- 1176
- 1000
- 1000
- 1000
وفای به عهد جمعی شیعه
سخنرانی حجت الاسلام مسعود عالی با موضوع «وفای به عهد جمعی شیعه»
مرحوم طبرسی یکی از علمای بزرگ ما بوده در کتاب احتجاج که یک کتاب روایی هست در آنجا جملهای را از امام زمان علیه السلام در توقیع و نامهای که امام زمان دارند، یک جملهای را نقل کرده اند. جمله معروفی هست و بسیار قابل توجه. حضرت ولیعصر علیه السلام طبق این نقل فرمودند «وَلَوْ اَنَّ اشْیاعَنا ـ وَفَّقَهُمُ اللّهُ لِطاعَتِهِ ـ عَلَی اجْتِماع مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ لَما تَاَخَّرَ عَنْهُمُ الْیُمْنَ بِلِقائِنا، وَلَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعادَةُ بِمُشاهَدَتِنا عَلی حَقِّ الْمَعْرِفَةِ وَصِدْقِها مِنْهُمْ بِنا، فَما یَحْبِسُنا عَنْهُمْ اِلاّ ما یَتَّصِلُ بِنا مِمّا نَکْرَهُهُ وَلا نُؤْثِرُهُ مِنْهُمْ » اگر شیعیان ما که خدا به آنها توفیق بندگی بدهد «علی اجتماع من القلوب» همه آنها با هم مجتمع قلب، یک دل، یک پارچه، در وفای به عهد، آن عهدی که به گردنشان بود، اگر با هم یک دل و یک زبان یک پارچه و با همدیگه بر وفای عهدشان ثابت بودند دیگر تأخیر نمیافتاد. دیگه ملاقات ما یعنی همان فرج ما به تأخیر نمی افتاد. آن چیزی راو که امام زمان علیه السلام طبق این نقل فرمودند این هست که شیعه یک وفای به عهد جمعی باید داشته باشد. ظهور امام زمان برای فرد نیست برا جامعه است آن هم تو مقیاس جهانی. حضرت ولیعصر علیه السلام در جامعه جهانی میخواهند ظهور بکنند و حاکمیت داشته باشند. طبیعتاً پدیدههای اجتماعی و از جمله انقلاب و نهضت حضرت ولی عصر علیه السلام عوامل و اسباب خودش را دارد. همینجوری معجزه وار به صورت قارچ از زمین سبز نمیشود. باید یک عواملی، یک اسبابی یک زمینههایی فراهم بشود. یک آمادگیهایی برای جامعه جهانی برای اینکه تحمل بتوانند بکنند عدالت را. ببینید حرف از عدالت زدن آسان است اما تحمل عدالت آسان نیست. آدم وقتی نوبت خودش که میرسد میخواهند عدالت را راجع به خودش پیاده بکنند میبیند خیلی برایش سخت است. این همان ضربالمثل معروف که مرگ خوب است ولی برای همسایه
مرحوم طبرسی یکی از علمای بزرگ ما بوده در کتاب احتجاج که یک کتاب روایی هست در آنجا جملهای را از امام زمان علیه السلام در توقیع و نامهای که امام زمان دارند، یک جملهای را نقل کرده اند. جمله معروفی هست و بسیار قابل توجه. حضرت ولیعصر علیه السلام طبق این نقل فرمودند «وَلَوْ اَنَّ اشْیاعَنا ـ وَفَّقَهُمُ اللّهُ لِطاعَتِهِ ـ عَلَی اجْتِماع مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ لَما تَاَخَّرَ عَنْهُمُ الْیُمْنَ بِلِقائِنا، وَلَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعادَةُ بِمُشاهَدَتِنا عَلی حَقِّ الْمَعْرِفَةِ وَصِدْقِها مِنْهُمْ بِنا، فَما یَحْبِسُنا عَنْهُمْ اِلاّ ما یَتَّصِلُ بِنا مِمّا نَکْرَهُهُ وَلا نُؤْثِرُهُ مِنْهُمْ » اگر شیعیان ما که خدا به آنها توفیق بندگی بدهد «علی اجتماع من القلوب» همه آنها با هم مجتمع قلب، یک دل، یک پارچه، در وفای به عهد، آن عهدی که به گردنشان بود، اگر با هم یک دل و یک زبان یک پارچه و با همدیگه بر وفای عهدشان ثابت بودند دیگر تأخیر نمیافتاد. دیگه ملاقات ما یعنی همان فرج ما به تأخیر نمی افتاد. آن چیزی راو که امام زمان علیه السلام طبق این نقل فرمودند این هست که شیعه یک وفای به عهد جمعی باید داشته باشد. ظهور امام زمان برای فرد نیست برا جامعه است آن هم تو مقیاس جهانی. حضرت ولیعصر علیه السلام در جامعه جهانی میخواهند ظهور بکنند و حاکمیت داشته باشند. طبیعتاً پدیدههای اجتماعی و از جمله انقلاب و نهضت حضرت ولی عصر علیه السلام عوامل و اسباب خودش را دارد. همینجوری معجزه وار به صورت قارچ از زمین سبز نمیشود. باید یک عواملی، یک اسبابی یک زمینههایی فراهم بشود. یک آمادگیهایی برای جامعه جهانی برای اینکه تحمل بتوانند بکنند عدالت را. ببینید حرف از عدالت زدن آسان است اما تحمل عدالت آسان نیست. آدم وقتی نوبت خودش که میرسد میخواهند عدالت را راجع به خودش پیاده بکنند میبیند خیلی برایش سخت است. این همان ضربالمثل معروف که مرگ خوب است ولی برای همسایه
تاکنون نظری ثبت نشده است