سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع ادب
در آیاتی از سوره ی حجرات خداوند خطاب به پیامبر (ص) می فرماید : « کسانی که از بیرون حجره شما را صدا می زنند عقل ندارند.»
عقل و ادب رابطه ی نزدیکی با هم دارد. خدا در قرآن خطاب به کفار عبارت «لایعقلون» را به کار می برد اما درباره ی مؤمنان تنها در این آیه آنها را فاقد عقل می داند چرا که ادب را مورد پیامبر (ص) رعایت نکرده اند. بی ادبی به ساحت مقدس انبیاء الهی موجب از بین رفتن اعمال انسان می شود. اگر عقل را مانند انسانی تصور کنیم، ادب صورت و ظاهر این انسان است. ادب سرچشمه ی عقل بوده و هر دو به هم نیازمندند چرا که عقل انسان در ادب تجلی می کند. چه بهتر است که در جوامع انسانی کنترل اعمال از طریق ادب صورت پذیرد نه از طریق قانون گذاری و پیروی از آن. انسان عاقل از ادب بهره های فروانی خواهد برد اما چهارپایان فقط با تنبیه رام می شوند. بی اعتنایی به ادب در جامعه آن را به انحطاط خواهد کشاند.
در آیاتی از سوره ی حجرات خداوند خطاب به پیامبر (ص) می فرماید : « کسانی که از بیرون حجره شما را صدا می زنند عقل ندارند.»
عقل و ادب رابطه ی نزدیکی با هم دارد. خدا در قرآن خطاب به کفار عبارت «لایعقلون» را به کار می برد اما درباره ی مؤمنان تنها در این آیه آنها را فاقد عقل می داند چرا که ادب را مورد پیامبر (ص) رعایت نکرده اند. بی ادبی به ساحت مقدس انبیاء الهی موجب از بین رفتن اعمال انسان می شود. اگر عقل را مانند انسانی تصور کنیم، ادب صورت و ظاهر این انسان است. ادب سرچشمه ی عقل بوده و هر دو به هم نیازمندند چرا که عقل انسان در ادب تجلی می کند. چه بهتر است که در جوامع انسانی کنترل اعمال از طریق ادب صورت پذیرد نه از طریق قانون گذاری و پیروی از آن. انسان عاقل از ادب بهره های فروانی خواهد برد اما چهارپایان فقط با تنبیه رام می شوند. بی اعتنایی به ادب در جامعه آن را به انحطاط خواهد کشاند.
تاکنون نظری ثبت نشده است