- 178
- 1000
- 1000
- 1000
سیر تکوّن عقاید شیعه، جلسه هفتاد و یکم
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «سیر تکوّن عقاید شیعه»، جلسه هفتاد و یکم، سال 1403
در بین موضوعاتی که شیعیان بصورت خاص به آن معتقد هستند، موضوع طهارت اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین است، و در نتیجه طهارت امامی که وصی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم است و بعد از پیامبر اکرم حاکم و امام و وصی است.
آیهی تطهیر و مباهله را اندکی گفتگو کردیم، به این بحث رسیدیم که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم مردم را از خوابیدن در مسجد، زندگی در مسجد، بصورت شبانهروزی منع فرمودند.
بعنوان مثال از بین مباحثی که هست، روایاتی را میخوانم که دیگر موارد قبلی را تکرار نکنم و بگویم این نوع روایات خیلی متنوع است. بعنوان مثال «بِیْهَقی» غیرشیعه در «سنن کبری» آورده است، هم از شیعه نقل میکنم و هم از غیرشیعه که بگویم این اتفاقات اینطور رخ داده است، «بِیْهَقی» روایت میکند که حضرت امّ سلمه سلام الله علیها از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم نقل میکند که پیامبر فرمود «إِنَّ مَسْجِدِی حَرَامٌ عَلَى کُلِّ حَائِضٍ مِنَ النِّسَاءِ وَکُلِّ جنب من الرِّجَال» کسی که طهارت ندارد حرام است در مسجد من باشد، «إِلَّا عَلَى مُحَمَّدٍ وَأَهْلِ بَیْتِهِ عَلِیٍّ، وَفَاطِمَةَ، وَالْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ».
یا اینکه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم در جای دیگری فرمود: «لاَ یَحِلُّ لِأَحَدٍ أَنْ یَنْکِحَ فِیهِ اَلنِّسَاءَ إِلاَّ عَلِیٍّ» مرد و زن نمیتوانند در مسجد زندگی کنند، جز علی بن ابیطالب. در جای دیگری میفرماید: ای علی! آنچه برای من و تو حلال است، برای دیگران حلال نیست. میخواهم روشن شود که موضوع بحث «سدّ ابواب» چیست، که بعد که خواستیم خطاهای دیگران را ببینیم، متوجّه شویم اینها چقدر بیربط سخن گفتهاند. در روایاتی داریم که وقتی سدّ ابواب صورت گرفت، ابوبکر و عمر گفتند: اجازه بدهید که ما در دیوار رو به مسجد یک سوراخ داشته باشیم. پیامبر فرمودند به اندازهی یک سر سوزن هم اجازه نمیدهم.
تاریخ گزارشهای زیادی دربارهی درگیری سعد بن ابیوقاص و معاویه بر سر موضوع سبّ امیرالمؤمنین صلوات الله علیه دارد، اگر در خاطرتان باشد در یکی از جلسات اخیر در مورد آیه مباهله گفتیم که در صحیح مسلم نقل است که معاویه به سعد بن ابی وقاص گفت: «أَمَرَ مُعَاوِیَةُ بْنُ أَبِی سُفْیَانَ سَعْدًا مَا مَنَعَکَ أَنْ تَسُبَّ أَبَا التُّرَابِ؟» چرا تو به ابوتراب فحش نمیدهی؟ سعد هم سه دلیل آورد، یکی از دلایل او آیهی مباهله بود که پیامبر فرمود اینها اهل من هستند.
این ماجرای درگیری سعد بن ابی وقاص با فحاشی معاویه به امیرالمؤمنین صلوات الله علیه در منابع زیادی نقل شده است. عزیزانی که مباحث ما را دنبال کردهاند این موضوع را در بحث امام حسن مجتبی صلوات الله علیه دیدهاند که آنجا عرض کردهایم سعد به معاویه پیغام داد که اگر بخواهی به مدینه بیایی و در مسجد پیامبر بصورت عمومی به علی فحش بدهی، من از مدینه میروم و دیگر برنمیگردم، یعنی در بیرون از مدینه تحصن میکنم.
شیعه و سنّی این روایت را فراوان نقل کردهاند، من این روایت را از «أمالی» شیخ طوسی رضوان الله تعالی علیه میخوانم. میخواهم بگویم در مقدّمات فضای شیعی و غیرشیعی مانند هم هست و همهی نقلها هست.
