- 481
- 1000
- 1000
- 1000
سیر تکوّن عقاید شیعه، جلسه شصت و هفتم
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «سیر تکوّن عقاید شیعه»، جلسه شصت و هفتم، سال 1403
موضوع بحث «سیر تکوّن عقاید امامیّه» است، این عقاید چگونه شکل گرفته است. سالهای پایانی عمر شریف پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم هستیم. آخرین بحث که کم کم نگاه شیعیان اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین را شکل داده است، مسئلهی طهارت است.
امشب کتاب «منهاج» ابن تیمیّه را نگاه میکردم، دیدم تقریباً او سؤال مهمّی نکرده باشد که ما به آن نپرداخته باشیم، دیدم دیگر نیاز نیست مطلب او را مطرح کنیم، و اتفاقاً این نوع آیات مانند آیهی تطهیر، اگر بین تفاسیر مسلمین مقارنه شود، معلوم میشود که مکتب اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین چقدر بر سرِ سفرهی علم اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین نشستهاند، چون دیگران عمدتاً فرار کردهاند، یعنی خواستهاند از موضوع رد شوند.
آیهی بعدی که کاملاً به این آیه مربوط است و در سنّت پیغمبر است و کاملاً شبیه هم نازل شده است، در نحوهی اجراء و تعامل این آیه تقریباً اختلافی بین مسلمین نیست، آیه مباهله است.
یک جلسه از صحیح مسلم و شرح ابن هُبَیره خواندیم که وقتی این آیه نازل شد، «دَعَا رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ عَلِیًّا وَفَاطِمَةَ وَحَسَنًا وَحُسَیْنًا» پیامبر اینها را صدا زد و «فَقَالَ: اللهُمَّ هَؤُلَاءِ أَهْلِی» فرمود اینها اهلِ من هستند.
آنقدری که بنده نگاه کردم، آنچه شرح در کتب شرح حدیث دیدم، تا امروز آنچه دیدم از روی روایت رد شدهاند و در این موضع بحث نکردهاند.
در حالی که برخلاف ما شیعیان که کتاب شرح حدیث کم داریم، آنها اینطور نیستند و صدها شرح به هریک از آثارشان نوشتهاند، اما وقتی به این آیه رسیدهاند از آن عبور کردهاند! یعنی نخواستهاند مطرح کنند و بحث کنند.
کمااینکه «بُلْقینی» در موضوع افضلیت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها میگوید اصحاب ما وقتی از افضل زنان صحبت میکنند، معمولاً به دنبال این هستند که از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها حرف نزنند. «بُلْقینی» این موضوع را اعتراف و تعجّب میکند.
موضوع بحث «سیر تکوّن عقاید امامیّه» است، این عقاید چگونه شکل گرفته است. سالهای پایانی عمر شریف پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم هستیم. آخرین بحث که کم کم نگاه شیعیان اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین را شکل داده است، مسئلهی طهارت است.
امشب کتاب «منهاج» ابن تیمیّه را نگاه میکردم، دیدم تقریباً او سؤال مهمّی نکرده باشد که ما به آن نپرداخته باشیم، دیدم دیگر نیاز نیست مطلب او را مطرح کنیم، و اتفاقاً این نوع آیات مانند آیهی تطهیر، اگر بین تفاسیر مسلمین مقارنه شود، معلوم میشود که مکتب اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین چقدر بر سرِ سفرهی علم اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین نشستهاند، چون دیگران عمدتاً فرار کردهاند، یعنی خواستهاند از موضوع رد شوند.
آیهی بعدی که کاملاً به این آیه مربوط است و در سنّت پیغمبر است و کاملاً شبیه هم نازل شده است، در نحوهی اجراء و تعامل این آیه تقریباً اختلافی بین مسلمین نیست، آیه مباهله است.
یک جلسه از صحیح مسلم و شرح ابن هُبَیره خواندیم که وقتی این آیه نازل شد، «دَعَا رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ عَلِیًّا وَفَاطِمَةَ وَحَسَنًا وَحُسَیْنًا» پیامبر اینها را صدا زد و «فَقَالَ: اللهُمَّ هَؤُلَاءِ أَهْلِی» فرمود اینها اهلِ من هستند.
آنقدری که بنده نگاه کردم، آنچه شرح در کتب شرح حدیث دیدم، تا امروز آنچه دیدم از روی روایت رد شدهاند و در این موضع بحث نکردهاند.
در حالی که برخلاف ما شیعیان که کتاب شرح حدیث کم داریم، آنها اینطور نیستند و صدها شرح به هریک از آثارشان نوشتهاند، اما وقتی به این آیه رسیدهاند از آن عبور کردهاند! یعنی نخواستهاند مطرح کنند و بحث کنند.
کمااینکه «بُلْقینی» در موضوع افضلیت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها میگوید اصحاب ما وقتی از افضل زنان صحبت میکنند، معمولاً به دنبال این هستند که از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها حرف نزنند. «بُلْقینی» این موضوع را اعتراف و تعجّب میکند.
تاکنون نظری ثبت نشده است