- 97
- 1000
- 1000
- 1000
حضرت زهرا سلام الله علیها، ظرف نزول انوار الهی
سخنرانی آیت الله سید محمدمهدی میرباقری با موضوع "حضرت زهرا سلام الله علیها، ظرف نزول انوار الهی"، سال 1404
امام صادق علیه السلام می فرمایند : مَن عَرَفَ فاطِمَةَ حَقَّ مَعرِفَتِها فَقَد أدرَکَ لَیلَةَ القَدرِ. هر که فاطمه را ، آن گونه که سزاوار است ، بشناسد ، بى تردید شب قدر را درک کرده است. یک عنایت و نعمتی هست که خدا به امت وجود مقدس نبی اکرم را عطا کرده است که می توانند از طریق لیله القدر سیر کنند و به مقاصد و مقاماتی که باید برسند و راه پیدا بکنند. در بعضی روایات هم نقل شده به جهت کوتاهی عمر امت است، چون عمرها کوتاه شده خدای متعال فرصت لیله القدر را قرار داده که بشود با این فرصت جبران کوتاهی عمر را کنید. خداوند می فرماید شب قدر، شبی است که ظرف تنزل قرآن است و این کتابی حکیم، حمید و مجید است و این کتاب را ما در یک ظرفی نازل کردیم. فرمان الهی که نازل می شود و با او عالم اداره می شود و جریان پیدا می کند در عالم امر الهی که عالم با او حرکت می کند و این امر در شب قدر از طریق ملائکه نازل می شود که آن فرمان الهی نظام پیدا می کند. هر ملکی یا جمعی از ملائکه موکل به اجرای یکی از فرامین الهی هستند. فرمان الهی جاری می خواهد در عالم به دست قوای ملکوت جاری شود، بنابراین شب قدر شبی است که قرآن نازل شده و بعدا ملائکه در آن حاضر می شوند. در روایات ما دیدید مکرر که ائمه فرمودند: احتجاج کنید به این سوره، چون تنزل الملائکه یعنی تکرار می شود شب قدر، اگر شب قدر تکرار می شود نزول ملائکه برای چه کسی هست؟ ملائکه حتما باید یک امام و حجتی باشد که خودشان را با او تنظیم کنند، لذا امام آن صاحبی هست که امر خدا در دست اوست و آن فرمانی که عالم با آن اداره می شود در دست امام جامعه است، امر الهی در وجود امام جاری می شود و اظهار می شود در عالم. ملائکه می آیند محضر امام و آن فرامینی که بناست امسال اجرا بکنند، با امام تنظیم می کنند که صاحب الامر است. پس آن لیله القدری که یک شب و یک بار هست در هر سال یک تجلی ای دارد که آن تجلی می شود شب بیست و سوم ماه رمضان که در آن سال و در آن شب مقدرات سال و نظام امری که می خواهد آن سال جاری شود مقرر می شود و به امضای امام و صاحب الامر می رسد و در طول سال اجرا می شود.حالا هر ملکی ماموریت های خاص خودش را دارد. در شب قدر، این ماموریت ها ذیل آن شب قدر اصلی است که شب قدر نزول قرآن هست و همه ماموریت ها ذیل آن کتاب هست و آن کتاب الهی، فرمان الهی و طرح الهی را دارد که در عالم اجرا می شود. هر شب قدر یک اتفاقی می افتد و آن نظام امری که در آن سال می خواهد محقق شود، معین می شود و بعدا به امضای صاحب الامر می رسد. قوای ملائکه، ملکوت خودشان را تنظیم می کنند با امام و اجرا می کنند. ظاهرش این هست که حقیقت لیله قدر یکی هست ولی هر سال تکرار می شود و تکرارش شبی هست که تقدیر می شود. هر سال یه نظام امری هست و آن بخشی از کتاب که می خواهد اجرا شود، می آید و با امام تنظیم می شود و امام آن حقیقت را در عالم جاری می کنند و قوای ملکوت هم در اختیار امام هستند و آن بخشی از کتاب که می خواهد جاری شود که یک نظام دستور و فرمان و امر با امام تنظیم می شود و تحت اشراف امام اجرا می شود. پس لیله القدر ظرف نزول ان حقیقتی است که در هر سال یک تنزل و تقدیری پیدا می کند که بخشی از آن در سال ها اجرا می شود و آن لیله القدر وجود مقدس فاطمه زهراست. ظاهر روایات می گوید، شب قدر همان شبی هست که مقدرات آن سال نازل می شود لذا بعضی روایات هم معنا می کنند به اینکه شب قدر بهتر