در بین موضوعاتی که شیعیان بصورت خاص به آن معتقد هستند، موضوع طهارت اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین است، و در نتیجه طهارت امامی که وصی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم است و بعد از پیامبر اکرم حاکم و امام و وصی است.
آیهی تطهیر و مباهله را اندکی گفتگو کردیم، به این بحث رسیدیم که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم مردم را از خوابیدن در مسجد، زندگی در مسجد، بصورت شبانهروزی منع فرمودند.
بعنوان مثال از بین مباحثی که هست، روایاتی را میخوانم که دیگر موارد قبلی را تکرار نکنم و بگویم این نوع روایات خیلی متنوع است. بعنوان مثال «بِیْهَقی» غیرشیعه در «سنن کبری» آورده است، هم از شیعه نقل میکنم و هم از غیرشیعه که بگویم این اتفاقات اینطور رخ داده است، «بِیْهَقی» روایت میکند که حضرت امّ سلمه سلام الله علیها از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم نقل میکند که پیامبر فرمود «إِنَّ مَسْجِدِی حَرَامٌ عَلَى کُلِّ حَائِضٍ مِنَ النِّسَاءِ وَکُلِّ جنب من الرِّجَال» کسی که طهارت ندارد حرام است در مسجد من باشد، «إِلَّا عَلَى مُحَمَّدٍ وَأَهْلِ بَیْتِهِ عَلِیٍّ، وَفَاطِمَةَ، وَالْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ».
یا اینکه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم در جای دیگری فرمود: «لاَ یَحِلُّ لِأَحَدٍ أَنْ یَنْکِحَ فِیهِ اَلنِّسَاءَ إِلاَّ عَلِیٍّ» مرد و زن نمیتوانند در مسجد زندگی کنند، جز علی بن ابیطالب. در جای دیگری میفرماید: ای علی! آنچه برای من و تو حلال است، برای دیگران حلال نیست. میخواهم روشن شود که موضوع بحث «سدّ ابواب» چیست، که بعد که خواستیم خطاهای دیگران را ببینیم، متوجّه شویم اینها چقدر بیربط سخن گفتهاند. در روایاتی داریم که وقتی سدّ ابواب صورت گرفت، ابوبکر و عمر گفتند: اجازه بدهید که ما در دیوار رو به مسجد یک سوراخ داشته باشیم. پیامبر فرمودند به اندازهی یک سر سوزن هم اجازه نمیدهم.
تاریخ گزارشهای زیادی دربارهی درگیری سعد بن ابیوقاص و معاویه بر سر موضوع سبّ امیرالمؤمنین صلوات الله علیه دارد، اگر در خاطرتان باشد در یکی از جلسات اخیر در مورد آیه مباهله گفتیم که در صحیح مسلم نقل است که معاویه به سعد بن ابی وقاص گفت: «أَمَرَ مُعَاوِیَةُ بْنُ أَبِی سُفْیَانَ سَعْدًا مَا مَنَعَکَ أَنْ تَسُبَّ أَبَا التُّرَابِ؟» چرا تو به ابوتراب فحش نمیدهی؟ سعد هم سه دلیل آورد، یکی از دلایل او آیهی مباهله بود که پیامبر فرمود اینها اهل من هستند.
این ماجرای درگیری سعد بن ابی وقاص با فحاشی معاویه به امیرالمؤمنین صلوات الله علیه در منابع زیادی نقل شده است. عزیزانی که مباحث ما را دنبال کردهاند این موضوع را در بحث امام حسن مجتبی صلوات الله علیه دیدهاند که آنجا عرض کردهایم سعد به معاویه پیغام داد که اگر بخواهی به مدینه بیایی و در مسجد پیامبر بصورت عمومی به علی فحش بدهی، من از مدینه میروم و دیگر برنمیگردم، یعنی در بیرون از مدینه تحصن میکنم.
شیعه و سنّی این روایت را فراوان نقل کردهاند، من این روایت را از «أمالی» شیخ طوسی رضوان الله تعالی علیه میخوانم. میخواهم بگویم در مقدّمات فضای شیعی و غیرشیعی مانند هم هست و همهی نقلها هست.
تاکنون نظری ثبت نشده است