- 543
- 1000
- 1000
- 1000
تولی و تبری، جلسه هشتم
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «تولی و تبری»، جلسه هشتم، سال 1395
با توجّه به اینکه باعثهی ما، انگیزهی ما، نیروی محرّکهی ما، موتور ما حب و بغض است لذا دین برای آن خیلی برنامهریزی کرده است. اگر حب و بغض ما تنظیم نشود بالاخره این دل به سمتی گرایش پیدا میکند. اینطور نیست که کلاً به جایی گرایش پیدا نکند. لذا دین وارد میشود برای اینکه به آن چیزهایی که انسان را زمین میزند دل ما متمایل نشود به همین خاطر به رفاقتها، محبّتها، علاقهها، وقتگذاریهای ما توجّه میدهد.
فرض کردیم این حب فی الله و بغض فی الله هم نسبت به مؤمنین خاص فقط نیست؛ برای مؤمنین خاص به صورت خاص باید حب داشت. امّا در روایات ما است که تزاور یعنی زیارت کردن، دید و بازدید یک مؤمن که عرض کردیم منظور از مؤمن امام معصوم نیست، منظور آیت الله بهجت هم نیست. منظور ما هستیم که به گناه خاصّی مشهور نیستیم، حداقل مردم نمیشناسند که من چه کار میکنم و عقاید اوّلیه تشیّع را هم داریم.
از آنجایی که حب بین مؤمنین اهمّیّت دارد باعث انسجام میشود، اگر این حب جا بیفتد تمام مشکلات جامعهی اسلامی حل است. الآن مسئلهی خرید کالای داخلی مطرح است. مدام اصرار کنند و اتّفاق هم نمیافتد ولی اگر آن حب فی الله باشد، دو طرف اتّفاق میافتد.
با توجّه به اینکه باعثهی ما، انگیزهی ما، نیروی محرّکهی ما، موتور ما حب و بغض است لذا دین برای آن خیلی برنامهریزی کرده است. اگر حب و بغض ما تنظیم نشود بالاخره این دل به سمتی گرایش پیدا میکند. اینطور نیست که کلاً به جایی گرایش پیدا نکند. لذا دین وارد میشود برای اینکه به آن چیزهایی که انسان را زمین میزند دل ما متمایل نشود به همین خاطر به رفاقتها، محبّتها، علاقهها، وقتگذاریهای ما توجّه میدهد.
فرض کردیم این حب فی الله و بغض فی الله هم نسبت به مؤمنین خاص فقط نیست؛ برای مؤمنین خاص به صورت خاص باید حب داشت. امّا در روایات ما است که تزاور یعنی زیارت کردن، دید و بازدید یک مؤمن که عرض کردیم منظور از مؤمن امام معصوم نیست، منظور آیت الله بهجت هم نیست. منظور ما هستیم که به گناه خاصّی مشهور نیستیم، حداقل مردم نمیشناسند که من چه کار میکنم و عقاید اوّلیه تشیّع را هم داریم.
از آنجایی که حب بین مؤمنین اهمّیّت دارد باعث انسجام میشود، اگر این حب جا بیفتد تمام مشکلات جامعهی اسلامی حل است. الآن مسئلهی خرید کالای داخلی مطرح است. مدام اصرار کنند و اتّفاق هم نمیافتد ولی اگر آن حب فی الله باشد، دو طرف اتّفاق میافتد.
تاکنون نظری ثبت نشده است