و شرط تعلّم است. «ستجدنى... صابرا»
11- تعهّد گرفتن در مسایل علمى و تربیتى جایز است. «فان اتبعتنى فلا تسئلنى»
12- سؤال کردن، زمان دارد و شتابزدگى در سؤال، ممنوع است. «فلا تسئلنى... حتّى احدث لک»
13- تمام کارهاى انبیا، با دلیل، منطق و حکیمانه است. «احدث لک منه ذکراً»
14- استاد و مربّى باید از ذهن شاگردان، ابهام زدایى کند. «حتى احدث لک منه ذکراً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است