- 74
- 1000
- 1000
- 1000
مقاومت چیست؟
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبریان با موضوع "مقاومت چیست؟"، سال 1404
مقاومت تربص نیست، چون علی رغم اینکه این کلمه زیاد به کار می رود و دست مالی هم شده است. ما همه دوره ها و همه کارهایی که می گذرد را مقاومت می نامیم. مقاومت تربص نیست، مقاومت استعجال نیست. مقاومت معوقین نیست. یکی از راه های شناخت اشیا از طریق داده هاست یعنی نیست هایش را بشناس تا اشتباهش نگیری. تربص یک واژه قرآنی هست که هفده بار در قرآن آمده و در دوازده آیه تکرار شده است. تربص غیر از انتظار و غیر از ترقب هست. هر صبر و انتظاری و هر ایستادگی استقامت نیست. مقاومت، صبر و انتظاری است که منتظر رخداد و تغییر حالتی در طرف مقابل است تا در نتیجه آن نفعی به این طرف برسد. قرآن در حکم شرعی عده زنان (ایلاء و وفات و طلاق) از این واژه استفاده کرده است که زن باید بنشیند تا زمان بگذرد تا نامحرم امکان محرم شدن یابد. تربص نوعی بی تفاوتی و بی تحرکی و سپری شدن ایام و تغییر شرایط در بقیه استعمالات درباره کافر و منافق و حتی مومن هست. مقاومت این نیست که بگوییم انسان هیچ جا نیست. مقاومت جنگ نیست ولی مقاومت دفاع هم نیست، گرچه هر دفاعی در درون خودش مقاومت را دارد. یکی از اقسام جهاد، جهاد دفاعی است ولی مقاومت الزاما جهاد نیست و عملیات نظامی ندارد. کلمه جهاد خیلی قداست دارد که این همه پرتکرار در آیات و در روایات آمده است. مقاومت در یک تعبیری وضعیتی برای فرد و جامعه است که جلوگیری می خواهد بکند از یک نظم و از یک طرح که دشمن این را نمی خواهد بپذیرد، و یک طرح و یک نظمی می خواهد بیاورد که تو مقاومت می کنی که اراده دیگری بر تو ساری و جاری نشود. این جان کلام، جان روح مقاومت است که معمولا آن اراده هم یک اراده نقطه ای نیست، یک طرحی دارد و یک نظمی دارد. آنها برای منطقه اسلامی ما یک طرحی داشتند و دارند و از قرن گذشته تا الان مقداری از آن طرح محقق شده است، بعد از جنگ جهانی دوم هم مقداری از طرح را پیش برده اند. برای پیش برد ن این طرح عملیات بسیاری طراحی کردند. عملیات اول اشغال رسمی بود و از افغانستان و عراق شروع کردند که نیمه تمام ماند به خاطر گروه های مقاومت و هسته های مقاومتی که شکل گرفت. مرحله دوم توسط داعش انجام شد که از عراق و سوره شروع کردند ولی باز به شکست انجامید. مرحله سوم هم همین جنگ های اخیر است و سعی کردند با تفرقه و اختلاف بین گروههای مقاومت جدایی ایجاد کنند. مرحله سومش ماجرای پیشرانی خود اسرائیل بود، طبیعتا جنگ نیابتی بیشتر به نفع اوست تا خودش. رقیب مقاومت مطلق، مذاکره نیست. کسی فکر نکند هر جا مذاکره شد یعنی مقاومت نیست. گاهی اوقات ممکن هست یکی از تاکتیک های مقاومت، مذاکره ای هم باشد. مقاومت این نیست نشسته این که جبهه آنها پاشیده شود یا ائتلاف آنها به هم بخورد. زدن زیر میز مقاومت نیست. پذیرش با اختیار یا غافلانه فرقی نمی کند، طرح و نظم دشمن را اگر پذیرفتی چه بدانی و چه ندانی، مقاومت را شکستی. اگر ما هم این طرح و نظم آمریکایی ها و صهیونیست ها در منطقه را پذیرفتیم، از راهبرد اصلی مقاومت بیرون آمدیم. در جنگ دوازده روزه سخت باورترین ها منتقدترین ها به نظام جمهوری اسلامی گفتند مسئله تجزیه ایران هست و نه جمهوری اسلامی. مقاومت جنگ و دفاع هم دارد ولی فقط همان نیست. مقاومت به معنای مقابله با طرح بیگانگان است چه با دفاع نظامی و چه با توافق های موضعی. هسته های نظامی مقاومت کارشان تحمیل اراده خود به دشمن است، اما مقاومت پیوست هایی هم دارد که مقاوت با هسته های نظامی بدون پیوست های سیاسی و اقتصادی دیگر مقاومت نیست، بلکه تربص است. مقاومت طرح و تدبیر برای چالش ها و اقدام جدی برای تحقق پیوست هاست، نه صرفا جشن گرفتن رخدادها یا الهیات سوزی به جای پر کردن رخنه ها.
