سخنرانی آیت الله حسین انصاریان با موضوع «برترین، بالاترین و سودمندترین علم»، سال 1404
برترین، بالاترین و سودمندترین علم را علم به پروردگار عالم است. این علم نیاز به معلم دارد و اگر انسان بدون معلم وارد عرصه توحید و خداشناسی شود گمراه میشود.
حدود 6 بار خداوند در قران مجید پیامبر اسلام را معلم کتاب و حکمت معرفی کرده است. کتاب یعنی قرآن و حکمت یعنی سنت و دانش استواری که تا روز قیامت در آن تغییری پدید نمیآید.
این گونه نیست که عربزبانها توانمند در فهم معارف قرآن کریم باشند. عرب بودن زبان مادری، انسان را در فهم قرآن کمک نمیکند. جابر بن عبدالله انصاری که نسلاندرنسل عرب بود خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم رسید و از ایشان معنی آیه «اطیعوا الله واطیعوا الرسول واولی الامر منکم» را پرسید و این نشان میدهد که انسان نباید بدون معلم، قرآن را از پیش خود تفسیر کند.
جابر گفت من معنی وجوب اطاعت از خدا را میفهمم زیرا خدا حکیم و علیم و خالق و رزاق است و همه کاره و مالک ماست و عقل میگوید مملوک باید از مالک اطاعت کند؛ معنی اطاعت از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را هم میفهمم زیرا عقل پیامبر عقل کل، علمش فوق همه انسانها، ایمانش شهودی، عملش خالصترین و مهربانی او جهانی است.
جابر گفت من معنی اولوالامر منکم را متوجه نمیشوم، افزود: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بنابرنقل عالم اهل سنت به جابر فرمود اولی الامر علی بن ابیطالب علیه السلام است و سپس تمام 12 امام را با ذکر نام بیان فرمودند که این ها اولی الامر هستند و با توجه به عطف اولی الامر به رسول، اهل بیت علیهم السلام اتصال علمی، معنوی، ایمانی، اخلاقی و عملی با پیامبر دارند.
اگر ما عرب زبان باشیم و یا 30 سال زبان عربی بخوانیم بدون معلم واقعی قرآن نمیتوانیم معنی آیه «ید الله فوق ایدیهم» را بفهمیم. خداوند جسم ندارد که بخواهد دست داشته باشد و همه علمای غیر شیعه دچار اشتباه شده اند و در کتابهای خود نوشته اند خدا دست، پا، چشم، گوش و شکم دارد و برای اینکه صدای مناجات کنندگان را بشنود صندلی خود را به آسمان اول میآورد تابه زمین نزدیک باشد و صدای بندگان خود را بشنود؛ این اشتباه به خاطر این است که بهجای اینکه سراغ معلم واقعی قران بروند به سراغ افراد دیگری رفتند.
برترین، بالاترین و سودمندترین علم را علم به پروردگار عالم است. این علم نیاز به معلم دارد و اگر انسان بدون معلم وارد عرصه توحید و خداشناسی شود گمراه میشود.
حدود 6 بار خداوند در قران مجید پیامبر اسلام را معلم کتاب و حکمت معرفی کرده است. کتاب یعنی قرآن و حکمت یعنی سنت و دانش استواری که تا روز قیامت در آن تغییری پدید نمیآید.
این گونه نیست که عربزبانها توانمند در فهم معارف قرآن کریم باشند. عرب بودن زبان مادری، انسان را در فهم قرآن کمک نمیکند. جابر بن عبدالله انصاری که نسلاندرنسل عرب بود خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم رسید و از ایشان معنی آیه «اطیعوا الله واطیعوا الرسول واولی الامر منکم» را پرسید و این نشان میدهد که انسان نباید بدون معلم، قرآن را از پیش خود تفسیر کند.
جابر گفت من معنی وجوب اطاعت از خدا را میفهمم زیرا خدا حکیم و علیم و خالق و رزاق است و همه کاره و مالک ماست و عقل میگوید مملوک باید از مالک اطاعت کند؛ معنی اطاعت از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را هم میفهمم زیرا عقل پیامبر عقل کل، علمش فوق همه انسانها، ایمانش شهودی، عملش خالصترین و مهربانی او جهانی است.
جابر گفت من معنی اولوالامر منکم را متوجه نمیشوم، افزود: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بنابرنقل عالم اهل سنت به جابر فرمود اولی الامر علی بن ابیطالب علیه السلام است و سپس تمام 12 امام را با ذکر نام بیان فرمودند که این ها اولی الامر هستند و با توجه به عطف اولی الامر به رسول، اهل بیت علیهم السلام اتصال علمی، معنوی، ایمانی، اخلاقی و عملی با پیامبر دارند.
اگر ما عرب زبان باشیم و یا 30 سال زبان عربی بخوانیم بدون معلم واقعی قرآن نمیتوانیم معنی آیه «ید الله فوق ایدیهم» را بفهمیم. خداوند جسم ندارد که بخواهد دست داشته باشد و همه علمای غیر شیعه دچار اشتباه شده اند و در کتابهای خود نوشته اند خدا دست، پا، چشم، گوش و شکم دارد و برای اینکه صدای مناجات کنندگان را بشنود صندلی خود را به آسمان اول میآورد تابه زمین نزدیک باشد و صدای بندگان خود را بشنود؛ این اشتباه به خاطر این است که بهجای اینکه سراغ معلم واقعی قران بروند به سراغ افراد دیگری رفتند.
تاکنون نظری ثبت نشده است