- 112
- 1000
- 1000
- 1000
در عمق دعا، نارضایتی از خود است
سخنرانی حجت الاسلام علی علیزاده با موضوع «در عمق دعا، نارضایتی از خود است»، سال 1403
امام صادق علیه السلام فرمودند اگر کسی در ماه مبارک رمضان نتوانست اسباب مغفرت را برای خودش فراهم بکند، 30 شب ماه مبارک رمضان، 30 روز روزهداری ماه مبارک رمضان، زمینه پاک شدن این شخص را فراهم نکرد مشمول مغفرت پروردگار نخواهد بود تا رمضان آینده، مگر اینکه عرفه کاری بکند. ای که دستت میرسد کاری بکن پیش از آن که از تو نیاید هیچ کار. روز دعا است. «قُلْ مَا یَعْبَأُ بِکُمْ رَبِّی لَوْلَا دُعَاؤُکُمْ». اما خود دعا یعنی طلب، مطالبهگری، خواستن، تقاضا، تمنا و تو تمام این مفاهیم عدم رضایت از شرایط موجود خوابیده است. زمانی من تقاضا دارم که از تمام شرایط موجود به طور صد در صد رضایت نداشته باشم بلکه یک شرایط مطلوبی و یک شرایط ایده آلی در ذهنم هست که برای رسیدن به آن شرایط مطلوب دعا میکنم. پس شاید بشود اینگونه گفت که در خود دعا، در بطن دعا، در حقیقت دعا، در عمق دعا نارضایتی خوابیده است. یعنی من از شرایط موجود خودم راضی نیستم. شبههای که اینجا ممکن است به وجود بیاید این است که نکند این عدم رضایت برمیگردد به خداوند متعال و مقدرات پروردگار متعال. نکند این عدم رضایت به خاطر نارضایتی از تقدیرها است. اینجاست که معلم امروز ما و معلم عمر ما آقا سیدالشهدا علیه السلام دعای عرفه را با حمد آغاز میکنند. حمد یعنی چه؟ حمد یعنی خدایا گرچه من آمدم یک سری تقاضاهایی داشته باشم، یه سری تمناهایی داشته باشم، گرچه از همه شرایط موجود خودم الان راضی نیستم، اما این نارضایتی از خودم است نه از تو. من از تو کاملاً راضی هستم. من ممنون تو هستم. بهتر از این نمی شد برای من خدایی بشود.
امام صادق علیه السلام فرمودند اگر کسی در ماه مبارک رمضان نتوانست اسباب مغفرت را برای خودش فراهم بکند، 30 شب ماه مبارک رمضان، 30 روز روزهداری ماه مبارک رمضان، زمینه پاک شدن این شخص را فراهم نکرد مشمول مغفرت پروردگار نخواهد بود تا رمضان آینده، مگر اینکه عرفه کاری بکند. ای که دستت میرسد کاری بکن پیش از آن که از تو نیاید هیچ کار. روز دعا است. «قُلْ مَا یَعْبَأُ بِکُمْ رَبِّی لَوْلَا دُعَاؤُکُمْ». اما خود دعا یعنی طلب، مطالبهگری، خواستن، تقاضا، تمنا و تو تمام این مفاهیم عدم رضایت از شرایط موجود خوابیده است. زمانی من تقاضا دارم که از تمام شرایط موجود به طور صد در صد رضایت نداشته باشم بلکه یک شرایط مطلوبی و یک شرایط ایده آلی در ذهنم هست که برای رسیدن به آن شرایط مطلوب دعا میکنم. پس شاید بشود اینگونه گفت که در خود دعا، در بطن دعا، در حقیقت دعا، در عمق دعا نارضایتی خوابیده است. یعنی من از شرایط موجود خودم راضی نیستم. شبههای که اینجا ممکن است به وجود بیاید این است که نکند این عدم رضایت برمیگردد به خداوند متعال و مقدرات پروردگار متعال. نکند این عدم رضایت به خاطر نارضایتی از تقدیرها است. اینجاست که معلم امروز ما و معلم عمر ما آقا سیدالشهدا علیه السلام دعای عرفه را با حمد آغاز میکنند. حمد یعنی چه؟ حمد یعنی خدایا گرچه من آمدم یک سری تقاضاهایی داشته باشم، یه سری تمناهایی داشته باشم، گرچه از همه شرایط موجود خودم الان راضی نیستم، اما این نارضایتی از خودم است نه از تو. من از تو کاملاً راضی هستم. من ممنون تو هستم. بهتر از این نمی شد برای من خدایی بشود.
تاکنون نظری ثبت نشده است