- 963
- 1000
- 1000
- 1000
مقدماتی بر فهم ما از عقائد اسلامی، جلسه هفتم
سخنرانی از حجت الاسلام والمسلمین حامد کاشانی با موضوع «مقدماتی بر فهم ما از عقائد اسلامی»، جلسه هفتم، سال 1400
فهم ظاهر آتش بستی که امام حسن علیه السلام با معاویه امضا کرد برای مردم سخت بود. با یک طاغوتی چگونه می شود امضای قرارداد کرد و کوتاه آمد. فکر می کردند امام مثل خودشان است و نهایتا یک نسبی با رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم دارد و مثلا یک تقوایی دارد و یک فهمی نسبت به دین، و یک فقیهی است. جامعه شیعه دچار گسست شد. اولا فضا برای کار امام نبود که حضرت بخواهد تشکیلاتی درست کند. ثانیا ارتباط منسجم جدی بین شیعیان نسبت به امام دیده نمی شود.
امام بیشتر به امور فردی مانند عبادت، سخاوت، دستگیری و... می پردازد چون اصل دین دچار آسیب شده بود. وقتی جامعه ای به طور کلی نسبت به امام بی اعتنایی می کنند و در گناه به سر می برند، اگر عذاب به صورت جمعی هم نازل نشود که مثلا آنها را نابود کند، اثر وضعی جسارت و بی حرمتی و تنها گذاشتن امام، خیلی اثر تکوینی بزرگی است. این که ائمه شروع می کنند به عبادت و استغفار برای مردم، این خود، از بزرگترین منت های خداست. این عبادت امام معصوم اثر وضعی آن طاغوت تا حدی کم می کند. روایات می گوید توبه یک تائب ممکن است عذاب را از قبرستان شهر بردارد. اعمال و رفتار ما بر دیگران اثر دارد. گناه من شما را جهنم نمی برد ولی گناه من ممکن است برای شما کدورت ایجاد کند. مثل این است که من در جاده تند بروم و ماشینم دچار اشکال شود و دود کند. دود ماشین من جلو دید شما را هم در رانندگی بگیرد و به شما آسیب بزند.
امام زمینه توفیق ایجاد می کند و چشم را باز می کند. مردم باید اختیاراً هدایت شوند و خودشان راه درست را تشخیص دهند.
فهم ظاهر آتش بستی که امام حسن علیه السلام با معاویه امضا کرد برای مردم سخت بود. با یک طاغوتی چگونه می شود امضای قرارداد کرد و کوتاه آمد. فکر می کردند امام مثل خودشان است و نهایتا یک نسبی با رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم دارد و مثلا یک تقوایی دارد و یک فهمی نسبت به دین، و یک فقیهی است. جامعه شیعه دچار گسست شد. اولا فضا برای کار امام نبود که حضرت بخواهد تشکیلاتی درست کند. ثانیا ارتباط منسجم جدی بین شیعیان نسبت به امام دیده نمی شود.
امام بیشتر به امور فردی مانند عبادت، سخاوت، دستگیری و... می پردازد چون اصل دین دچار آسیب شده بود. وقتی جامعه ای به طور کلی نسبت به امام بی اعتنایی می کنند و در گناه به سر می برند، اگر عذاب به صورت جمعی هم نازل نشود که مثلا آنها را نابود کند، اثر وضعی جسارت و بی حرمتی و تنها گذاشتن امام، خیلی اثر تکوینی بزرگی است. این که ائمه شروع می کنند به عبادت و استغفار برای مردم، این خود، از بزرگترین منت های خداست. این عبادت امام معصوم اثر وضعی آن طاغوت تا حدی کم می کند. روایات می گوید توبه یک تائب ممکن است عذاب را از قبرستان شهر بردارد. اعمال و رفتار ما بر دیگران اثر دارد. گناه من شما را جهنم نمی برد ولی گناه من ممکن است برای شما کدورت ایجاد کند. مثل این است که من در جاده تند بروم و ماشینم دچار اشکال شود و دود کند. دود ماشین من جلو دید شما را هم در رانندگی بگیرد و به شما آسیب بزند.
امام زمینه توفیق ایجاد می کند و چشم را باز می کند. مردم باید اختیاراً هدایت شوند و خودشان راه درست را تشخیص دهند.
کاربر مهمان