از هزار ماهی است که در شب قدر نیست. این معنایش این است که انسان اگر شب قدر را درک بکند که این شب قدر بیست و سوم اتفاقاتی که در آن می افتد نازله آن شب قدری است که هر سال یک تنزل و یک تکرار و یک تجلی ای دارد و برای کسی که این شب را درک کند، بهتر از هزار ماه است. ائمه می فرمودند سعی کنید خودتان را به درک این شب برسانید، چون در این شب، اموری تقدیر می شود که اندازه و قدر ما هم معین می شود که ما به کجا باید برسیم و در کدام دستگاه باشیم، دستگاه شیطان یا دستگاه امام زمان؟ در شب قدر مقدر می شود که امسال این دو جبهه تکلیفشان چیست؟ اگر انسان درست راه برود و در مسیر حقیقی باشد، یک قدری برایش رقم می خورد که از هزار ماه عبادت بیشتر هست. پس حقیقت ولایت، یک سرچشمه ای بی منتهاست که دست کسی به آن نمی رسد، پس باید تنزل پیدا کند و قرآن است که نازل شده است. در این شب قدر هر امر حکیمی تفریق می شود، یعنی وقتی می خواهد آن حقیقت نازل شود، تبدیل می شود به انوار ائمه و تفصیل پیدا می کند از طریق حضرت زهرا در عالم. شاید معنی لیله القدر این است که انسان به اندازه ای به امام راه پیدا می کند و به رسول راه پیدا می کند که با بلای حضرت راه برود و حضرت زهرا سلام الله علیها به این معنا قدر هستند و ظرف نزول کتاب و ظرف نزول ائمه در عالم هستند. تمام حقایقی که از عالم والا نازل می شود و تقدیر می شود و حد و حدود پیدا می کند از آن مجرا نازل می شود. لذا اگر کسی ایشان را شناخت به حقیقت لیله القدر می رسد. معرفت ذهنی نیست. معرفت از تسلیم و تصدیق شروع می شود، پس معرفت چیزیست که بعدش تسلیم و تطهیر می آید و آدم باید تسلیم شود، بعد تطهیرش می کنند و بعد وجودش را نورانی می کنند به نور معرفت و نور حضرت زهرا سلام الله علیها تا در وجود انسان نازل نشود، انسان به معرفت نمی رسد. پس امام ظرف نزول همه تدبیر الهی و طرح الهی برا عالم است.
امام صادق علیه السلام می فرمایند : مَن عَرَفَ فاطِمَةَ حَقَّ مَعرِفَتِها فَقَد أدرَکَ لَیلَةَ القَدرِ. هر که فاطمه را ، آن گونه که سزاوار است ، بشناسد ، بى تردید شب قدر را درک کرده است. یک عنایت و نعمتی هست که خدا به امت وجود مقدس نبی اکرم را عطا کرده است که می توانند از طریق لیله القدر سیر کنند و به مقاصد و مقاماتی که باید برسند و راه پیدا بکنند. در بعضی روایات هم نقل شده به جهت کوتاهی عمر امت است، چون عمرها کوتاه شده خدای متعال فرصت لیله القدر را قرار داده که بشود با این فرصت جبران کوتاهی عمر را کنید. خداوند می فرماید شب قدر، شبی است که ظرف تنزل قرآن است و این کتابی حکیم، حمید و مجید است و این کتاب را ما در یک ظرفی نازل کردیم. فرمان الهی که نازل می شود و با او عالم اداره می شود و جریان پیدا می کند در عالم امر الهی که عالم با او حرکت می کند و این امر در شب قدر از طریق ملائکه نازل می شود که آن فرمان الهی نظام پیدا می کند. هر ملکی یا جمعی از ملائکه موکل به اجرای یکی از فرامین الهی هستند. فرمان الهی جاری می خواهد در عالم به دست قوای ملکوت جاری شود، بنابراین شب قدر شبی است که قرآن نازل شده و بعدا ملائکه در آن حاضر می شوند. در روایات ما دیدید مکرر که ائمه فرمودند: احتجاج کنید به این سوره، چون تنزل الملائکه یعنی تکرار می شود شب قدر، اگر شب قدر تکرار می شود نزول ملائکه برای چه کسی هست؟ ملائکه حتما باید یک امام و حجتی باشد که خودشان را با او تنظیم کنند، لذا امام آن صاحبی هست که امر خدا در دست اوست و آن فرمانی که عالم با آن اداره می شود در دست امام جامعه است، امر الهی در وجود امام جاری می شود و اظهار می شود در عالم. ملائکه می آیند محضر امام و آن فرامینی که بناست امسال اجرا بکنند، با امام تنظیم می کنند که صاحب الامر است. پس آن لیله القدری که یک شب و یک بار هست در هر سال یک تجلی ای دارد که آن تجلی می شود شب بیست و سوم ماه رمضان که در آن سال و در آن شب مقدرات سال و نظام امری که می خواهد آن سال جاری شود مقرر می شود و به امضای امام و صاحب الامر می رسد و در طول سال اجرا می شود.حالا هر ملکی ماموریت های خاص خودش را دارد. در شب قدر، این ماموریت ها ذیل آن شب قدر اصلی است که شب قدر نزول قرآن هست و همه ماموریت ها ذیل آن کتاب هست و آن کتاب الهی، فرمان الهی و طرح الهی را دارد که در عالم اجرا می شود. هر شب قدر یک اتفاقی می افتد و آن نظام امری که در آن سال می خواهد محقق شود، معین می شود و بعدا به امضای صاحب الامر می رسد. قوای ملائکه، ملکوت خودشان را تنظیم می کنند با امام و اجرا می کنند. ظاهرش این هست که حقیقت لیله قدر یکی هست ولی هر سال تکرار می شود و تکرارش شبی هست که تقدیر می شود. هر سال یه نظام امری هست و آن بخشی از کتاب که می خواهد اجرا شود، می آید و با امام تنظیم می شود و امام آن حقیقت را در عالم جاری می کنند و قوای ملکوت هم در اختیار امام هستند و آن بخشی از کتاب که می خواهد جاری شود که یک نظام دستور و فرمان و امر با امام تنظیم می شود و تحت اشراف امام اجرا می شود. پس لیله القدر ظرف نزول ان حقیقتی است که در هر سال یک تنزل و تقدیری پیدا می کند که بخشی از آن در سال ها اجرا می شود و آن لیله القدر وجود مقدس فاطمه زهراست. ظاهر روایات می گوید، شب قدر همان شبی هست که مقدرات آن سال نازل می شود لذا بعضی روایات هم معنا می کنند به اینکه شب قدر بهتر از هزار ماهی است که در شب قدر نیست. این معنایش این است که انسان اگر شب قدر را درک بکند که این شب قدر بیست و سوم اتفاقاتی که در آن می افتد نازله آن شب قدری است که هر سال یک تنزل و یک تکرار و یک تجلی ای دارد و برای کسی که این شب را درک کند، بهتر از هزار ماه است. ائمه می فرمودند سعی کنید خودتان را به درک این شب برسانید، چون در این شب، اموری تقدیر می شود که اندازه و قدر ما هم معین می شود که ما به کجا باید برسیم و در کدام دستگاه باشیم، دستگاه شیطان یا دستگاه امام زمان؟ در شب قدر مقدر می شود که امسال این دو جبهه تکلیفشان چیست؟ اگر انسان درست راه برود و در مسیر حقیقی باشد، یک قدری برایش رقم می خورد که از هزار ماه عبادت بیشتر هست. پس حقیقت ولایت، یک سرچشمه ای بی منتهاست که دست کسی به آن نمی رسد، پس باید تنزل پیدا کند و قرآن است که نازل شده است. در این شب قدر هر امر حکیمی تفریق می شود، یعنی وقتی می خواهد آن حقیقت نازل شود، تبدیل می شود به انوار ائمه و تفصیل پیدا می کند از طریق حضرت زهرا در عالم. شاید معنی لیله القدر این است که انسان به اندازه ای به امام راه پیدا می کند و به رسول راه پیدا می کند که با بلای حضرت راه برود و حضرت زهرا سلام الله علیها به این معنا قدر هستند و ظرف نزول کتاب و ظرف نزول ائمه در عالم هستند. تمام حقایقی که از عالم والا نازل می شود و تقدیر می شود و حد و حدود پیدا می کند از آن مجرا نازل می شود. لذا اگر کسی ایشان را شناخت به حقیقت لیله القدر می رسد. معرفت ذهنی نیست. معرفت از تسلیم و تصدیق شروع می شود، پس معرفت چیزیست که بعدش تسلیم و تطهیر می آید و آدم باید تسلیم شود، بعد تطهیرش می کنند و بعد وجودش را نورانی می کنند به نور معرفت و نور حضرت زهرا سلام الله علیها تا در وجود انسان نازل نشود، انسان به معرفت نمی رسد. پس امام ظرف نزول همه تدبیر الهی و طرح الهی برا عالم است.


تاکنون نظری ثبت نشده است