- 2218
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 56 سوره کهف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره کهف - آیه 56
وَمَا نُرْسِلُ الْمُرْسَلِینَ إِلَّا مُبَشِّرِینَ وَمُنذِرِینَ وَیُجَدِلُ الَّذِینَ کَفَرُواْ بِالْبَطِلِ لِیُدْحِضُواْ بِهِ الْحَقَّ وَاتَّخَذُواْ ءَایَتِى وَمَآ أُنذِرُواْ هُزُوَاً
ترجمه
و ما پیامبران را جز بشارت دهندگان (براى مؤمنان) و بیم دهندگان (براى مجرمان) نمى فرستیم، ولى کافران به باطل مجادله و ستیز مى کنند تا به وسیله آن حقّ را در هم کوبند. و آنان نشانه ها و آیات مرا و آنچه را که به آن بیم داده شدند، به مسخره گرفتند.
پیام ها
1- آگاهى بر سنّت خداوند و رسالت انبیا و عکس العمل مردم و سرنوشت اقوام لجوج، نوعى تسلّى براى پیامبر است. «و مانرسل المرسلین...»
2- کار انبیا بشارت و انذار است، نه اجبار مردم بر پذیرش. «الاّ مبشّرین و منذرین»
3- خداوند، حجّت را بر مردم تمام مى کند، «و ما نرسل المرسلین ...» و مردم در پذیرش آن اجبارى ندارند. «الاّ مبشّرین و منذرین و یجادل الّذین کفروا...»
4- هدف کافران، محو حق، «لیدحضوا» و ابزار کارشان، جدال و استهزا مى باشد. «یجادل الّذین کفروا»
5 - درگیرى و جدال میان حقّ و باطل همیشگى بوده است. «یجادل» (فعل مضارع رمز تداوم کار است.)
6- کافران مى خواهند جلوى حقّ را با باطل بگیرند، «لیدحضوا به الحقّ» غافل از آنکه باطل رفتنى است. «اِنّ الباطل کان زهوقا»
7- مژده ها و هشدارهاى انبیا، واقعیّتهایى است که کفّار براى محو آن تلاش مىکنند. «مبشرین و منذرین... لیدحضوا به الحقّ»
8 - مسخره کردن آیات خدا و احکام الهى، کار کافران است. «واتخذّوا آیاتى و ما انذروا هزوا»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَمَا نُرْسِلُ الْمُرْسَلِینَ إِلَّا مُبَشِّرِینَ وَمُنذِرِینَ وَیُجَدِلُ الَّذِینَ کَفَرُواْ بِالْبَطِلِ لِیُدْحِضُواْ بِهِ الْحَقَّ وَاتَّخَذُواْ ءَایَتِى وَمَآ أُنذِرُواْ هُزُوَاً
ترجمه
و ما پیامبران را جز بشارت دهندگان (براى مؤمنان) و بیم دهندگان (براى مجرمان) نمى فرستیم، ولى کافران به باطل مجادله و ستیز مى کنند تا به وسیله آن حقّ را در هم کوبند. و آنان نشانه ها و آیات مرا و آنچه را که به آن بیم داده شدند، به مسخره گرفتند.
پیام ها
1- آگاهى بر سنّت خداوند و رسالت انبیا و عکس العمل مردم و سرنوشت اقوام لجوج، نوعى تسلّى براى پیامبر است. «و مانرسل المرسلین...»
2- کار انبیا بشارت و انذار است، نه اجبار مردم بر پذیرش. «الاّ مبشّرین و منذرین»
3- خداوند، حجّت را بر مردم تمام مى کند، «و ما نرسل المرسلین ...» و مردم در پذیرش آن اجبارى ندارند. «الاّ مبشّرین و منذرین و یجادل الّذین کفروا...»
4- هدف کافران، محو حق، «لیدحضوا» و ابزار کارشان، جدال و استهزا مى باشد. «یجادل الّذین کفروا»
5 - درگیرى و جدال میان حقّ و باطل همیشگى بوده است. «یجادل» (فعل مضارع رمز تداوم کار است.)
6- کافران مى خواهند جلوى حقّ را با باطل بگیرند، «لیدحضوا به الحقّ» غافل از آنکه باطل رفتنى است. «اِنّ الباطل کان زهوقا»
7- مژده ها و هشدارهاى انبیا، واقعیّتهایى است که کفّار براى محو آن تلاش مىکنند. «مبشرین و منذرین... لیدحضوا به الحقّ»
8 - مسخره کردن آیات خدا و احکام الهى، کار کافران است. «واتخذّوا آیاتى و ما انذروا هزوا»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است