مقاومت تربص نیست، چون علی رغم اینکه این کلمه زیاد به کار می رود و دست مالی هم شده است. ما همه دوره ها و همه کارهایی که می گذرد را مقاومت می نامیم. مقاومت تربص نیست، مقاومت استعجال نیست. مقاومت معوقین نیست. یکی از راه های شناخت اشیا از طریق داده هاست یعنی نیست هایش را بشناس تا اشتباهش نگیری. تربص یک واژه قرآنی هست که هفده بار در قرآن آمده و در دوازده آیه تکرار شده است. تربص غیر از انتظار و غیر از ترقب هست. هر صبر و انتظاری و هر ایستادگی استقامت نیست. مقاومت، صبر و انتظاری است که منتظر رخداد و تغییر حالتی در طرف مقابل است تا در نتیجه آن نفعی به این طرف برسد. قرآن در حکم شرعی عده زنان (ایلاء و وفات و طلاق) از این واژه استفاده کرده است که زن باید بنشیند تا زمان بگذرد تا نامحرم امکان محرم شدن یابد. تربص نوعی بی تفاوتی و بی تحرکی و سپری شدن ایام و تغییر شرایط در بقیه استعمالات درباره کافر و منافق و حتی مومن هست. مقاومت این نیست که بگوییم انسان هیچ جا نیست. مقاومت جنگ نیست ولی مقاومت دفاع هم نیست، گرچه هر دفاعی در درون خودش مقاومت را دارد. یکی از اقسام جهاد، جهاد دفاعی است ولی مقاومت الزاما جهاد نیست و عملیات نظامی ندارد. کلمه جهاد خیلی قداست دارد که این همه پرتکرار در آیات و در روایات آمده است. مقاومت در یک تعبیری وضعیتی برای فرد و جامعه است که جلوگیری می خواهد بکند از یک نظم و از یک طرح که دشمن این را نمی خواهد بپذیرد، و یک طرح و یک نظمی می خواهد بیاورد که تو مقاومت می کنی که اراده دیگری بر تو ساری و جاری نشود. این جان کلام، جان روح مقاومت است که معمولا آن اراده هم یک اراده نقطه ای نیست، یک طرحی دارد و یک نظمی دارد. آنها برای منطقه اسلامی ما یک طرحی داشتند و دارند و از قرن گذشته تا الان مقداری از آن طرح محقق شده است، بعد از جنگ جهانی دوم هم مقداری از طرح را پیش برده اند. برای پیش برد ن این طرح عملیات بسیاری طراحی کردند. عملیات اول اشغال رسمی بود و از افغانستان و عراق شروع کردند که نیمه تمام ماند به خاطر گروه های مقاومت و هسته های مقاومتی که شکل گرفت. مرحله دوم توسط داعش انجام شد که از عراق و سوره شروع کردند ولی باز به شکست انجامید. مرحله سوم هم همین جنگ های اخیر است و سعی کردند با تفرقه و اختلاف بین گروههای مقاومت جدایی ایجاد کنند. مرحله سومش ماجرای پیشرانی خود اسرائیل بود، طبیعتا جنگ نیابتی بیشتر به نفع اوست تا خودش. رقیب مقاومت مطلق، مذاکره نیست. کسی فکر نکند هر جا مذاکره شد یعنی مقاومت نیست. گاهی اوقات ممکن هست یکی از تاکتیک های مقاومت، مذاکره ای هم باشد. مقاومت این نیست نشسته این که جبهه آنها پاشیده شود یا ائتلاف آنها به هم بخورد. زدن زیر میز مقاومت نیست. پذیرش با اختیار یا غافلانه فرقی نمی کند، طرح و نظم دشمن را اگر پذیرفتی چه بدانی و چه ندانی، مقاومت را شکستی. اگر ما هم این طرح و نظم آمریکایی ها و صهیونیست ها در منطقه را پذیرفتیم، از راهبرد اصلی مقاومت بیرون آمدیم. در جنگ دوازده روزه سخت باورترین ها منتقدترین ها به نظام جمهوری اسلامی گفتند مسئله تجزیه ایران هست و نه جمهوری اسلامی. مقاومت جنگ و دفاع هم دارد ولی فقط همان نیست. مقاومت به معنای مقابله با طرح بیگانگان است چه با دفاع نظامی و چه با توافق های موضعی. هسته های نظامی مقاومت کارشان تحمیل اراده خود به دشمن است، اما مقاومت پیوست هایی هم دارد که مقاوت با هسته های نظامی بدون پیوست های سیاسی و اقتصادی دیگر مقاومت نیست، بلکه تربص است. مقاومت طرح و تدبیر برای چالش ها و اقدام جدی برای تحقق پیوست هاست، نه صرفا جشن گرفتن رخدادها یا الهیات سوزی به جای پر کردن رخنه ها.


تاکنون نظری ثبت نشده است