- 8861
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 72 سوره نحل
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نحل - آیه 72
وَاللَّهُ جَعَلَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَجاً وَجَعَلَ لَکُم مِّنْ أَزْوَجِکُم بَنِینَ وَحَفَدَةً وَرَزَقَکُم مِّنَ الطَّیِّبَتِ أَفَبِالْبَطِلِ یُؤْمِنُونَ وَ بِنِعْمَتِ اللَّهِ هُمْ یَکْفُرُونَ
ترجمه
و خداوند از جنس خودتان همسرانى برایتان قرار داد و از همسرانتان براى شما فرزندان و نوادگانى قرار داد و از پاکیزه ها شما را روزى داد، پس آیا (باز هم) به باطل ایمان مىآورند و به نعمت الهى کفر مى ورزند؟.
در تفسیر طبرى مىخوانیم که کلمهى «حفدة» به داماد، فرزند، نواده و حتى اعوان و خدمه و فرزندى که همسر از شوهر دیگر داشته، گفته مىشود، در تفسیر المیزان آمده که «حفدة» جمع «حافد» به معناى سرعت در عمل است و چون نزدیکان، سریعتر به کمک والدین مى شتابند، به آنها حفده گفته مى شود.
سؤال : چرا در این آیه نام پسران آمده، ولى نام دختران نیامده است؟
پاسخ: ممکن است مراد از «بنون» پسران و دختران هر دو باشند، و ممکن است دختران مصداق طیبات باشند که در آیه آمده است، چنانکه در آیه 26 سوره نور مى فرماید: «الطیبات للطیبین» و ممکن است با وجود کلمه «حفدة» که به معناى نوه دخترى است، نیازى به نام دختر نباشد.
پیام ها
1- همسر و فرزند، از نعمتهاى الهى است. (همسر وسیله آرامش و فرزند مایه امید است) «واللَّه جعل لکم... ازواجاً ...بنین»
2- از الطاف و حکمتهاى الهى، سنخیت میان زن و شوهر است. «جعل لکم من انفسکم»
3- ازدواج، یک برنامه مدبرانه الهى است. «واللَّه جعل ...ازواجاً»
4- خداوند، هم نیازهاى روحى و روانى را تأمین مى کند. «من انفسکم ازواجاً... بنین و حفدة» و هم نیازهاى مادى را. «رزقکم من الطیبات»
5- از الطاف حکیمانه الهى، دلپسند بودن رزق اوست. «رزقکم من الطیبات»
6- ترک ازدواج و جلوگیرى از فرزند و تحریم حلالهاى الهى، باطل گرایى و کفران نعمت است. «افبالباطل یؤمنون و بنعمة اللَّه هم یکفرون»
7- با وجود همسر و رزق حلال، زنا و حرامخ وارى، کفران نعمت الهى است. «بنعمة اللَّه هم یکفرون»
8- انسان میل به ماندگار شدن خود، یا یادگارهاى خود دارد. «جعل لکم من ازواجکم بنین و حفدة»
9- ابتدا با بیان نعمتها و الطاف، مخاطب خود را آماده کنید، سپس از او انتقاد کنید. «جعل لکم من انفسکم... ازواجکم... و رزقکم ... أفبالباطل یؤمنون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَاللَّهُ جَعَلَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَجاً وَجَعَلَ لَکُم مِّنْ أَزْوَجِکُم بَنِینَ وَحَفَدَةً وَرَزَقَکُم مِّنَ الطَّیِّبَتِ أَفَبِالْبَطِلِ یُؤْمِنُونَ وَ بِنِعْمَتِ اللَّهِ هُمْ یَکْفُرُونَ
ترجمه
و خداوند از جنس خودتان همسرانى برایتان قرار داد و از همسرانتان براى شما فرزندان و نوادگانى قرار داد و از پاکیزه ها شما را روزى داد، پس آیا (باز هم) به باطل ایمان مىآورند و به نعمت الهى کفر مى ورزند؟.
در تفسیر طبرى مىخوانیم که کلمهى «حفدة» به داماد، فرزند، نواده و حتى اعوان و خدمه و فرزندى که همسر از شوهر دیگر داشته، گفته مىشود، در تفسیر المیزان آمده که «حفدة» جمع «حافد» به معناى سرعت در عمل است و چون نزدیکان، سریعتر به کمک والدین مى شتابند، به آنها حفده گفته مى شود.
سؤال : چرا در این آیه نام پسران آمده، ولى نام دختران نیامده است؟
پاسخ: ممکن است مراد از «بنون» پسران و دختران هر دو باشند، و ممکن است دختران مصداق طیبات باشند که در آیه آمده است، چنانکه در آیه 26 سوره نور مى فرماید: «الطیبات للطیبین» و ممکن است با وجود کلمه «حفدة» که به معناى نوه دخترى است، نیازى به نام دختر نباشد.
پیام ها
1- همسر و فرزند، از نعمتهاى الهى است. (همسر وسیله آرامش و فرزند مایه امید است) «واللَّه جعل لکم... ازواجاً ...بنین»
2- از الطاف و حکمتهاى الهى، سنخیت میان زن و شوهر است. «جعل لکم من انفسکم»
3- ازدواج، یک برنامه مدبرانه الهى است. «واللَّه جعل ...ازواجاً»
4- خداوند، هم نیازهاى روحى و روانى را تأمین مى کند. «من انفسکم ازواجاً... بنین و حفدة» و هم نیازهاى مادى را. «رزقکم من الطیبات»
5- از الطاف حکیمانه الهى، دلپسند بودن رزق اوست. «رزقکم من الطیبات»
6- ترک ازدواج و جلوگیرى از فرزند و تحریم حلالهاى الهى، باطل گرایى و کفران نعمت است. «افبالباطل یؤمنون و بنعمة اللَّه هم یکفرون»
7- با وجود همسر و رزق حلال، زنا و حرامخ وارى، کفران نعمت الهى است. «بنعمة اللَّه هم یکفرون»
8- انسان میل به ماندگار شدن خود، یا یادگارهاى خود دارد. «جعل لکم من ازواجکم بنین و حفدة»
9- ابتدا با بیان نعمتها و الطاف، مخاطب خود را آماده کنید، سپس از او انتقاد کنید. «جعل لکم من انفسکم... ازواجکم... و رزقکم ... أفبالباطل یؤمنون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است