display result search
منو
لذت مناجات(شرح مناجات خمس عشر)، جلسه ششم

لذت مناجات(شرح مناجات خمس عشر)، جلسه ششم

  • 1 تعداد قطعات
  • 31 دقیقه مدت قطعه
  • 34 دریافت شده
سخنرانی آیت الله محمدتقی مصباح یزدی با موضوع «لذت مناجات»، جلسه ششم، سال 1386

براى این که انسان حال مناجات پیدا کند، به خصوص مناجاتى که متناسب با مقام توبه باشد، ابتدا لازم است به لغزش‌‏هاى خود، ضررها و خسارت‏‌هاى آن توجه داشته باشد. پیشتر اشاره شد، توجه به انواع ضررهایى که بر گناهان مترتّب می‌‏شود در انسان حال مناجات، توبه و انابه را پدید می‌‏آورد. به دنبال این توجه، احساسى نیز در انسان به وجود می‌آید.
اوّل، احساس حزن و اندوه از عملى است که انجام داده و او را مبتلا به این ضررها کرده است. دوم، احساس خوف و نگرانى از عذاب‏هایى است که در نتیجه عمل او در دنیا و عُقبى دامن او را می‌‏گیرد. هم چنین، اگر از معرفت بالایى برخوردار باشد احساس شرم و حیایى نیز در مقابلِ خداى متعال به انسان دست می‌‏دهد. امروزه کسانى هستند که بیان مى‏کنند انسان باید قوى باشد و نباید خجالت بکشد، زیرا خجالت کشیدن و شرم کردن ناشى از حالت انفعالى و ضعف است! به علاوه، گناهانِ زیاد، به تدریج انسان را بی‌حیا می‌‏کند. در گذشته، پدرها و مادرها براى توبیخ فرزندانشان مىی‌گفتند: اى بی‌‏شرم! یعنى سنگین‏‌ترین حرف این بود که انسان شرم و حیا نداشته باشد. اما این زمان، بی‌‏شرمى گاهى افتخار هم هست! به هر حال، اگر انسان از آن فطرت الهی‌‏اش چیزى باقى مانده باشد، شرم و حیایى در وجودش هست، در دعایى بعد از زیارت حضرت رضا(ع)، می‌خوانیم «اللهم انى استغفرک استغفار حیاء»
به هر حال، احساساتى که بعد از توجّه به لغزش‌‏ها و آثار آن‏ها در انسان پدید می‌‏آید، این نکته را گوشزد می‌‏کند که فقط خداست که می‌‏تواند گناهان و لغزش‌‏ها را ببخشد و بیامرزد، «إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً». در مقابلِ حالت‌‏هاى خوف و انفعال و حیا، یک حالت امید و انبساط نیز در انسان پیدا می‌‏شود که آن امید به آمرزش گناهان از سوى پروردگار است. این دو حالت که مفهوماً متضاد هستند، با توجه به متعلقات‌شان همیشه قابل جمع‌‏اند. از یک طرف حالت خوف و از یک طرف حالت رجاء. از یک طرف حالت شکستگى، مالباختگى، عمر باختگى و از یک طرف امید براى جبران آن‏ها. اگر تمام سرمایه تاجرى در برابر چشمانش آتش بگیرد، او چه حالى پیدا مى‏کند؟ و اگر در همان حال بداند کسى هست که مى‏تواند خسارت‏‌هاى او را جبران کند و دوباره این سرمایه را به او بدهد،چه حالى پیدا می‌کند؟ این دو حالت یعنى احساس زیان و پشیمانى از گذشته و احساسِ امید به خداى متعال براى جبران گذشته‏‌ها، انسان را براى دریافت رحمت الهى مستعد می‌کند.

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 31:30

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    سلام ای کاش محل اجلاس مجلس وصیت‌نامه امام قاب می‌کردند و جلو دید مسئولان قرار می‌دادند تا هر روز مرور میشد و کمتر خیانت صورت می‌گرفت

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی