- 1457
- 1000
- 1000
- 1000
بررسی علت تفاوت نگاه سیدالشهداء (ع) با سایر اصحاب رسول خدا (ص)، جلسه ششم
سخنرانی از حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «بررسی علت تفاوت نگاه سیدالشهداء (ع) با سایر اصحاب رسول خدا (ص)»، جلسه ششم، سال 1400
درست است که عصمت و علم غیب و مقام شهادت و... را کسی نمی تواند از امام معصوم علیه السلام سلب و بگیرد ولی می تواند جامعه را از امام محروم کند. فاصله نگاه امام به عنوان امام و نگاه امثال حبیب به عنوان شیعه امام با نگاه اصحاب دیگر، یک فاصله جدی و قابل تحلیلی است. علت این بود که حکومت های قبل جامعه را دچار مرگ اراده کرده بودند. اراده ای برای تغییر نبود. یا مسئله را کوچک می دیدند یا انرژی و حال و اراده ای بعد از تحقیرهای متعدد متوالی متراکم باقی نمانده بود. انرژی جامعه و افراد به تولی و تبری آنهاست. موتور محرک حب و بغض است. تو حالتی که همه اهل ترس هستند چه عاملی می تواند محرک و باعث حرکت به سمت جهت و هدفی باشد. حب فی الله و بغض فی الله.
یک مرتبه می گوییم که اینها نمی فهمیدند که امام چه می گوید (مثلا گوشه ای از سپر ماشین خط افتاده)، یک مرتبه است می فهمد و یزید چیزی نیست که کسی نتواند نفهمد. آنقدر فسق و فجور روشن بود که همه متوجه بودند و این عدم واکنش واقعا فاجعه بود. اگر حب و بغض را از ما بگیرند چیزی از دین نمی ماند. جایی که حب و بغض ما افت پیدا می کند جایی است که ما یکی از این دو کار را انجام دهیم. یا حب و بغض ما علمی نباشد که به مرور ایام کم رنگ می شود. این حب و بغض باید روزانه به صورت علمی و با فهم تقویت شود . جای دیگری که حب و بغض را خراب می کند این است که آن را در جای خود استفاده نکنیم یا در جای بد استفاده کنیم. اگر حب و بغض معرفتی نباشد آن را از شما می گیرند و گاهی با شما کاسبی می کنند. همه چیز ما حب و بغض ماست ولی این حب و بغض برای اینکه سالم بماند و به مقصد برسد باید با علم و معرفت باشد.
درست است که عصمت و علم غیب و مقام شهادت و... را کسی نمی تواند از امام معصوم علیه السلام سلب و بگیرد ولی می تواند جامعه را از امام محروم کند. فاصله نگاه امام به عنوان امام و نگاه امثال حبیب به عنوان شیعه امام با نگاه اصحاب دیگر، یک فاصله جدی و قابل تحلیلی است. علت این بود که حکومت های قبل جامعه را دچار مرگ اراده کرده بودند. اراده ای برای تغییر نبود. یا مسئله را کوچک می دیدند یا انرژی و حال و اراده ای بعد از تحقیرهای متعدد متوالی متراکم باقی نمانده بود. انرژی جامعه و افراد به تولی و تبری آنهاست. موتور محرک حب و بغض است. تو حالتی که همه اهل ترس هستند چه عاملی می تواند محرک و باعث حرکت به سمت جهت و هدفی باشد. حب فی الله و بغض فی الله.
یک مرتبه می گوییم که اینها نمی فهمیدند که امام چه می گوید (مثلا گوشه ای از سپر ماشین خط افتاده)، یک مرتبه است می فهمد و یزید چیزی نیست که کسی نتواند نفهمد. آنقدر فسق و فجور روشن بود که همه متوجه بودند و این عدم واکنش واقعا فاجعه بود. اگر حب و بغض را از ما بگیرند چیزی از دین نمی ماند. جایی که حب و بغض ما افت پیدا می کند جایی است که ما یکی از این دو کار را انجام دهیم. یا حب و بغض ما علمی نباشد که به مرور ایام کم رنگ می شود. این حب و بغض باید روزانه به صورت علمی و با فهم تقویت شود . جای دیگری که حب و بغض را خراب می کند این است که آن را در جای خود استفاده نکنیم یا در جای بد استفاده کنیم. اگر حب و بغض معرفتی نباشد آن را از شما می گیرند و گاهی با شما کاسبی می کنند. همه چیز ما حب و بغض ماست ولی این حب و بغض برای اینکه سالم بماند و به مقصد برسد باید با علم و معرفت باشد.
کاربر مهمان
کاربر مهمان