- 1395
- 1000
- 1000
- 1000
نگاهی به اصلی ترین عوامل دین گریزی، جلسه چهارم
سخنرانی از حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع «نگاهی به اصلی ترین عوامل دین گریزی»، جلسه چهارم، سال 1399
ما در روایاتی که از امام صادق علیه السلام و دیگر معصومین علیهم السلام نقل شده تعریف های زیادی از دوران جاهلیت می شنویم که صریحا امام صادق علیه السلام می فرمایند: «نزدیکترین قوم به دین حنیف، عرب جاهلی بود.» و بعد امام صادق مواردی را که عرب آن زمان در دوران جاهلیت رعایت می کرده است از حرمت خانه کعبه، تعظیم بیت الله الحرام و تا بسیاری از موارد اخلاقی دیگر مثل مهمان پذیری، امانت داری و... را بر می شمارند و از خوبی های زمان جاهلیت حرف می زنند. لازم است این خوبی های در زمان جاهلیتِ قبل از بعثتِ با عظمت رسول خدا و قبل از آموزش دین، تبیین بشود. نه اینکه چون عرب جاهلی مقابل رسول خدا ایستادند، حالا ما به خود حق بدهیم که هر بدی را به آنها نسبت بدهیم. این خیلی اشتباه بزرگی است.
خوب چه شد که چنین مردمی با پیامبر مخالفت کردند. تازه رسیده ایم به اول و اصل ماجرا. پیامبر اسلام در میان متدینان و منتظران ظهور کردند. قبل از اینکه پیامبر مبعوث شود، قریش به خدا با نهایت تاکید قسم می خوردند که اگر پیامبری به سوی آنها بیاید، نسبت به دیگر امم بهترین استقبال را از او خواهند کرد. اما وقتی پیامبر آمد اینها فراری شدند و نفرت پیدا کردند. چرا اینگونه شد؟ کافران نمی گفتند که خدا نیست. نمی گفتند که چرا پیامبر بشر است. نمی گفتند چرا تو پیامبر هستی. اینها فقط یک حرف داشتند که شما برای قریش پیامبر باش و برای اقوام دیگر پیامبر دیگر بفرستد تا اختلافی پیش نیاید و لازم نباشد که قومی زیر بار قوم دیگر برود. می گفتند هر قومی باید بزرگ خودش را داشته باشند.
ما در روایاتی که از امام صادق علیه السلام و دیگر معصومین علیهم السلام نقل شده تعریف های زیادی از دوران جاهلیت می شنویم که صریحا امام صادق علیه السلام می فرمایند: «نزدیکترین قوم به دین حنیف، عرب جاهلی بود.» و بعد امام صادق مواردی را که عرب آن زمان در دوران جاهلیت رعایت می کرده است از حرمت خانه کعبه، تعظیم بیت الله الحرام و تا بسیاری از موارد اخلاقی دیگر مثل مهمان پذیری، امانت داری و... را بر می شمارند و از خوبی های زمان جاهلیت حرف می زنند. لازم است این خوبی های در زمان جاهلیتِ قبل از بعثتِ با عظمت رسول خدا و قبل از آموزش دین، تبیین بشود. نه اینکه چون عرب جاهلی مقابل رسول خدا ایستادند، حالا ما به خود حق بدهیم که هر بدی را به آنها نسبت بدهیم. این خیلی اشتباه بزرگی است.
خوب چه شد که چنین مردمی با پیامبر مخالفت کردند. تازه رسیده ایم به اول و اصل ماجرا. پیامبر اسلام در میان متدینان و منتظران ظهور کردند. قبل از اینکه پیامبر مبعوث شود، قریش به خدا با نهایت تاکید قسم می خوردند که اگر پیامبری به سوی آنها بیاید، نسبت به دیگر امم بهترین استقبال را از او خواهند کرد. اما وقتی پیامبر آمد اینها فراری شدند و نفرت پیدا کردند. چرا اینگونه شد؟ کافران نمی گفتند که خدا نیست. نمی گفتند که چرا پیامبر بشر است. نمی گفتند چرا تو پیامبر هستی. اینها فقط یک حرف داشتند که شما برای قریش پیامبر باش و برای اقوام دیگر پیامبر دیگر بفرستد تا اختلافی پیش نیاید و لازم نباشد که قومی زیر بار قوم دیگر برود. می گفتند هر قومی باید بزرگ خودش را داشته باشند.
کاربر مهمان