- 1111
- 1000
- 1000
- 1000
کدام حسین علیه السلام؟ کدام کربلا؟، فصل دوم، جلسه پنجم
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «کدام حسین علیه السلام؟ کدام کربلا؟»، فصل دوم، جلسه پنجم، سال 1402
حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه فقط یک حقیقت دارد، اما ما بسته به روایتی که از حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه داریم، جمعبندی ما از او، تصویر ذهنی از او ایجاد کرده است.
اگر تمبری از علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه منتشر بشود، هر کسی آن تمبر را نگاه کند، این تصویر علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه است ولی این علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه نیست. هم حاکی است و هم او نیست.
اگر بهترین تصویر هم در ذهن ما باشد، مثالِ آن همین مثالِ تمبر است، با حقیقتِ حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه فاصله دارد.
وقتی ما گرفتار میشویم، وقتی کس و کار ما بیمار میشوند، وقتی حاجت دارند، وقتی بالای سرِ متوفای خود نشستهایم، چرا به حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه پناه میبریم؟ بخاطر آن تصویری که داریم.
باب نجات است، رحمت واسعهی حضرت حق است، به او پناه میبریم.
آنچه از او در آن تصویر ذهنی میشناسیم، ناخودآگاه ما را به سمتِ پناه بردن به او میبرد، و بالقوه و استعدادی که این تصویر ذهنی دارد، آنقدر عظمت دارد که برای همهی مردمان عالم، نه غیرشیعیان، بلکه غیرمسلمین هم جذابیت داشته باشد.
همانطور که الآن بصورت محدود، نه به اندازهی عظمت حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه، ارمنی و موحدان دیگر در زیارت اربعین مجالس دهه اول محرّم شراکت دارند، پخت و پز و نذری دارند، عظمتِ حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه، ولو اینکه به اندازهی آن تصویر در ذهن ما کوچک بشود، امکانِ این را دارد که حضرت برای همهی دنیا منجی باشد. در هر جای دنیا به هر کسی ظلم شد به او پناه ببرد. هر کسی در هر جای دنیا بیپناه شد به او پناه ببرد.
ما تا این واقعیت خیلی فاصله داریم. چرا؟ بخاطر اینکه تصویر ذهنی مردمان، که فعلاً تمرکز بنده روی غیرشیعیان از مسلمین است، چون ما آنقدر در موضوع غیرمسلمین کمکاری کردهایم که بیخبر هستند. جهان عامّه و اهل سنّت دچار تصویر غلط هستند که به این موضوع میپردازیم، که البته این بخشی از بحث است، بعداً به تصاویر غلط خودمان هم میپردازیم. غیرمسلمین که اصلاً تصویر ندارند، و عجیب است که ما در این زمینه یک استغناء بیخودی داریم که تلاش نمیکنیم پرچم حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه را در جهان برافراشته کنیم.
حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه فقط یک حقیقت دارد، اما ما بسته به روایتی که از حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه داریم، جمعبندی ما از او، تصویر ذهنی از او ایجاد کرده است.
اگر تمبری از علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه منتشر بشود، هر کسی آن تمبر را نگاه کند، این تصویر علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه است ولی این علامه طباطبایی رضوان الله تعالی علیه نیست. هم حاکی است و هم او نیست.
اگر بهترین تصویر هم در ذهن ما باشد، مثالِ آن همین مثالِ تمبر است، با حقیقتِ حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه فاصله دارد.
وقتی ما گرفتار میشویم، وقتی کس و کار ما بیمار میشوند، وقتی حاجت دارند، وقتی بالای سرِ متوفای خود نشستهایم، چرا به حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه پناه میبریم؟ بخاطر آن تصویری که داریم.
باب نجات است، رحمت واسعهی حضرت حق است، به او پناه میبریم.
آنچه از او در آن تصویر ذهنی میشناسیم، ناخودآگاه ما را به سمتِ پناه بردن به او میبرد، و بالقوه و استعدادی که این تصویر ذهنی دارد، آنقدر عظمت دارد که برای همهی مردمان عالم، نه غیرشیعیان، بلکه غیرمسلمین هم جذابیت داشته باشد.
همانطور که الآن بصورت محدود، نه به اندازهی عظمت حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه، ارمنی و موحدان دیگر در زیارت اربعین مجالس دهه اول محرّم شراکت دارند، پخت و پز و نذری دارند، عظمتِ حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه، ولو اینکه به اندازهی آن تصویر در ذهن ما کوچک بشود، امکانِ این را دارد که حضرت برای همهی دنیا منجی باشد. در هر جای دنیا به هر کسی ظلم شد به او پناه ببرد. هر کسی در هر جای دنیا بیپناه شد به او پناه ببرد.
ما تا این واقعیت خیلی فاصله داریم. چرا؟ بخاطر اینکه تصویر ذهنی مردمان، که فعلاً تمرکز بنده روی غیرشیعیان از مسلمین است، چون ما آنقدر در موضوع غیرمسلمین کمکاری کردهایم که بیخبر هستند. جهان عامّه و اهل سنّت دچار تصویر غلط هستند که به این موضوع میپردازیم، که البته این بخشی از بحث است، بعداً به تصاویر غلط خودمان هم میپردازیم. غیرمسلمین که اصلاً تصویر ندارند، و عجیب است که ما در این زمینه یک استغناء بیخودی داریم که تلاش نمیکنیم پرچم حضرت سیّدالشّهداء صلوات الله علیه را در جهان برافراشته کنیم.
کاربر مهمان
کاربر مهمان