- 44
- 1000
- 1000
- 1000
وادی هدایت امام
سخنرانی آیت الله سید محمدمهدی میرباقری با موضوع "وادی هدایت امام"، سال 1404
خدای متعال میفرماید: ما در روز قیامت انسانها را با امام خودشان در صحنه قیامت دعوت میکنیم. یکی از صحنههای مهم قیامت این صحنه است که هر امتی را با امام زمان خودشان دعوت میکنند به صحنه. در صحنه قیامت گویا دو دعوت است، در دعوت اول گویا گفته میشود مثلاً مردم زمان امام صادق علیه السلام بیایند روی صحنه و در آنجااز امام پرسش میشود که آیا شما به ماموریت خودتان نسبت به آن امتی که در زمان شما بودند عمل کردید و آنها را هدایت کردید؟ در آن زمان کسانی که دنبال امام حرکت نکردند و با امام راه نرفتند، امام را متهم میکنند. این در باب انبیای دیگر هم هست عدهای از افراد هستند که ماموریت انبیا را به کل انکار میکنند و عدهای که به دنبال پیامبر نرفتهاند ادعا میکنند که این پیامبر کار خودش را به درستی انجام نداده است و ما اگر گمراه شدهایم به گردن امام است، چون امام وظیفه خودش را به طور صحیح انجام نداده است، ما هم دچار ضلالت شدهایم. در روایت است که از هر امتی شاهدی میآورند، شاهد بر همه شهدا وجود مقدس رسول الله است. یکی از روایات در باب ائمه علیهم السلام این است که وقتی امام به امامت میرسد، یکی از عنایاتی که به امام میشود این است که بین امام و خدای متعال در روایت دارد که عمودی از نور قرار میگیرد و خدای متعال با این عمود نور صحبت میکند، پس بین امام و عالم بالا رشتهای از نور قرار داده میشود و در آن رشته امام احوال همه امت را میبیند. بعضی از بزرگان این رشته نور را به همان روح القدسی که به امام عنایت میشود، تعبیرش کردهاند. امام وقتی که به امامت میرسد یک حقیقتی به امام عطا میشود که با آن حقیقت امت را میبیند و الا نمیتواند امام باشد. در قیامت هر کسی با هر امامی که زندگی کرده باشد با آن امام محشور میشود. در قیامت وقتی که دستور داده میشود صفها جدا شوند عدهای پیروان امام حق هستند که کارشان هدایت با فرمان الهی است. در قیامت صف سیدالشهدا، جدا از صفحه یزید و معاویه است و از همین وادی دنیا افراد وارد بهشت یا جهنم میشوند. وادی هدایت امام، گستردگی دارد که برای ما هم راهی در آن هست و اون وادی ولایت است.
خدای متعال میفرماید: ما در روز قیامت انسانها را با امام خودشان در صحنه قیامت دعوت میکنیم. یکی از صحنههای مهم قیامت این صحنه است که هر امتی را با امام زمان خودشان دعوت میکنند به صحنه. در صحنه قیامت گویا دو دعوت است، در دعوت اول گویا گفته میشود مثلاً مردم زمان امام صادق علیه السلام بیایند روی صحنه و در آنجااز امام پرسش میشود که آیا شما به ماموریت خودتان نسبت به آن امتی که در زمان شما بودند عمل کردید و آنها را هدایت کردید؟ در آن زمان کسانی که دنبال امام حرکت نکردند و با امام راه نرفتند، امام را متهم میکنند. این در باب انبیای دیگر هم هست عدهای از افراد هستند که ماموریت انبیا را به کل انکار میکنند و عدهای که به دنبال پیامبر نرفتهاند ادعا میکنند که این پیامبر کار خودش را به درستی انجام نداده است و ما اگر گمراه شدهایم به گردن امام است، چون امام وظیفه خودش را به طور صحیح انجام نداده است، ما هم دچار ضلالت شدهایم. در روایت است که از هر امتی شاهدی میآورند، شاهد بر همه شهدا وجود مقدس رسول الله است. یکی از روایات در باب ائمه علیهم السلام این است که وقتی امام به امامت میرسد، یکی از عنایاتی که به امام میشود این است که بین امام و خدای متعال در روایت دارد که عمودی از نور قرار میگیرد و خدای متعال با این عمود نور صحبت میکند، پس بین امام و عالم بالا رشتهای از نور قرار داده میشود و در آن رشته امام احوال همه امت را میبیند. بعضی از بزرگان این رشته نور را به همان روح القدسی که به امام عنایت میشود، تعبیرش کردهاند. امام وقتی که به امامت میرسد یک حقیقتی به امام عطا میشود که با آن حقیقت امت را میبیند و الا نمیتواند امام باشد. در قیامت هر کسی با هر امامی که زندگی کرده باشد با آن امام محشور میشود. در قیامت وقتی که دستور داده میشود صفها جدا شوند عدهای پیروان امام حق هستند که کارشان هدایت با فرمان الهی است. در قیامت صف سیدالشهدا، جدا از صفحه یزید و معاویه است و از همین وادی دنیا افراد وارد بهشت یا جهنم میشوند. وادی هدایت امام، گستردگی دارد که برای ما هم راهی در آن هست و اون وادی ولایت است.
تاکنون نظری ثبت نشده است