- 17
- 1000
- 1000
- 1000
مهدویت در نهج البلاغه
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبریان با موضوع «مهدویت در نهج البلاغه»، سال 1402
درباره آخرالزمان و مهدویت در نهج البلاغه در یک احصاء معمولی بابغ بر ده دوازده جا از نهج البلاغه در این زمینه سخن گفته شده است. سه فقره خیلی مهمی که لازم است تلقی ها را درباره اش تصحیح بکنیم بیان می شود.
رابطه مستقیم بین وضعیت دین با وضهیت امام. مثل یک قاعده ریاضی به ما می گوید وضعیت امام نماد وضعیت دین است. اگر امام در غربت است دین در غروب است. تعبیری که در خطبه 182 امام علیه السلام به کار برده است.
فقره بعدی تصحیح دو ذهنیت است که به برکت انقلاب اسلامی خیلی از موارد آن تغییر کرده است ولی هنوز آن ذهنیت اشتباه وجود دارد و آن ذهنیت درباره امام غائب است. ما امام غائب را نوعا و حتی در بین فرهیختگانمان امامی می دانیم که هست اما به طور کلی دست بسته است و بله، یک رابطه شخصی و ملکوتی با افراد دارد. امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه 150 می خواهند بگویند که نه. ولاء سیاسی اجتماعی بالفعل دارد. همین الآن دارد تصرفات سیاسی اجتماعی بالفعل می کند. دوران ظهور که به شکل خیلی اعظم که زمین را پر از عدل و داد می کند.
درباره آخرالزمان و مهدویت در نهج البلاغه در یک احصاء معمولی بابغ بر ده دوازده جا از نهج البلاغه در این زمینه سخن گفته شده است. سه فقره خیلی مهمی که لازم است تلقی ها را درباره اش تصحیح بکنیم بیان می شود.
رابطه مستقیم بین وضعیت دین با وضهیت امام. مثل یک قاعده ریاضی به ما می گوید وضعیت امام نماد وضعیت دین است. اگر امام در غربت است دین در غروب است. تعبیری که در خطبه 182 امام علیه السلام به کار برده است.
فقره بعدی تصحیح دو ذهنیت است که به برکت انقلاب اسلامی خیلی از موارد آن تغییر کرده است ولی هنوز آن ذهنیت اشتباه وجود دارد و آن ذهنیت درباره امام غائب است. ما امام غائب را نوعا و حتی در بین فرهیختگانمان امامی می دانیم که هست اما به طور کلی دست بسته است و بله، یک رابطه شخصی و ملکوتی با افراد دارد. امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه 150 می خواهند بگویند که نه. ولاء سیاسی اجتماعی بالفعل دارد. همین الآن دارد تصرفات سیاسی اجتماعی بالفعل می کند. دوران ظهور که به شکل خیلی اعظم که زمین را پر از عدل و داد می کند.
تاکنون نظری ثبت نشده است