- 713
- 1000
- 1000
- 1000
نقش عالمان و خواص در سرکوب شدن حق، جلسه دوم
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «نقش عالمان و خواص در سرکوب شدن حق»، جلسه دوم، سال 1399
نقش عالمان و خواص در سرکوب حق است. بیانصافی است که ما فقط یزید لعنه الله علیه را متهمِ ماجرای فاجعه کربلا بدانیم. مراد بنده از کلمه «عالمان» کسانی هستند که علم دارند و لزومی ندارد که این علم فقط علوم دینی باشد البته حتماً علوم دینی مدنظر است. کلمه «خواص» را هم بدین جهت اضافه کردم تا موضوع بحث فقط تداعیگر صنف طلبه نباشد.
امام صادق علیه الصلاة والسلام فرمودند: اگر مردم، بنی امیه لعنه الله علیهم اجمعین را حمایت نمیکردند؛ بنیامیه لعنه الله علیهم اجمعین نمیتوانستند اینقدر به ما ظلم کنند.
دو صنف از اهلِ اطلاع، مردم را به حمایت از بنیامیه لعنه الله علیهم اجمعین واداشتند.
یک صنف؛ آخوندهای درباری بودند که یا مستقیماً درباری بودند؛ نظیر زُهری (محمد بن مسلم بن عبیدالله بن عبدالله بن شهاب القرشی الزهری با کنیه ابوبکر)، ابوهُرَیره و … و برخی از این افراد مهمتر و اهل حفظ ظاهر هم بودند؛ دو جریان بزرگ فقاهتی بشدت حضرت سید الشهداء صلوات الله علیه را تخریب کردند. یک جریان عبدالله بن عمر، شاگردان و ازناب وی و یک جریان هم شاگردانِ یکی از همسرانِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم که «جمل» آفرین بود.
عمرة بنت عبد الرحمن بن سعد بن زرارة بن عدس النجاریة الأنصاریة که شاگرد او و فقیه خانم است؛ بیانیه علنی علیه حضرت سید الشهداء صلوات الله علیه صادر کرد. فامیلهای این خانم و خواهرزادههای او؛ فرزندانِ زبیر در تخریب حضرت سید الشهداء صلوات الله علیه یک نقش عظیمی پیاده کردند. ما گاهی اوقات بدین صنف پرداختیم. فعلاً منظور بنده فقط این صنف نیستند.
صنف دیگری که خائن نیستند و با دستگاه بنیامیه لعنه الله علیهم اجمعین هم زد و بندی ندارند امّا رفتار آنها در تخریب و توهین به حضرت سید الشهداء صلوات الله علیه، تمهید قتل ایشان و تخریب فهم ما اثر داشت؛ امثال عبدالله بن عباسها هستند.
در آن جامعه که شیعه وجود نداشت؛ مردم طبعاً باید از سید الشهدائی تبعیت میکردند که سخنِ مطابق دین بیان میفرماید.
فرض بفرمائید اگر بنده روی منبر عرض کنم که آقایان به پشتبام اینجا تشریف بیاورید و شیرجه بزنید! شما ولو طرفدارِ عرایض ناقابل بنده هم باشید، میفرماید که گویی این چند روز که او کمی مریض احوال است، این مریضی در سر او هم تأثیر گذاشته است ولذا اگر سخنِ خلافِ عقل از بنده بشنوید؛ مطابق عرض بنده عمل نخواهید کرد و میفرماید: حال او خوب نیست.
این صنف از عالمان که خائن هم نبودند، از جهتی بیشتر حضرت سید الشهداء صلوات الله علیه را تخریب کردند چون صنف قبلی تا حدودی برچسبِ حکومتی داشتند.
اگر فردی که 30 سال شاگردِ مرحوم امام خمینی رضوان الله تعالی علیه بوده و 30 سال هم مناسبی را در دست داشته است، کتابی علیه ولایتفقیه بنویسد؛ جهتِ تخریبی وی از فرد ضدِ ولایتفقیه بیشتر است چون مردم عنوان میکنند که این فرد؛ شاگردِ حضرت امام (رحمه الله علیه) و از خودیها است لذا این خیلی اثر دارد.
نقش عالمان و خواص در سرکوب حق است. بیانصافی است که ما فقط یزید لعنه الله علیه را متهمِ ماجرای فاجعه کربلا بدانیم. مراد بنده از کلمه «عالمان» کسانی هستند که علم دارند و لزومی ندارد که این علم فقط علوم دینی باشد البته حتماً علوم دینی مدنظر است. کلمه «خواص» را هم بدین جهت اضافه کردم تا موضوع بحث فقط تداعیگر صنف طلبه نباشد.
امام صادق علیه الصلاة والسلام فرمودند: اگر مردم، بنی امیه لعنه الله علیهم اجمعین را حمایت نمیکردند؛ بنیامیه لعنه الله علیهم اجمعین نمیتوانستند اینقدر به ما ظلم کنند.
دو صنف از اهلِ اطلاع، مردم را به حمایت از بنیامیه لعنه الله علیهم اجمعین واداشتند.
یک صنف؛ آخوندهای درباری بودند که یا مستقیماً درباری بودند؛ نظیر زُهری (محمد بن مسلم بن عبیدالله بن عبدالله بن شهاب القرشی الزهری با کنیه ابوبکر)، ابوهُرَیره و … و برخی از این افراد مهمتر و اهل حفظ ظاهر هم بودند؛ دو جریان بزرگ فقاهتی بشدت حضرت سید الشهداء صلوات الله علیه را تخریب کردند. یک جریان عبدالله بن عمر، شاگردان و ازناب وی و یک جریان هم شاگردانِ یکی از همسرانِ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم که «جمل» آفرین بود.
عمرة بنت عبد الرحمن بن سعد بن زرارة بن عدس النجاریة الأنصاریة که شاگرد او و فقیه خانم است؛ بیانیه علنی علیه حضرت سید الشهداء صلوات الله علیه صادر کرد. فامیلهای این خانم و خواهرزادههای او؛ فرزندانِ زبیر در تخریب حضرت سید الشهداء صلوات الله علیه یک نقش عظیمی پیاده کردند. ما گاهی اوقات بدین صنف پرداختیم. فعلاً منظور بنده فقط این صنف نیستند.
صنف دیگری که خائن نیستند و با دستگاه بنیامیه لعنه الله علیهم اجمعین هم زد و بندی ندارند امّا رفتار آنها در تخریب و توهین به حضرت سید الشهداء صلوات الله علیه، تمهید قتل ایشان و تخریب فهم ما اثر داشت؛ امثال عبدالله بن عباسها هستند.
در آن جامعه که شیعه وجود نداشت؛ مردم طبعاً باید از سید الشهدائی تبعیت میکردند که سخنِ مطابق دین بیان میفرماید.
فرض بفرمائید اگر بنده روی منبر عرض کنم که آقایان به پشتبام اینجا تشریف بیاورید و شیرجه بزنید! شما ولو طرفدارِ عرایض ناقابل بنده هم باشید، میفرماید که گویی این چند روز که او کمی مریض احوال است، این مریضی در سر او هم تأثیر گذاشته است ولذا اگر سخنِ خلافِ عقل از بنده بشنوید؛ مطابق عرض بنده عمل نخواهید کرد و میفرماید: حال او خوب نیست.
این صنف از عالمان که خائن هم نبودند، از جهتی بیشتر حضرت سید الشهداء صلوات الله علیه را تخریب کردند چون صنف قبلی تا حدودی برچسبِ حکومتی داشتند.
اگر فردی که 30 سال شاگردِ مرحوم امام خمینی رضوان الله تعالی علیه بوده و 30 سال هم مناسبی را در دست داشته است، کتابی علیه ولایتفقیه بنویسد؛ جهتِ تخریبی وی از فرد ضدِ ولایتفقیه بیشتر است چون مردم عنوان میکنند که این فرد؛ شاگردِ حضرت امام (رحمه الله علیه) و از خودیها است لذا این خیلی اثر دارد.
تاکنون نظری ثبت نشده است