- 4388
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 17 و 18سوره حجر
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره حجر- آیه 17 و 18
وَحَفِظْنَهَا مِنْ کُلِّ شَیْطَنٍ رَّجِیمٍ
إِلَّا مَنِ اسْتَرَقَ السَّمْعَ فَأَتْبَعَهُ شِهَابٌ مُّبِینٌ
ترجمه
و آنها را از (دسترس) هر شیطان رانده شده اى، حفظ کردیم.
مگر آنکه دزدانه گوش فرا داد که شهابى روشن او را دنبال نمود.
«استراق» از سرقت و «استراق سمع» به معناى سرقت کلام است.
در تفسیر فى ظلال و مراغى مى خوانیم: ما روح آیه را نمى دانیم که چگونه شیطان خبر دزدى مى کند و چه خبرى را سرقت مى کند، ولى فخررازى و آلوسى در تفاسیر خود مى گویند: مراد از آسمان، همین آسمان ظاهر و مراد از شهاب، همین سنگ هاى آسمانى است که پرتاب و مشتعل مى شود. گرچه بعضى گفته اند: مراد از آسمان، عالم ملکوت است که شیاطین را راهى بر آن نیست.
به هر حال شاید بتوان گفت: در آسمان معنویّت چهره هاى درخشان و الگوها و رهبرانى قرار دادیم و حقایق را از وسوسه هاى شیطان حفظ کردیم و هرگاه شیطان صفتى وسوسه اى نماید، با استدلال و منطق محکم بر او هجوم آورده و بد عت و التقاط و وسوسه هاى او را با شهاب علم و برهانِ اهل ذکر محو مى کنیم.
پیام ها
1- آسمان ها مرکز تدبیر امور و فرشتگان مدّبران امورند و مراکز تدبیر باید منطقه حفاظتى باشد. «حفظناها»
2- شیطان تنها ابلیس نیست. «کلّ شیطان»
3- شیطان، به خودى خود نمى رود، باید او را طرد نمود. «رجیم»
4- استراق سمع و جاسوسى در امور شرّ کار شیطان است. «من استرق السمع»
5 - با جاسوس باید برخوردى سریع و انقلابى کرد. «فاتبعه شهاب»
6- هر جا شیطان صفتى یافت شد، روشنگران جامعه باید با شهاب علم، آنان را دنبال کنند. «فاتبعه شهاب مبین»
7- پاسخ وسوسه ها و شیطنت ها باید بسیار صریح، علنى و فورى باشد. «فاتبعه شهاب مبین» (در سوره صافّات آیه 8 مى خوانیم: «یُقذفون من کلّ جانب» طرد شیطان باید از همه اطراف باشد وگرنه به شکل دیگر واز راه دیگرى جلوه مى کند)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَحَفِظْنَهَا مِنْ کُلِّ شَیْطَنٍ رَّجِیمٍ
إِلَّا مَنِ اسْتَرَقَ السَّمْعَ فَأَتْبَعَهُ شِهَابٌ مُّبِینٌ
ترجمه
و آنها را از (دسترس) هر شیطان رانده شده اى، حفظ کردیم.
مگر آنکه دزدانه گوش فرا داد که شهابى روشن او را دنبال نمود.
«استراق» از سرقت و «استراق سمع» به معناى سرقت کلام است.
در تفسیر فى ظلال و مراغى مى خوانیم: ما روح آیه را نمى دانیم که چگونه شیطان خبر دزدى مى کند و چه خبرى را سرقت مى کند، ولى فخررازى و آلوسى در تفاسیر خود مى گویند: مراد از آسمان، همین آسمان ظاهر و مراد از شهاب، همین سنگ هاى آسمانى است که پرتاب و مشتعل مى شود. گرچه بعضى گفته اند: مراد از آسمان، عالم ملکوت است که شیاطین را راهى بر آن نیست.
به هر حال شاید بتوان گفت: در آسمان معنویّت چهره هاى درخشان و الگوها و رهبرانى قرار دادیم و حقایق را از وسوسه هاى شیطان حفظ کردیم و هرگاه شیطان صفتى وسوسه اى نماید، با استدلال و منطق محکم بر او هجوم آورده و بد عت و التقاط و وسوسه هاى او را با شهاب علم و برهانِ اهل ذکر محو مى کنیم.
پیام ها
1- آسمان ها مرکز تدبیر امور و فرشتگان مدّبران امورند و مراکز تدبیر باید منطقه حفاظتى باشد. «حفظناها»
2- شیطان تنها ابلیس نیست. «کلّ شیطان»
3- شیطان، به خودى خود نمى رود، باید او را طرد نمود. «رجیم»
4- استراق سمع و جاسوسى در امور شرّ کار شیطان است. «من استرق السمع»
5 - با جاسوس باید برخوردى سریع و انقلابى کرد. «فاتبعه شهاب»
6- هر جا شیطان صفتى یافت شد، روشنگران جامعه باید با شهاب علم، آنان را دنبال کنند. «فاتبعه شهاب مبین»
7- پاسخ وسوسه ها و شیطنت ها باید بسیار صریح، علنى و فورى باشد. «فاتبعه شهاب مبین» (در سوره صافّات آیه 8 مى خوانیم: «یُقذفون من کلّ جانب» طرد شیطان باید از همه اطراف باشد وگرنه به شکل دیگر واز راه دیگرى جلوه مى کند)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است