- 1274
- 1000
- 1000
- 1000
آثار سقیفه باقیست، جلسه چهارم
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «آثار سقیفه باقیست»، جلسه چهارم، سال 1401
دلسوزان و مصلحان و دغدغهداران، روشنفکران (به معنای عام کلمه) در جهان اسلام به دنبال این هستند که ببینند علّتِ انحطاط مسلمین چیست، چرا وضع مسلمین اینگونه بهم ریخته است؟ مخصوصاً کشورهای غیرشیعی، که مدیریت و حکومت و سیاست تقریباً اکثر کشورهای اسلامی غیرشیعی است، اگر مثلاً ایران را در نظر نگیریم، تقریباً بقیهی جاها اینطور است.
اینها در بررسیهای خودشان بخاطر موانعی هم که دارند، خیلی از اوقات به این موضوع میرسند که یزید آمد که انحراف درست شد. اتفاقاً ما شیعیان هم یک گرهی ذهنی داریم که خیلی بدمان نمیآید همه چیز از یزید شروع شده باشد.
آنها بخاطر مقدّساتی که دارند و اینکه نمیتوانند مطالبی را قبول کنند، بعد هم یزید دیگر خیلی تابلو است، میگویند از یزید شروع شد.
سعی کردیم توضیح بدهیم که انحرافات فاجعهبار تاریخ اسلام، همه قبل از یزید رخ داده است. این یک خط فکری پُررنگ میان شیعیان اهل بیت است، اگر در این جلسه فرصت شد مطلبی از امام رضا علیه السلام در این زمینه عرض میکنم.
این جزو خطوط اصلی تبلیغی اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین و تریبونداران شیعه در زمان ائمه علیهم السلام است که مشکل ما با یزید شروع نشده است.
این موضوع را به اندازهای توضیح دادیم، حال یک باب دیگری هم از زاویهی دیگری عرض کنم.
خلاصه اینکه ما هم بدمان نمیآید همه چیز از یزید شروع شده باشد، چرا؟ چون گیر داریم. کجا گیر داریم؟ دوازده امام داریم، اگر تحلیل دقیق نباشد میگوییم یک امام ما متفاوت از بقیهی ائمه عمل کرده است، یعنی نمیتوانیم این موضوع را حل کنیم.
رفتار امیرالمؤمنین صلوات الله علیه، امام حسن مجتبی صلوات الله علیه، امام سجّاد علیه السلام، امام باقر علیه السلام ظاهراً به همدیگر میخورد، بیعت تقیّهای کردهاند، اضطراراً تقیّه کردهاند، اضطراراً بیعت کردهاند، اکراهاً بیعت کردهاند. بیعت اکراهی که بیعت نیست، یعنی دیگر ابراز مخالفت نکردند. وقتی بیعت اکراهی است یعنی حکومت را قبول ندارد اما بنا به مصالحی تقیّه کرده است.
دستان مبارک امیرالمؤمنین صلوات الله علیه را بستند و حضرت را روی زمین کشیدند و به مسجد بردند و بعد هم گفتند بیعت شد!
امیرالمؤمنین صلوات الله علیه میتوانستند بجنگند و شهید بشوند، اما نخواستند. امام مجتبی صلوات الله علیه هم همینطور. حضرت سیّد السّاجدین علیه السلام هم همینطور.
چون حل این مسئله سخت است، ما هم بدمان نمیآید که بگوییم یزید یک آدم خاصّی بوده است. لذا در این زمینه کتب فراوانی نوشته شده است و تحلیل ارائه شده است که در آن گفتهاند یزید یک غدّهی سرطانی بوده است. بعد از یزید شرابخواری علنی شد
دلسوزان و مصلحان و دغدغهداران، روشنفکران (به معنای عام کلمه) در جهان اسلام به دنبال این هستند که ببینند علّتِ انحطاط مسلمین چیست، چرا وضع مسلمین اینگونه بهم ریخته است؟ مخصوصاً کشورهای غیرشیعی، که مدیریت و حکومت و سیاست تقریباً اکثر کشورهای اسلامی غیرشیعی است، اگر مثلاً ایران را در نظر نگیریم، تقریباً بقیهی جاها اینطور است.
اینها در بررسیهای خودشان بخاطر موانعی هم که دارند، خیلی از اوقات به این موضوع میرسند که یزید آمد که انحراف درست شد. اتفاقاً ما شیعیان هم یک گرهی ذهنی داریم که خیلی بدمان نمیآید همه چیز از یزید شروع شده باشد.
آنها بخاطر مقدّساتی که دارند و اینکه نمیتوانند مطالبی را قبول کنند، بعد هم یزید دیگر خیلی تابلو است، میگویند از یزید شروع شد.
سعی کردیم توضیح بدهیم که انحرافات فاجعهبار تاریخ اسلام، همه قبل از یزید رخ داده است. این یک خط فکری پُررنگ میان شیعیان اهل بیت است، اگر در این جلسه فرصت شد مطلبی از امام رضا علیه السلام در این زمینه عرض میکنم.
این جزو خطوط اصلی تبلیغی اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین و تریبونداران شیعه در زمان ائمه علیهم السلام است که مشکل ما با یزید شروع نشده است.
این موضوع را به اندازهای توضیح دادیم، حال یک باب دیگری هم از زاویهی دیگری عرض کنم.
خلاصه اینکه ما هم بدمان نمیآید همه چیز از یزید شروع شده باشد، چرا؟ چون گیر داریم. کجا گیر داریم؟ دوازده امام داریم، اگر تحلیل دقیق نباشد میگوییم یک امام ما متفاوت از بقیهی ائمه عمل کرده است، یعنی نمیتوانیم این موضوع را حل کنیم.
رفتار امیرالمؤمنین صلوات الله علیه، امام حسن مجتبی صلوات الله علیه، امام سجّاد علیه السلام، امام باقر علیه السلام ظاهراً به همدیگر میخورد، بیعت تقیّهای کردهاند، اضطراراً تقیّه کردهاند، اضطراراً بیعت کردهاند، اکراهاً بیعت کردهاند. بیعت اکراهی که بیعت نیست، یعنی دیگر ابراز مخالفت نکردند. وقتی بیعت اکراهی است یعنی حکومت را قبول ندارد اما بنا به مصالحی تقیّه کرده است.
دستان مبارک امیرالمؤمنین صلوات الله علیه را بستند و حضرت را روی زمین کشیدند و به مسجد بردند و بعد هم گفتند بیعت شد!
امیرالمؤمنین صلوات الله علیه میتوانستند بجنگند و شهید بشوند، اما نخواستند. امام مجتبی صلوات الله علیه هم همینطور. حضرت سیّد السّاجدین علیه السلام هم همینطور.
چون حل این مسئله سخت است، ما هم بدمان نمیآید که بگوییم یزید یک آدم خاصّی بوده است. لذا در این زمینه کتب فراوانی نوشته شده است و تحلیل ارائه شده است که در آن گفتهاند یزید یک غدّهی سرطانی بوده است. بعد از یزید شرابخواری علنی شد
کاربر مهمان