display result search
منو
عطر خوش زندگی، جلسه بیست و پنجم

عطر خوش زندگی، جلسه بیست و پنجم

  • 1 تعداد قطعات
  • 59 دقیقه مدت قطعه
  • 21 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام سید علیرضا تراشیون با موضوع «عطر خوش زندگی»، جلسه بیست و پنجم، سال 1402

در دو جلسه اخیر سیر مباحث آسیب های تلفن همراه برای برای بچه ها را بیان کردیم. حدود ده نکته در دو جلسه برشمردیم و وعده داده شد از امروز راهکارهایی برای مدیریت تلفن همراه بیان کنیم .تعمدا از کلمه مدیریت استفاده کردیم چه اینکه نمی خواهیم بگوییم رسانه ها ـ منجمله تلفن همراه ـ در خانه باید حذف شوند! چاقو دو لبه است، هم لبه خوب و هم لبه بد دارد. ما در محیط خانه باید شکل صحیحی از استفاده صحیح را برای فرزندان طراحی کنیم تا بچه ها بر اساس آن الگو بتوانند مدیریت کنند .
این یک قاعده است که فرزندان ما بیش از آنکه به کلام ما توجه کنند به رفتار ما نظاره می کنند. معلمی تعریف می کرد به روستایی رفته بودم ،تعابیر اهالی روستا از معلم قبلی این بود که معلم قبلی خُل بود، سوار الاغ می شد زمین می خورد، بچه ها دنبال او می کردند و ... . من به او گفتم ممکن است واقعا آن معلم خل نبوده است، منتها رفتار او بیشتر در ذهن مردم نقش بسته است. رفته سوار الاغ شده ،افتاده زمین، این را مردم دیدند. کلام خیلی ماندگاری زیادی ندارد. لذا در روایات داریم که وقتی در جلسات علمی شرکت می کنید، این علم را با کتابت و نوشتن به قید درآورید.
مرحوم آقای فلسفی می گفتند بهترین سخنرانی هم برای مردم داشته باشید، مردم تا دم در یادشان نمی ماند! نهایتا بله ،بگویند سخنران در مورد خانواده حرف هایی می زد! برخی معتقدند مطالبی که می شنوید، حدود 15ثانیه در ذهن ماندگاری دارد، مگر اینکه تداعی کننده هایی در ذهن داشته باشد. ولی در مقابل تصویر حدود 30سال در ذهن باقی می ماند. در روایات فرموده اند: «کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم» مردم را متوجه رفتارهایتان کنید، رفتارهای خوب شما را ببینند، لازم نیست برایشان مدام حرف بزنید .
اشکالی که ما در تربیت داریم این است که فکر می کنیم بچه ها را باید با گفتن و حرف زدن تربیت کنیم. مدام با تذکر و حرف زدن بخواهیم تربیت کنیم.ای بسا خیلی وقت ها بچه اصلا متوجه صحبت شما نشده است. وقتی بحث مدیریت تربیتی بیان می شود ـ حالا امروز داریم در موردمدیریت تلفن همراه با شما صحبت می کنیم ـ باید دانست که با گفتن کار پیش نمی رود. در مدیریت باید یک نوع فرآیند عملکردی وجود داشته باشد.تربیت یک فرآیند است که به صورت میدانی محقق می گردد. حتی نسبت به اهل بیت نیز می گوییم: اهل بیت علیهم السلام سیره کلامی و سیره عملی داشته اند. کار میدانی نیز کرده اند ،ولی آنچه مهم است سیره عملی است. لذا گاهی در روایت هست که وقتی از حضرت در مورد شیوه نمازخواندن سؤال می شد ، حضرت نماز می خواندند تا طرف مقابل بیاموزد.

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 59:46

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی